Podręcznik obejmuje wiedzę o teoretycznych podstawach funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz o zarządzaniu nim. Autorzy omówili: • istotę przedsiębiorstwa oraz rolę przedsiębiorcy i przedsiębiorczości, • znaczenie przedsiębiorstwa w gospodarce, • otoczenie i konkurencyjność przedsiębiorstwa, • cele i misję przedsiębiorstw oraz ich typy, • ryzyko w działalności przedsiębiorstwa, • zasoby, strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa i jego kadrę menedżerską, • strategiczne i operacyjne zarządzanie przedsiębiorstwem, • kulturę i etykę w działalności przedsiębiorstwa, • zarządzanie w sytuacjach kryzysowych. Podręcznik jest przeznaczony dla: studentów kierunków ekonomicznych w wyższych uczelniach różnych typów, uczestników kursów doskonalących umiejętności menedżerskie, przedsiębiorców i menedżerów.
Rozdziały:
Rozdział 1. Geneza przedsiębiorstwa – Stanisław Sudoł
Rozdział 2. Przedsiębiorca i przedsiębiorczość – Stanisław Sudoł 2.1. Przedsiębiorca 2.2. Przedsiębiorczość Rozdział 3. Przedsiębiorstwo jako główny podmiot życia gospodarczego – Stanisław Sudoł 3.1. Zróżnicowanie definicji przedsiębiorstwa 3.2. Cechy odróżniające przedsiębiorstwo od innych podmiotów Rozdział 4. Formy, rodzaje i typy przedsiębiorstw – Stanisław Sudoł 4.1. Uwagi wstępne 4.2. Klasyfikacja przedsiębiorstw według kryterium własności 4.2.1. Przedsiębiorstwa państwowe 4.2.2. Przedsiębiorstwa samorządu terytorialnego 4.2.3. Przedsiębiorstwa spółdzielcze 4.2.4. Przedsiębiorstwa prywatne 4.2.5. Przedsiębiorstwa mieszane 4.3. Prawne formy przedsiębiorstw 4.3.1. Przedsiębiorstwa własności indywidualnej (przedsiębiorstwa jednoosobowe) i spółki cywilne 4.3.2. Spółki handlowe (spółki prawa handlowego) 4.4. Przedsiębiorstwa giełdowe i pozagiełdowe 4.5. Klasyfikacja przedsiębiorstw według rodzaju i zakresu działalności 4.5.1. Przedsiębiorstwa produkcyjne, handlowe, usługowe, mieszane i konglomeraty 4.5.2. Przedsiębiorstwa funduszowe 4.5.3. Przedsiębiorstwa działające w zakresie tworzenia i eksploatacji środków trwałych 4.6. Klasyfikacja przedsiębiorstw z punktu widzenia terytorialnego rozczłonkowania 4.7. Klasyfikacja przedsiębiorstw z punktu widzenia zakresu internacjonalizacji 4.8. Przedsiębiorstwa działające z siecią innych przedsiębiorstw 4.8.1. Przedsiębiorstwa wirtualne 4.8.2. Przedsiębiorstwa franczyzowe 4.9. Przedsiębiorstwa wielopodmiotowe: koncerny i holdingi Rozdział 5. Otoczenie przedsiębiorstwa – Stanisław Sudoł 5.1. Pojęcie i klasyfikacja otoczenia przedsiębiorstwa 5.2. Przyrodnicze otoczenie przedsiębiorstwa 5.3. Ekonomiczne otoczenie przedsiębiorstwa 5.4. Turbulencja otoczenia 5.5. Granice przedsiębiorstwa w otoczeniu Rozdział 6. Cele i misja przedsiębiorstwa – Stanisław Sudoł 6.1. Teorie głównego celu przedsiębiorstwa 6.2. Ustalanie wspólnego celu przedsiębiorstwa 6.3. Cel przedsiębiorstwa a strony zainteresowane 6.4. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa 6.5. Szczegółowe cele przedsiębiorstwa 6.6. Misja przedsiębiorstwa Rozdział 7. Konkurencyjność przedsiębiorstwa – Marek Jacek Stankiewicz 7.1. Istota i struktura konkurencyjności przedsiębiorstwa 7.2. Potencjał konkurencyjności i jego elementy 7.3. Przewaga konkurencyjna 7.3.1. Istota przewagi konkurencyjnej 7.3.2. Rodzaje przewag konkurencyjnych 7.3.3. Źródła przewagi konkurencyjnej 7.4. Instrumenty konkurowania 7.4.1. Instrumenty konkurowania „na wejściach” przedsiębiorstwa 7.4.2. Instrumenty konkurowania na rynku przedsiębiorstw 7.4.3. Instrumenty konkurowania „na wyjściach” przedsiębiorstwa i ich klasyfikacja 7.5. Pozycja konkurencyjna Rozdział 8. Niepewność i ryzyko ekonomiczne przedsiębiorstwa – Stanisław Sudoł 8.1. Istota niepewności i ryzyka 8.2. Zarządzanie ryzykiem Rozdział 9. Zasoby przedsiębiorstwa – Bohdan Godziszewski 9.1. Różne podejścia do zasobów przedsiębiorstwa w naukach ekonomicznych 9.2. Struktura zasobów i ich znaczenie dla przewagi konkurencyjnej 9.3. Wiedza jako specyficzny zasób przedsiębiorstwa Rozdział 10. Wielkość przedsiębiorstwa – Stanisław Sudoł 10.1. Kryteria optymalnej wielkości przedsiębiorstwa 10.2. Powiększanie wielkości przedsiębiorstwa przez fuzje i przejęcia 10.3. Zmniejszanie się przedsiębiorstw Rozdział 11. Zarządzanie przedsiębiorstwem — istota i funkcja – Marek Jacek Stankiewicz 11.1. Pojęcie zarządzania 11.2. Procesy decyzyjne jako kluczowe ogniwo zarządzania 11.2.1. Istota decydowania 11.2.2. Klasyfikacja decyzji 11.2.3. Problem decyzyjny jako przedmiot decydowania 11.2.4. Model procesu decyzyjnego 11.3. Funkcje zarządzania 11.3.1. Planowanie 11.3.2. Organizowanie 11.3.3. Motywowanie 11.3.4. Kontrolowanie Rozdział 12. Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa – Stanisław Sudoł 12.1. Istota i uwarunkowania struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa 12.2. Typy struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa 12.3. Struktura organizacyjna a wielkość przedsiębiorstwa Rozdział 13. Kadra kierownicza w przedsiębiorstwie – Stanisław Sudoł 13.1 Rola kadry kierowniczej, umiejętności kierowników i ich rekrutacja 13.2. Style zarządzania przez kierowników i ich przywództwo 13.3. Ocena kierowników, ich wynagrodzenie i odpowiedzialność 13.4. Profesjonalizacja i internacjonalizacja kadry kierowniczej Rozdział 14. Nadzór nad przedsiębiorstwem – Bohdan Godziszewski 14.1. Istota nadzoru i jego cele 14.2. Formy nadzoru Rozdział 15. Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem – Bohdan Godziszewski 15.1. Zarządzanie strategiczne jako paradygmat współczesnego przedsiębiorstwa 15.2. Istota i rodzaje strategii 15.3. Elementy procesu zarządzania strategicznego Rozdział 16. Operacyjne zarządzanie przedsiębiorstwem – Stanisław Sudoł Rozdział 17. Informatyzacja i wykorzystywanie internetu w zarządzaniu przedsiębiorstwem – Mirosław Haffer 17.1. Rewolucyjny wpływ informatyzacji i internetu na działalność przedsiębiorstwa 17.2. Projektowanie informatycznych systemów zarządzania przedsiębiorstwem 17.3. Informatyczna harmonizacja działalności przedsiębiorstwa 17.4. Główne obszary zastosowania internetu w przedsiębiorstwie Rozdział 18. Zarządzanie małym przedsiębiorstwem – Stanisław Sudoł 18.1. Cechy małych przedsiębiorstw 18.2. Specyficzne zasady zarządzania małym przedsiębiorstwem Rozdział 19. Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym – Mirosław Haffer 19.1. Pojęcie, cechy i rodzaje przedsiębiorstw międzynarodowych 19.2. Rodzaje strategii konkurowania przedsiębiorstwa międzynarodowego 19.3. Struktury organizacyjne przedsiębiorstw międzynarodowych 19.4. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne przedsiębiorstw międzynarodowych 19.5. Międzykulturowe zarządzanie przedsiębiorstwem Rozdział 20. Kultura i etyka przedsiębiorstwa – Stanisław Sudoł 20.1. Kultura przedsiębiorstwa 20.2. Etyka przedsiębiorstwa Rozdział 21. Zarządzanie przedsiębiorstwem w sytuacjach kryzysowych – Stanisław Sudoł 21.1. Istota i źródła kryzysu w przedsiębiorstwie 21.2. Zasady zarządzania w sytuacji kryzysowej 21.3. Sytuacje kryzysowe w przedsiębiorstwach w okresie transformacji polskiej gospodarki 21.4. Sytuacje kryzysowe w przedsiębiorstwie wobec wejścia Polski do Unii Europejskiej 21.5. Sytuacje kryzysowe wywołane przyczynami nieekonomicznymi Rozdział 22. Koniec życia przedsiębiorstwa – Stanisław Sudoł 22.1. Przyczyny i objawy ekonomicznego upadku przedsiębiorstw 22.2. Postępowanie naprawcze, układowe i upadłościowe
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką 59,42zł
|