Tytuł: | Projektowanie lotnisk i portów lotniczych | | Autor: | Piotr Nita | | ISBN: | 978-83-206-1944-7 | | Ilość stron: | 440 | | Data wydania: | 12/2014 | | Oprawa: | Twarda | | Format: | 16.5x23.5cm | | Wydawnictwo: | WKŁ | |
| Cena: | 79.00zł | |
Bogato ilustrowany podręcznik poświęcony projektowaniu lotnisk i portów lotniczych uwzględniający najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie. Zawarto w nim podstawowe wiadomości z zakresu transportu lotniczego i teorii lotu statku powietrznego.
Opisano generalny plan lotniska, przepustowość portów lotniczych, elementy linii lotniczej, zadania portów lotniczych i warunki ich lokalizacji, klasyfikacje portów lotniczych i charakterystykę techniczną ich elementów składowych (drogi startowe, drogi kołowania, płyty lotniskowe, drogi wewnętrzne i dojazdowe), ograniczenia w ruchu lotniczym, wizualne pomoce nawigacyjne, terminale lotnicze oraz świetlne pomoce nawigacyjne.
Uwzględniono również bezpieczeństwo lotnisk i portów lotniczych. Przedstawiono także urządzenia zmniejszające skutki oddziaływania statków powietrznych na otoczenie oraz system certyfikacji lotnisk. Zamieszczono również przykłady wybranych współczesnych lotnisk i portów lotniczych na świecie o szczególnie trudnym położeniu.
Spis treści: Przyjęte oznaczenia i skróty 13
1. Wiadomości wstępne o transporcie lotniczym i lotniskach 17
2. Prawo i władze lotnicze w Polsce i na świecie 22 Literatura do rozdziału 2 34
3. Rozwój transportu lotniczego na świecie i w Polsce 35 3.1. Historia rozwoju lotnictwa na świecie 35 3.2. Porty lotnicze świata 40 3.3. Historia rozwoju lotnictwa w Polsce 43 3.4. Porty lotnicze w Polsce 46 3.5. Linie lotnicze 48 3.6. Perspektywy rozwoju polskich portów lotniczych 49 Literatura do rozdziału 3 51
4. Podstawowe wiadomości z teorii lotu statku powietrznego 52 4.1. Zjawiska przepływu strumienia powietrza 52 4.2. Zjawiska wiru powietrza i cyrkulacji prędkości 53 4.3. Powstawanie sił i momentów aerodynamicznych 53 4.4. Momenty aerodynamiczne 56 4.5. Siły oporu tarcia 57 4.6. Opór falowy 58 4.7. Krytyczna liczba Macha 58 4.8. Ogólne wymagania dla współczesnych statków powietrznych 60 4.9. Moc silników spalinowych 61 4.10. Podstawowe wiadomości o mechanice lotu statku powietrznego 62 4.10.1. Warunki lotu statku powietrznego 62 4.10.2. Wznoszenie się statku powietrznego i wysokość przelotu 63 4.10.3. Ustalony lot poziomy statku powietrznego 64 4.10.4. Wysokość przelotu i zasięg statku powietrznego 66 Literatura do rozdziału 4 67
5. Ogólny plan lotniska 68 5.1. Wprowadzenie 68 5.2. Warunki tworzenia generalnego planu lotniska i portu lotniczego . 72 Literatura do rozdziału 5 79
6. Przepustowość lotnisk i portów lotniczych 80 6.1. Czynniki wpływające na przepustowość lotnisk i portów lotniczych 80 6.2. Pojęcie przepustowości lotnisk i portów lotniczych 83 6.3. Niezawodność techniczna i gotowość operacyjna portu lotniczego 89 6.4. Ogólne uwarunkowania związane z przepustowością portów lotniczych 93 Literatura do rozdziału 6 94
7. Elementy linii lotniczej 95 7.1. Wstęp 95 7.2. Składowe elementy linii i trasy lotniczej 96 7.3. Przestrzeń powietrzna 97 7.4. Drogi lotnicze (AWY) 99 7.5. Wysokości i poziomy przelotowe dla statków powietrznych 106 7.6. Strefy krążenia w rejonie portu lotniczego 108 7.7. Strefy podejść 109 7.8. Współczesne systemy kierowania ruchem w przestrzeni powietrznej 111 Literatura do rozdziału 7 114
8. Zadania portów lotniczych i warunki ich lokalizacji 115 8.1. Wstęp 115 8.2. Podstawowe strefy i funkcje portu lotniczego 117 8.2.1. Strefa I portu lotniczego – pola manewrowe 118 8.2.2. Strefa II portu lotniczego (terminal lotniskowy, płyty postojowe oraz podjazdy i dojazd) 121 8.2.3. Strefa III portu lotniczego (teren przed lotniskiem od strony aglomeracji miejskiej) 122 8.3. Czynniki decydujące o lokalizacji portu lotniczego 123 8.3.1. Port lotniczy jako część aglomeracji miejskiej której służy 123 8.3.2. Wpływ czynników ekonomicznych związanych z lokalizacją portu lotniczego 124 8.3.3. Warunki techniczno-ruchowe lokalizacji portu lotniczego 127 8.3.4. Rola czynników meteorologicznych i ich wpływ na lokalizację portu lotniczego .128 Literatura do rozdziału 8 139
9. Klasyfikacja lotnisk i portów lotniczych 140 9.1. Klasyfikacja lotnisk 140 9.2. Podział portów lotniczych 141 9.3. Kod klasyfikacyjny portu lotniczego (lotniska) 142 9.4. Użytkowa techniczna klasyfikacja samolotów 145 9.5. Użytkowa klasyfikacja portów lotniczych 149 Literatura do rozdziału 9 151
10. Techniczna charakterystyka składowych elementów pola manewrowego portów lotniczych 152 10.1. Definicje i pojęcia podstawowe związane z charakterystycznymi składowymi elementami pola manewrowego portów lotniczych 152 10.2. Obliczanie deklarowanej długości drogi startowej 167 10.3. Obliczanie rzeczywistej długości drogi startowej 170 10.3.1. Wyznaczenie długości dróg startowych według wymagań FAA 172 10.3.2. Wyznaczenie referencyjnych długości dróg startowych według wymagań ICAO 172 10.3.3. Zalecane długości dróg startowych według producentów statków powietrznych 173 10.3.4. Obliczeniowe sprawdzenie przyjętych długości dróg startowych 173 10.4. Szerokość dróg startowych 185 10.5. Elementy przestrzennego ukształtowania dróg startowych 189 10.5.1. Rozstaw równoległych dróg startowych 189 10.5.2. Pochylenia i zmiana pochyleń dróg startowych 189 10.5.3. Pobocza dróg startowych 194 10.5.4. Pasy dróg startowych 194 10.5.5. Niwelacja pasów startowych 195 10.5.6. Pochylenia pasów startowych 196 10.5.7. Nośność dróg i pasów startowych 197 10.5.8. Nośność nawierzchni wg PCN 200 10.5.9. Pole bezpieczeństwa drogi startowej 205 10.5.10. Zabezpieczenie wydłużonego startu 206 10.5.11. Skrzyżowanie dróg startowych 206 10.6. Drogi kołowania 207 10.7. Płyty lotniskowe 247 10.8. Koncepcje stanowisk postojowych na płycie 257 10.9. Zachowanie zasad bezpieczeństwa na płycie 263 Literatura do rozdziału 10 269
11. Przeszkody w ruchu lotniczym i powierzchnie ograniczające 271 11.1. Wstęp i pojęcia podstawowe 271 11.2. Rodzaje powierzchni ograniczających przeszkody i ich charakterystyka 271 11.3. Ograniczenia przeszkód dla dróg startowych 282 11.4. Ograniczenia w ruchu lotniczym spowodowane obecnością ptaków w rejonie lotniska 286 Literatura do rozdziału 11 288
12. Wizualne pomoce nawigacyjne 289 12.1. Wstęp 289 12.2. Wizualne pomoce na polu wzlotów 289 12.3. Oznakowanie dróg startowych 292 12.4. Oznakowanie dróg kołowania 296 12.5. Znaki dróg startowych z zalegającą pokrywą śniegową i znaki graniczne 299 12.6. Systemy oznakowania nocnego 300 Literatura do rozdziału 12 301
13. Terminale lotnicze 302 13.1. Proces projektowania terminali 302 13.2. Założenia i uwarunkowania ogólne dla projektowania terminali lotniczych 305 13.3. Rozwiązania infrastrukturalne przed terminalem lotniczym 314 13.4. Funkcja i projektowanie poszczególnych wewnętrznych stref terminala portu lotniczego 317 13.5. Wewnątrz lotniskowy system transportowy 326 13.6. Uwagi do rozwiązań systemowych w projektowaniu terminali lotniskowych 327 13.7. Architektura dworców lotniczych i zalecenia projektowe 328 Literatura do rozdziału 13 331
14. Świetlne pomoce lotniskowe 333 14.1. Klasyfikacja i przeznaczenie świetlnych urządzeń lotniskowych 333 14.2. Inne świetlne, naziemne systemy nawigacyjne 341 14.3. Pozostałe świetlne systemy nawigacyjne pomocne w ruchu lotniczym 346 Literatura do rozdziału 14 347
15. Bezpieczeństwo lotnisk i portów lotniczych 348 15.1. Plan bezpieczeństwa lotnisk 348 15.2. Kontrola bezpieczeństwa i systemy techniczne stosowane w portach lotniczych 351 15.3. Identyfikacja pracowników portu lotniczego 353 15.4. Program ochrony lotniska 354 15.5. Bezpieczeństwo zewnętrzne lotnisk i portów lotniczych 357 15.6. Bezpieczeństwo na lotniskach lotnictwa ogólnego 361 15.7. Bezpieczeństwo w przyszłości 361 Literatura do rozdziału 15 362
16. Kształtowanie zasad koegzystencji portu lotniczego z otaczającym środowiskiem naturalnym i zespołem urbanistycznym 363 16.1. Wprowadzenie 363 16.2. Uwarunkowania polityki ekologicznej w otoczeniu lotnisk 365 16.3. Czynniki jakościowe koegzystencji portu lotniczego z otaczającym środowiskiem naturalnym i zespołem urbanistycznym 367 16.3.1. Hałas lotniczy 368 16.3.2. Ilościowe aspekty wpływu hałasu statków powietrznych na lotnisku 371 16.4. Emisja szkodliwych związków chemicznych 378 16.5. Oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego 380 16.6. Oddziaływanie portu lotniczego w zakresie powstania możliwych zanieczyszczeń wód powierzchniowych i podziemnych produktami ropy naftowej i jej pochodnymi 383 16.7. Wymagania dotyczące jakości wody 389 Literatura do rozdziału 16 389
17. Certyfikacja lotnisk 391 17.1. Podstawa prawna certyfikacji lotnisk 391 17.2. Instrukcja operacyjna lotniska 392 17.3. System obiegu informacji i lotniskowy plan awaryjny 395 17.4. Ruch pojazdów na lotnisku 396 17.5. Audyt certyfikacyjny lotniska 398 17.6. Lotniska współużytkowane 399 Literatura do rozdziału 17 399
18. Węzły lotnicze i największe porty lotnicze świata 401 Literatura do rozdziału 18 409
19. Najtrudniejsze porty lotnicze świata 410 19.1. Lotnisko Tenzinga-Hillary’ego w Lukli w Nepalu 411 19.2. Międzynarodowe lotnisko imienia księżniczki Juliany (Saint Martin) 414 19.3. Port lotniczy Juancho E. Yrausquin (Saba, Antyle Holenderskie) 415 19.4. Port lotniczy Courchevel 416 19.5. Międzynarodowe lotnisko Barra 417 19.6. Lotnisko Madeira 418 19.7. Lotnisko Kansai w Japonii 419 19.8. Lotnisko Congonhas w Brazylii 423 19.9. Lotnisko na Gibraltarze 425 19.10. Port lotniczy Gustaw III 427 19.11. Ice runway na Antarktydzie 427 19.12. Port lotniczy Santos Dumont w Rio de Janeiro 428 19.13. Port lotniczy Kranebitten w Insbrucku 429 Literatura do rozdziału 19
|