Tytuł: | Przedsiębiorstwo usługowe Ekonomika | | Autor: | Beata Filipiak, Aleksander Panasiuk | | ISBN: | 978-83-01-15474-5 | | Ilość stron: | 188 | | Data wydania: | 2008 | | Format: | 16,5x24 cm | | Wydawnictwo: | PWN | |
| Cena: | 49.00zł | |
Podręcznik akademicki stanowiący pierwszą część wykładu na temat przedsiębiorstwa usługowego, przeznaczony dla studentów, wykładowców i doktorantów na kierunkach ekonomicznych uczelni wyższych. W sposób wyczerpujący prezentuje obecny stan wiedzy na temat ekonomiki przedsiębiorstw usługowych, akcentując specyfikę sektora gospodarki, w którym działają. Autorzy przedstawiają kolejno:
podstawy teoretyczne i terminologię związaną z ekonomiką przedsiębiorstwa usługowego; jego funkcjonowanie; otoczenie; czynniki produkcji; oddziaływanie na środowisko; rolę w gospodarce regionalnej; rachunkowość finansową i zarządczą; opodatkowanie. Zastosowanie przez autorów, nowatorskie, uniwersalne podejście mikroekonomiczne umożliwia wykorzystanie zawartych w książce treści do analizy i oceny zjawisk zachodzących w przedsiębiorstwie usługowym, bez względu na branżę, w której działa. Książka zawiera bogatą bibliografię i indeks rzeczowy.
Rozdziały:
ROZDZIAŁ 1. Przedsiębiorstwo usługowe w aspekcie historycznym (Andrzej Mielcarek) 13 1.1. Wprowadzenie 13 1.2. Zarys ewolucji przedsiębiorstwa usługowego 13 1.2.1. Starożytność 13 1.2.2. Średniowiecze 14 1.2.3. Okres XVI–XVIII w 16 1.2.4. Wiek XIX 20 1.2.5. Gospodarka w XX w 24 1.3. Podsumowanie 27
ROZDZIAŁ 2. Wstęp do ekonomiki przedsiębiorstwa usługowego (Aleksander Panasiuk, Anna Tokarz) 29 2.1. Defi nicja usług 29 2.2. Cechy usług 30 2.3. Klasyfi kacja i typizacja usług 33 2.4. Funkcje usług w gospodarce rynkowej 41 2.5. Ekonomika przedsiębiorstwa usługowego jako dyscyplina badawcza 43
ROZDZIAŁ 3. Funkcjonowanie przedsiębiorstwa usługowego (Małgorzata Brojak-Trzaskowska ) 47 3.1. Przesłanki tworzenia i działalnooeci przedsiębiorstwa na rynku usług 47 3.2. Istota, cechy i kryteria klasyfi kacji przedsiębiorstw usługowych 52 3.3. Funkcje przedsiębiorstwa usługowego 57 3.4. Zasady działania przedsiębiorstwa usługowego 59 3.5. Struktura celów przedsiębiorstwa na rynku usług 61
ROZDZIAŁ 4. Otoczenie przedsiębiorstwa usługowego 64 4.1. Pojęcie i klasyfi kacja otoczenia (Beata OEwiecka) 64 4.2. Otoczenie prawne (Iwona Szymczak) 70 Księgarnia PWN: Beata Filipiak, Aleksander Panasiuk (red.) - Przedsiębiorstwo usługowe. Ekonomika 4.2.1. Działalnooeæ usługowa na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej 70 4.2.2. Umowy o oewiadczenie usług w obrocie gospodarczym 74 4.3. Otoczenie państwowe i samorządowe (Małgorzata Gorzałczyńska-Koczkodaj) 76 4.4. Otoczenie międzynarodowe (Wojciech Drożdż) 84 4.5. Otoczenie bankowo-fi nansowe (Beata OEwiecka) 91 4.5.1. Instytucje fi nansowe 92 4.5.2. Instrumenty fi nansowe 94 4.6. Otoczenie konsumenckie (Agnieszka Smalec) 97 4.7. Otoczenie konkurencyjne (Ireneusz JaŸwiński) 106 4.7.1. Podstawy konkurencji 106 4.7.2. Obszary i rodzaje konkurencji 109 4.7.3. Konkurencja przedsiębiorstw usługowych w różnych strukturach rynku 112 4.8. Otoczenie rynku pracy (Magdalena Majchrzak) 113 4.8.1. Praca w usługach 113 4.8.2. Czas pracy w przedsiębiorstwie usługowym 115 4.8.3. Udział pracy w sferze usług w tworzeniu PKB 115
ROZDZIAŁ 5. Czynniki produkcji w przedsiębiorstwie usługowym (Daniel Szostak) 118 5.1. Wprowadzenie 118 5.2. Praca jako czynnik produkcji 120 5.3. Ziemia jako czynnik produkcji 122 5.4. Kapitał jako czynnik produkcji 125 5.5. Informacja i wiedza jako czynniki produkcji 127
ROZDZIAŁ 6. Przedsiębiorstwo usługowe a oerodowisko (Beata Meyer) 130 6.1. Znaczenie oerodowiska dla przedsiębiorstwa usługowego 130 6.2. Ograniczenia oerodowiskowe funkcjonowania przedsiębiorstw usługowych 137 6.2.1. Oddziaływanie systemów społeczno-gospodarczych na oerodowisko 137 6.2.2. Bariery oerodowiskowe i ich koszty 140 6.3. Zarządzenie oerodowiskowe 143
ROZDZIAŁ 7. Przedsiębiorstwo usługowe w gospodarce regionalnej (Agnieszka Lewandowska, Dawid Milewski) 148 7.1. Gospodarka regionalna 148 7.2. Znaczenie polityki regionalnej dla przedsiębiorstwa usługowego 151 7.3. Wizerunek regionu a przedsiębiorstwo usługowe 159
ROZDZIAŁ 8. Rachunkowooeæ fi nansowa w przedsiębiorstwach usługowych (Piotr Szczypa) 167 8.1. Powiązania między rachunkowooecią fi nansową a rachunkowością zarządczą 167 8.2. Funkcje rachunkowooeci fi nansowej 174 8.3. Księgi rachunkowe 177 8.4. Obszary zastosowania informacji ze sprawozdawczooeci finansowej 179
ROZDZIAŁ 9. Opodatkowanie przedsiębiorstw usługowych (Sławomir Zarębski) 183 9.1. Opodatkowanie dochodów 184 9.2. Opodatkowanie usług podatkiem VAT 192 9.3. Opodatkowanie majątku i czynnooeci cywilnoprawnych 198 9.4. Pozostałe obowiązki podatkowe 201 9.5. Strategie podatkowe 205
Bibliografi a 210 Indeks rzeczowy (Anna Tokarz) 215
|