Tytuł: | Przedsiębiorstwo region rozwój | | Autor: | Marian Strużycki | | ISBN: | 978-83-7641-365-5 | | Ilość stron: | 264 | | Data wydania: | 02/2011 | | Format: | B5 | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 55.00zł | |
Przedsiębiorstwo, region, rozwój to hasła, które przenikają współczesną gospodarkę państw Unii Europejskiej, w tym także gospodarkę polską. Są także reakcją na procesy przekształceń w ramach polskiej transformacji i myślenia przedsiębiorstw o przyszłości, o osiągnięciu lepszych warunków do konkurencji oraz wchłanianiu różnorodnych przejawów innowacji.
W opracowaniu autorzy przedstawiają wiedzę studialną oraz badania empiryczne w celowo dobranych przedsiębiorstwach i regionach. Analizuje się więc strategie rozwojowe, ocenia zdolność przedsiębiorstw do wykorzystania walorów gospodarki rynkowej oraz więzi wewnętrznych i zewnętrznych do umacniania swojej pozycji na rynku. Motywem scalającym studia nad tą problematyką jest traktowanie regionalności jako swoistego paradygmatu, w ramach którego kreowana jest polityka gospodarcza regionu i jej związki z przedsiębiorstwami działającymi w regionie.
W pracy podkreśla się rozległe role społeczne i gospodarcze, jakie spełnia administracja regionalna, jakie mogą być przedmiotem współdziałania na danym terenie. Istotna w tym procesie jest identyfikacja tożsamości regionalnej, umiejętność odczytywania przez przedsiębiorstwa intencji strategicznych reprezentowanych przez władze regionalne, jasność celów, wizjonerstwo, kreatywność, atmosfera innowacji i przedsiębiorczości sprzyjające współpracy przedsiębiorstw z władzami regionu.
Jest to możliwe do osiągnięcia, jeśli traktować region jako otwarty system socjotechnologiczny i ekonomiczny, nastawiony na zmiany, tworzący warunki akceptacji innowacji, sprzyjający konkurencyjności i na tej drodze przyczyniający się do trwałego zrównoważonego rozwoju w skali regionu. Treści i ich dokumentacja zawarte w książce mogą być wykorzystane przez menedżerów, a także zasilać aktualną wiedzę grona studentów zainteresowanych zarządzaniem regionalnym.
Rozdziały:
Rozdział 1. Regionalność w procesach zarządzania przedsiębiorstwami 1.1. Istota regionalności a zarządzanie przedsiębiorstwami 1.2. Tożsamość regionalna w budowaniu nowych wartości w przedsiębiorstwach 1.3. Więzi informacyjne i tendencje partnerskie w regionie jako czynnik umocnienia pozycji przedsiębiorstwa 1.4. Globalizacja rynków a tożsamość regionalna 1.5. Aspekty ekologiczne w zarządzaniu przedsiębiorstwami w regionie
Rozdział 2. Ewolucja współczesnego przedsiębiorstwa a regionalne aspekty jego funkcjonowania 2.1. Przedsiębiorstwo a region – kontekst merytoryczny i metodyczne implikacje podjętych badań 2.1.1. Wykształcanie się przedsiębiorstwa w systemie społeczno-gospodarczym – główne nurty 2.1.2. Modele funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstw – perspektywa systemowych przesłanek ich ewolucji 2.1.3. Region jako środowisko przeobrażeń przedsiębiorstw – wybrane wyznaczniki regionalizmu oraz atrybuty podmiotowości przedsiębiorstw 2.2. Uwarunkowania regionalne a atrybuty przedsiębiorstw i efekty ich działalności – wyniki i wnioski z badań 2.2.1. Uwarunkowania regionalne w przekroju głównych wyznaczników przedsiębiorstwa – wybrane przekroje szczegółowe 2.2.2. Modele funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstw – perspektywa uwarunkowań regionalnych 2.2.3. Możliwości i ograniczenia ewolucji współczesnego przedsiębiorstwa w gospodarce regionalnej – wnioski końcowe
Rozdział 3. Konkurencja jako mechanizm sprawczy rozwoju regionalnego 3.1. Konkurencyjność regionalna 3.2. Zrównoważony rozwój regionalny jako czynnik konkurencji 3.3. Przedsiębiorczość regionalna jako ogniwo w procesach konkurencji 3.4. Kapitał intelektualny a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa w regionie
Rozdział 4. Tworzenie nowych wartości w przedsiębiorstwie z nastawieniem na wzrost i rozwój 4.1. Uwarunkowania wzrostu i rozwoju przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej i w regionie 4.2. Znaczenie kluczowych czynników sukcesu w rozwoju przedsiębiorstwa 4.3. Znaczenie zarządzania strategicznego w tworzeniu wartości 4.4. Znaczenie zarządzania innowacją w tworzeniu wartości 4.5. Znaczenie strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi w tworzeniu wartości 4.6. Szkolenie pracowników jako proces tworzenia nowych wartości
Rozdział 5. Finansowe formy wspierania rozwoju przedsiębiorstw w regionie 5.1. Wprowadzenie 5.2. Wykorzystanie pomocy publicznej w przedsiębiorstwach 5.3. Wsparcie rozwoju przedsiębiorstw przez samorządy 5.4. Rozwój przedsiębiorstw w regionie a fundusze strukturalne
Rozdział 6. Harmonizowanie interesów gospodarczych i społecznych jako element strategii przedsiębiorstw 6.1. Strategie regionalne jako podstawa wspierania przedsiębiorczości 6.2. Społeczna odpowiedzialność biznesu jako nowa płaszczyzna konkurowania 6.2.1. Umiejscowienie działań CSR w strategii firmy 6.2.2. Korzyści z przyjmowania podejścia społecznie odpowiedzialnego 6.2.2.1. CSR jako obszar wspólnych przedsięwzięć 6.2.2.2. W co warto inwestować? 6.2.3. Próba oceny 6.3. Regionalna administracja gospodarcza i jej rola w rozwoju przedsiębiorstw
Rozdział 7. Przedsiębiorstwa w rozwoju regionalnym 7.1. Przedsiębiorstwo na rynku lokalnym, regionalnym i globalnym 7.1.1. Zmiany terytorialnego zasięgu działania przedsiębiorstw 7.1.2. Uwarunkowania zasięgu działania rynkowego przedsiębiorstw 7.1.3. Strategie rozszerzania zasięgu terytorialnego działania przedsiębiorstwa 7.1.4. Efekty rozszerzenia zasięgu terytorialnego działania przedsiębiorstw 7.2. Przedsiębiorstwo w rozwoju regionalnym – metody oceny pozycji przedsiębiorstw 7.2.1. Problemy rozwoju regionalnego 7.2.2. Finansowe i statystyczne mierniki oceny pozycji przedsiębiorstw w regionie 7.3. Empiryczna weryfikacja metod oceny pozycji przedsiębiorstw w regionie 7.3.1. Efektywnościowe zróżnicowanie przedsiębiorstw w regionie 7.3.2. Współczynnik koncentracji przychodów 7.3.3. Taksonomiczna ocena pozycji przedsiębiorstwa w regionie
Spis rysunków Spis tabel
|