Tytuł: | Przeciwdziałanie finansowaniu terroryzmu | | Autor: | Jerzy Wojciech Wójcik | | ISBN: | 978-83-7526-189-9 | | Ilość stron: | 374 | | Data wydania: | 2009 | | Format: | 13.0x21.0cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 79.00zł | |
Celem pracy jest przybliżenie zagrożeń związanych z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu oraz rozpoznawaniem ich symptomów w celu praktycznego stosowania w ramach ustawowego obowiązku, a szczególnie ułatwienie wykonywania najtrudniejszego zadania jakim jest typowanie transakcji podejrzanych i powiązanych.
Rozdziały:
Rozdział 1.Terroryzm - rozpoznane i prognozowane zagrożenia 1. Rozwój terroryzmu 2. Pojęcie terroru i spór o definicję terroryzmu 3. Listy organizacji terrorystycznych 4. Prognozowane cele i planowane skutki ataków terrorystycznych 4.1. Poszukiwanie wiarygodnych prognoz 4.2. Rozpoznane nowe zagrożenia 4.3. Nakłady na szkolenia i zaopatrzenie w nowoczesną broń 4.4. Zniszczyć gospodarkę bogatych krajów 5. Terroryści z cyberprzestrzeni 6. Terroryści nuklearni
Rozdział 2.Polska w światowej koalicji antyterroryzmu 1. Konieczność międzynarodowego współdziałania 2. Rozpoznane zagrożenia w Polsce 3. Przesłanki zagrożeń terroryzmem w Polsce 4. Prawno-organizacyjne formy przeciwdziałania zagrożeniomprzy współpracy z organami UE 5. Przedsięwzięcia ogólnoprewencyjne i kryminalistyczne
Rozdział 3.Kryminologiczne i kryminalistyczne zagadnienia rozpoznawaniaźródeł finansowania organizacji terrorystycznych 1. Przyczynek do rozważań na temat modus operandisprawcy finansowania terroryzmu 2. Modus operandi sprawcy a źródła finansowania terroryzmu 3. Koszty największych zamachów 4. Dochody z przestępczości zorganizowanej 5. Nowa ekonomia terroru 6. Konwencjonalne i niekonwencjonalne źródła i formyfinansowania organizacji terrorystycznych i ich akcji 6.1. Transakcje Osamy bin Ladena 6.2. Od tacy kościelnej po bank oraz fundusze specjalne i rządowe 6.3. Wykorzystywanie organizacji humanitarnych 6.4. Transakcje giełdowe na rzecz terrorystów 7. Niektóre systemy przekazywania dochodów ułatwiającepranie pieniędzy i finansowanie terroryzmu 7.1. Tajne systemy bankowe 7.2. Wykorzystywanie Internetu 7.3. Rola spółek offshore w oazach podatkowych 7.4. Kierunki przedsięwzięć zapobiegawczych 8. Z problematyki skutków prania pieniędzy i finansowaniaterroryzmu 8.1. Wybrane skutki prania pieniędzy 8.2. Rozpoznane skutki finansowania terroryzmu 9. Prawne i profilaktyczno-rozpoznawcze działania USA, Unii Europejskiej i innych wybranych krajów 10. Blokada rachunków bankowych - współdziałanie w ramachporozumień międzynarodowych
Rozdział 4.Prawnomiędzynarodowe zagadnienia przeciwdziałaniafinansowaniu terroryzmu 1. Wprowadzenie 2. Globalna strategia ONZ w przeciwdziałaniu terroryzmowi 3. Postanowienia rezolucji 1373 (2001) Rady Bezpieczeństwa ONZ 4. Międzynarodowa konwencja ONZ z dnia 9 grudnia 1999 r.o zwalczaniu finansowania terroryzmu 4.1. Cele i przesłanki konwencji 4.2. Definicja przestępstwa finansowania terroryzmu 4.3. Fundusze i przychody - ujawnianie i zabezpieczanie 4.4. Zadania instytucji finansowych w rozpoznawaniu i zabezpieczaniu funduszy służących finansowaniu terroryzmu lub przestępstw z nim związanych 4.5. Kierunki współpracy międzynarodowej 4.6. Zasady ekstradycji a suwerenne przepisy krajowe 4.7. Znaczenie konwencji w realizacji polskiego prawa karnego 5. Przeciwdziałanie finansowaniu terroryzmu w dokumentach UE 5.1. Decyzja ramowa Rady 2001/500/WSiSW z dnia 26 czerwca 2001 r. w sprawie prania pieniędzy oraz identyfikacji, zamrożenia, zajęcia i konfiskaty narzędzi oraz zysków pochodzących z przestępstwa 5.2. Decyzja ramowa Rady 2002/475/WSiSW z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie zwalczania terroryzmu 5.3. Decyzja ramowa Rady 2002/584/WSiSW z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie europejskiego nakazu aresztowania i procedur przekazania między państwami członkowskimi 5.4. Decyzja ramowa Rady 2003/577/IHA z dnia 22 lipca 2003 r. w sprawie wykonywania w Unii Europejskiej postanowień o zabezpieczeniu mienia i środków dowodowych 5.5. Protokół zmieniający do europejskiej konwencji z dnia27 stycznia 1977 r. o zwalczaniu terroryzmu 5.6. Konwencja Rady Europy z dnia 16 maja 2005 r. o zapobieganiuterroryzmowi 5.7. Konwencja Rady Europy z dnia 16 maja 2005 r. o praniu pieniędzy, ujawnianiu, zajmowaniu i konfiskacie dochodów pochodzących z przestępstwa oraz o finansowaniu terroryzmu 5.7.1. Konfiskata dochodów pochodzących z przestępstwa 5.7.2. Definicja prania pieniędzy i finansowania terroryzmu 5.7.3. Techniki śledcze 5.7.4. Zapobieganie praniu pieniędzy i finansowaniuterroryzmu 5.7.5. Opóźnianie realizacji transakcji podejrzanych,czyli wstrzymanie transakcji i blokada rachunku 5.7.6. Zasady współpracy międzynarodowej 6. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2005/60/WE z dnia 26 października 2005 r. w sprawie przeciwdziałania korzystaniu z systemu finansowego w celu prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu 6.1. Dokumenty UE poprzedzające III dyrektywę 6.2. Wpływ III dyrektywy na integrację systemu prawaeuropejskiego 6.3. Podmioty obowiązane objęte III dyrektywą 6.4. Definicja prania pieniędzy i finansowania terroryzmu 6.5. Kategorie przestępstw terrorystycznych 6.6. Wyłączenia spod rygorów identyfikacji i rejestracji 6.7. Obowiązek informacji zwrotnej 6.8. Procedury wewnętrzne i edukacja pracowników instytucjiobowiązanych 7. Zalecenia specjalne Financial Action Task Force - FATF 8. Zalecenia International Association of InsuranceSupervisors - IAIS
Rozdział 5.Polskie regulacje prawne 1. Główne postanowienia ustawy z dnia 16 listopada 2000 r.o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartościmajątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionychźródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu 2. Zakres podmiotowy ustawy 2.1. Instytucje obowiązane 2.2. Jednostki współpracujące 2.3. Klienci instytucji obowiązanych 3. Pięć postanowień ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. przeciwkofinansowaniu terroryzmu 4. Instytucje obowiązane do rozpoznawania i weryfikacji symptomów zawartych w zawiadomieniu o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa prania pieniędzy, aktów terrorystycznych i finansowania terroryzmu 5. Ustawowe pojęcia wstrzymania transakcji i blokady rachunku 6. Procedura wstrzymania transakcji i blokady rachunku 7. Zawiadomienie GIIF o podejrzanej transakcji po wykonaniu zlecenia 8. Uprawnienia prokuratury dotyczące wstrzymywania transakcji lub blokady rachunku 9. Utajnienie informacji o wstrzymaniu transakcji lub blokadzie rachunku 10. Wstrzymanie transakcji i blokada rachunku w postępowaniu karnym o akt terrorystyczny 11. Powiadomienie klienta o decyzji wstrzymania transakcji lub blokadzie rachunku 12. Zażalenie i odpowiedzialność za wynikłą szkodę 13. Blokada rachunku a różnorodność i skuteczność procedury bankowej 14. Określenie zasad prowadzenia edukacji 15. Kontrolowanie instytucji obowiązanych 16. Odpowiedzialność karna za naruszenie przepisów ustawy 16.1. Niedopełnienie obowiązków ustawowych - art. 35ust. l u.p.w.o.f. . 16.2. Ujawnienie informacji osobom nieuprawnionym - art. 35 ust. 2 u.p.w.o.f. 16.3. Nieumyślne niedopełnienie obowiązków lub ujawnienieinformacji osobom nieuprawnionym - art. 35 ust. 3 u.p.w.o.f. 16.4. Odmowa przekazania dokumentów, przekazanienieprawdziwych danych lub zatajenie prawdziwych danychprzed GIIF - art. 36 u.p.w.o.f. 16.5. Wyrządzenie znacznej szkody - art. 37 u.p.w.o.f. 16.6. Utrudnianie lub udaremnianie czynności kontrolnych - art. 37a ust. l u.p.w.o.f. 16.7. Niedopełnienie obowiązku opracowania procedurWewnętrznych - art. 37a ust. 2 u.p.w.o.f. 17. Unormowania zawarte w kodeksie karnym 18. Regulacje art. 106-108 pr. bank 18.1. Intencje ustawodawcy wyrażone w art. 106 pr. bank 18.2. Odpowiedzialność wynikająca z art. 107 pr. bank 18.3. Postanowienia art. 108 pr. bank 19. Wybrane efekty działań Generalnego Inspektora InformacjiFinansowej, organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości 20. Obowiązek ustawowy czy lojalność prawnika wobec klienta 21. Propozycje zmian w polskim ustawodawstwie
Rozdział 6.Symptomy uzasadnionego podejrzenia prania pieniędzy i finansowania terroryzmu oraz ich przydatność w ramach ustawowego obowiązku rozpoznawania transakcji podejrzanych 1. Etapy prania pieniędzy i finansowania terroryzmu a symptomy uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa 1.1. Modelowe określenie etapów prania pieniędzy 1.2. Etapy prania pieniędzy według International Associationof Insurance Supervisors - IAIS 1.3. Uzasadnione podejrzenie w prawie bankowym 1.4. Uzasadnione podejrzenie w prawie karnym 2. Zalecenie nr 28 FATF 3. Wytyczne dla banków i kas oszczędnościowo-budowlanychw sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy w Wielkiej Brytanii 3.1. Wykorzystywanie transakcji gotówkowych 3.2. Wykorzystywanie transakcji inwestycyjnych 3.3. Wykorzystywanie rachunków bankowych 3.4. Wykorzystywanie pośrednictwa instytucji finansowychpochodzących z egzotycznych państw lub "oaz podatkowych" 3.5. Wykorzystywanie działalności kredytowej 3.6. Wykorzystywania pośrednictwa pracowników banku 4. Symptomy prania pieniędzy jako podstawa do kierowania zawiadomień do prokuratury o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa w latach 1993-2001 w polskiej praktyce bankowej 5. Symptomy uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwawedług klasyfikacji GIIF na podstawie danych z lat 2001-2004 5.1. Instytucje obowiązane - typologia ogólna 5.2. Zleceniodawcy i beneficjenci transakcji podejrzanychi powiązanych 5.3. Charakter i rodzaj transakcji 5.4. Symptomy proste i złożone 6. Handlowe transakcje dokumentowe 6.1. Akredytywa 6.2. Inkaso dokumentowe 6.3. Polecenia wypłaty z zagranicy 6.4. Gwarancje bankowe 7. Transakcje leasingowe 8. Transakcje faktoringowe 9. Transakcje forfaitingowe 10. Symptomy uzasadnionego podejrzenia przydatne dla domówi biur maklerskich 11. Symptomy rozpoznane w działalności ubezpieczeniowej 11.1. Pojęcie działalności ubezpieczeniowej 11.2. Umowy ubezpieczenia na życie i inne osobowe 11.3. Wypłaty z tytułu umowy ubezpieczenia na życie lub innegoosobowego 11.4. Umowy na ubezpieczenie majątkowe 11.5. Wypłaty z tytułu umowy ubezpieczenia majątkowego 12. Rozpoznane symptomy w ubezpieczeniach majątkowychwedług GIIF 13. Symptomy prania pieniędzy i transakcji podejrzanychw działalności ubezpieczeniowej na podstawie zaleceń IAIS 13.1. Symptomy ogólne według IAIS 13.2. Symptomy związane z wykorzystywaniem pracownikówtowarzystw ubezpieczeniowych 13.3. Kazusy związane z rozpoznanymi symptomamiSzczegółowymi - ubezpieczenia na życie 13.4. Kazusy w ubezpieczeniach majątkowych 13.5. Przykłady działania pośredników ubezpieczeniowych 13.6. Wykorzystanie transakcji reasekuracyjnych według IAIS 13.7. Manipulowanie składkami 13.8. Pranie pieniędzy w ramach roszczeń 13.9. Oszustwa przy wpłacie zaliczki 14. Rozpoznane symptomy i kazusy związane z finansowaniemterroryzmu 14.1. Transakcje na rachunkach bankowych 14.2. Wpłaty i wypłaty gotówkowe 14.3. Przelewy bankowe 14.4. Charakterystyka klienta i jego działalności gospodarczej 14.5. Transakcje podejrzane i powiązane z podmiotami czy obszarami podejrzanymi, także z rozpoznanymi strefami ryzyka 15. Symptomy prania pieniędzy i finansowania terroryzmurozpoznane przez jednostki współpracujące 16. Kazusy dotyczące transakcji związanych z terroryzmem 17. Determinanty skuteczności rozpoznawania symptomów uzasadnionego podejrzenia prania pieniędzy i finansowania terroryzmu 17.1. Rola praktyki w rozpoznawaniu nowych symptomów 17.2. Modelowy program wewnętrzny instytucji obowiązanej 17.3. Czynniki utrudniające rozpoznawanie symptomówuzasadnionego podejrzenia 17.4. Czynniki determinujące skuteczność działania
Rozdział 7.Zasady należytej staranności wobec rozpoznawaniadziałalności klienta 1. Wybrane zagrożenia rozpoznane w działalności gospodarczej 2. Zalecenia w sprawie identyfikacji tożsamości klientów banków 3. Dotychczasowe pojęcie i zakres programu "Poznaj swojego klienta" 4. Zasady należytej staranności rozpoznawania działalności klienta w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2005/60/WE z dnia 26 października 2005 r. jako podstawy przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu 5. Kryterium profilu działalności klienta 6. Znaczenie programu "Poznaj swojego klienta"w bezpieczeństwie instytucji finansowych na podstawiezaleceń FATF i IAIS 6.1. Podstawowe elementy programu PSK w działalnościubezpieczeniowej 6.2. Zasady identyfikacji i weryfikacji klientów w firmieubezpieczeniowej 6.3. Polityka akceptacji klienta-nabywcy produktów 6.4. Program "Poznaj swojego klienta" a ryzykooraz reputacja firm ubezpieczeniowych 6.5. Reguły ostrożnościowe firm ubezpieczeniowych 7. Podsumowanie
Rozdział 8.Klęska edukacji - przyczynek do rozważań na tematprzedsięwzięć profilaktycznych 1. Uwagi wstępne 2. Wyniki badań dotyczących oceny stanu świadomości prawnej w przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i profesjonalizmu pracowników wybranych instytucji obowiązanych 2.1. Cel, przedmiot i zakres oraz metody badań 2.2. Podsumowanie wyników analizy statystycznej 2.3. Wybrane wyniki badań szczegółowych 2.4. Najważniejsze trudności związane z realizacją ustawy z dnia16 listopada 2000 r. 3. Przygotowanie biegłego do wydawania opinii w sprawacho pranie pieniędzy i finansowanie terroryzmu 4. Przewidywane pytania dla biegłego w postępowaniu karnymw sprawach o pranie pieniędzy czy finansowanie terroryzmu
|