Tytuł: | Przedsiębiorstwo usługowe Zarządzanie | | Autor: | Beata Filipiak, Aleksander Panasiuk | | ISBN: | 978-83-01-15535-3 | | Ilość stron: | | | Data wydania: | 2008 | | Wydawnictwo: | PWN | |
| Cena: | 59.00zł | |
Podręcznik stanowi drugą część wykładu na temat przedsiębiorstwa usługowego, poświęconą procesowi zarządzania. Kierowany jest do studentów, wykładowców i doktorantów uczelni wyższych na kierunkach ekonomicznych oraz do praktyków gospodarczych działających w sektorze usług lub wpływających na jego kształtowanie (pracowników administracji i samorządów szczebla centralnego oraz lokalnego).
W książce omówione są następujące zagadnienia:
specyfika organizacji przedsiębiorstw usługowych; zarządzanie procesowe; zarządzanie kadrami; strategie zarządzania; rachunkowość zarządcza, controlling i zarządzanie finansami; zarządzanie kapitałem, wartością i ryzykiem; zarządzanie produkcją i jakością; zarządzanie innowacjami, informacją i wiedzą; zarządzanie logistyczne i marketingowe; zarządzanie relacjami z klientami i zintegrowany system rozwiązywania problemów konsumentów.Autorzy prezentują obecny stan wiedzy na temat zarządzania w przedsiębiorstwach usługowych, zwracając szczególną uwagę na specyfikę tego sektora gospodarki. Nowatorski, uniwersalny sposób ujęcia tematu umożliwia wykorzystanie zawartych w książce treści do analizy i oceny zjawisk zachodzących w każdym przedsiębiorstwie usługowym, bez względu na branżę. Książka zawiera bogatą bibliografię i indeks rzeczowy.
Zespół autorski tworzą pracownicy naukowi Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego, od kilkunastu lat specjalizującego się w badaniach naukowych i w kształceniu w tej dziedzinie.
Rozdziały:
ROZDZIAŁ 1. Organizacja przedsiębiorstwa usługowego (Wojciech Downar) 15 1.1. Specyfika procesu zarządzania przedsiębiorstwem usługowym 15 1.2. Ogólne zasady organizacji i struktura przedsiębiorstwa usługowego 20 1.2.1. Organizacja procesów w przedsiębiorstwie usługowym 24 1.3. Outsourcing oraz wirtualizacja działalnooeci przedsiębiorstwa usługowego 26 1.4. Zmiana i doskonalenie organizacji przedsiębiorstwa usługowego 32 Pytania i zagadnienia do dyskusji 34
ROZDZIAŁ 2. Zarządzanie procesowe w przedsiębiorstwie usługowym (Wojciech Downar) 36 2.1. Istota i znaczenie procesu 36 2.2. Specyfi ka podejoecia procesowego w przedsiębiorstwie usługowym 38 2.3. Pojęcie i charakterystyczne cechy zarządzania procesowego 43 2.4. Kulturowe aspekty zarządzania procesowego 47 2.4.1 Elementy analizy i diagnozy procesów w przedsiębiorstwie usługowym 51 2.5. Efekty zarządzania procesowego w przedsiębiorstwie usługowym 54 Pytania i zagadnienia do dyskusji 56
ROZDZIAŁ 3. Zarządzanie kadrami w przedsiębiorstwie usługowym (Rafał Gizdra) 58 3.1. Potrzeba i istota zarządzania zespołami ludzkimi 58 3.2. Motywowanie pracowników w przedsiębiorstwie usługowym 61 3.3. Proces kadrowy w przedsiębiorstwie usługowym 67 3.4. Systemy komunikowania wewnątrzzakładowego i informatyczne rozwiązania wspomagające zarządzanie kadrami 71 Pytania i zagadnienia do dyskusji 74
ROZDZIAŁ 4. Strategia zarządzania przedsiębiorstwem usługowym (Maciej Cieślicki) 75 4.l. Uzasadnienie wyboru strategii dla fi rmy usługowej 75 4.2. Budowanie strategii dla małej fi rmy usługowej 76 4.3. Budowanie strategii dla dużej fi rmy usługowej 80 4.3.1. Strategia globalna 83 4.3.2. Strategia dywersyfi kacji 84 4.3.3. Strategia policentryczna 84 4.3.4. Strategia kooperacji 85 4.3.5. Strategia etnocentryczna 85 4.3.6. Strategia koncentracji 85 Księgarnia PWN: Beata Filipiak, Aleksander Panasiuk (red.) - Przedsiębiorstwo usługowe. Zarządzanie 4.3.7. Strategia ekspansji rynkowej 85 4.3.8. Strategia selektywnego rozwoju 86 4.3.9. Strategia dyferencjacji 86 4.3.10. Strategia eksploatacji i wycofywania się z rynku 87 4.3.11. Strategia specjalizacji 87 4.4. Rekomendacje dla przedsiębiorstwa usługowego w zakresie kształtowania strategii działania 88 Pytania i zagadnienia do dyskusji 89
ROZDZIAŁ 5. Rachunkowooeæ zarządcza a controlling w przedsiębiorstwach usługowych (Piotr Szczypa) 91 5.1. Rachunkowooeæ zarządcza czy controlling? 91 5.2. Rola rachunku kosztów w przedsiębiorstwach usługowych 98 5.3. Wybrane odmiany rachunku kosztów 102 5.4. Budżety jako narzędzie rachunkowooeci zarządczej 108 Pytania i zagadnienia do dyskusji 111
ROZDZIAŁ 6. Zarządzanie kosztami w przedsiębiorstwie usługowym (Piotr Szczypa) 112 6.1. Pojęcie i klasyfi kacja kosztów 112 6.2. Pojęcie zarządzania kosztami 115 6.3. Planowanie kosztów 115 6.4. Analiza kosztów i ich wykorzystanie w rachunkach decyzyjnych 118 6.5. Kalkulacja kosztów 120 Pytania i zagadnienia do dyskusji 122
ROZDZIAŁ 7. Zarządzanie ceną w przedsiębiorstwie usługowym (Aleksander Panasiuk, Adam Pawlicz) 124 7.1. Wprowadzenie do problematyki kształtowania cen usług 124 7.2. Rodzaje cen w usługach 129 7.3. Cena usługi w systemie decyzyjnym przedsiębiorstwa 134 7.4. Strategie zarządzania ceną usług 136 Pytania i zagadnienia do dyskusji 141
ROZDZIAŁ 8. Zarządzanie fi nansami w przedsiębiorstwie usługowym (Beata Filipiak) 142 8.1. Istota zarządzania fi nansami w przedsiębiorstwie usługowym 142 8.2. Decyzje fi nansowe w działalnooeci przedsiębiorstwa usługowego 143 8.3. Finansowanie działalnooeci przedsiębiorstwa usługowego 146 8.4. Zarządzanie kapitałem pracującym w przedsiębiorstwie usługowym 149 8.5. Strategie fi nansowania działalnooeci przedsiębiorstwa usługowego 159 Pytania i zagadnienia do dyskusji 160
ROZDZIAŁ 9. Zarządzanie kapitałem w przedsiębiorstwie usługowym (Marek Dylewski) 161 9.1. Koszt kapitału fi nansującego działalnooeæ przedsiębiorstwa 161 9.2. Dźwignia operacyjna i fi nansowa 167 9.3. Kształtowanie struktury kapitału przedsiębiorstwa 172 9.4. Polityka dywidend 176 Pytania i zagadnienia do dyskusji 180
ROZDZIAŁ 10. Zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie usługowym (Anna Bera) 181 10.1. Ryzyko w przedsiębiorstwie usługowym 181 10.2. Proces zarządzania ryzykiem 183 10.3. Zarządzanie ryzykiem przez ubezpieczenie 185 Pytania i zagadnienia do dyskusji 190
ROZDZIAŁ 11. Zarządzanie wartooecią przedsiębiorstw usługowych (Krzysztof Michaluk) 191 11.1. Wpływ specyfi ki działalnooeci usługowej na wartooeæ przedsiębiorstw 191 11.2. Oddziaływanie działalnooeci usługowej na kształtowanie wartooeci dla interesariuszy 193 11.3. Teoretyczne podstawy wyceny przedsiębiorstw – metody, założenia, wyniki 195 11.4. Wykorzystanie metod majątkowych wyceny przedsiębiorstw 196 11.5. Podejoecie dochodowe do wyceny wartooeci przedsiębiorstw usługowych 198 Pytania i zagadnienia do dyskusji 201
ROZDZIAŁ 12. Corporate governance przedsiębiorstwa (Beata Filipiak) 202 12.1. Pojęcie i cele corporate governance 202 12.2. Typy i komponenty corporate governance w spółkach usługowych 205 12.3. Teorie corporate governance a wpływ rad nadzorczych na efektywność spółek świadczących usługi 208 12.4. Znaczenie kodeksu nadzoru korporacyjnego 212 12.5. Rating a corporate governance 220 Pytania i zagadnienia do dyskusji 222
ROZDZIAŁ 13. Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwach usługowych (Piotr Niedzielski) 224 13.1. Innowacyjnooeæ sektora usług – aspekt gospodarczy 224 13.2. Charakterystyka i rodzaje innowacji usługowej 229 13.3. Proces innowacyjny 240 13.4. Strategie innowacyjne w przedsiębiorstwie usługowym 243 13.5. Innowacje w usługach – wyzwania i bariery 248 Pytania i zagadnienia do dyskusji 249
ROZDZIAŁ 14. Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie usługowym (Jacek Buko, Grażyna Wolska) 250 14.1. Informacja jako czynnik rozwoju gospodarczego 250 14.2. Znaczenie informacji w procesach zarządzania przedsiębiorstwem usługowym 252 14.3. Strategiczne zarządzanie informacją w przedsiębiorstwach usługowych 255 14.4. Systemy zarządzania informacją w przedsiębiorstwach usługowych 257 14.5. Bezpieczeñstwo informacji w procesach usługowych 259 Pytania i zagadnienia do dyskusji 262
ROZDZIAŁ 15. Zarządzanie jakooecią w przedsiębiorstwach usługowych (Agnieszka Budziewicz-Guźlecka, Piotr Ładny) 264 15.1. Znaczenie jakooeci w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa usługowego 264 15.2. Procesowe podejoecie do zarządzania jakooecią w przedsiębiorstwie usługowym 268 15.3. Wybrane techniki i metody zarządzania jakooecią w przedsiębiorstwie usługowym 270 15.4. Standardy systemu zarządzania jakooecią usług na przykładzie ISO 9000 i TQM 274 15.4.1. Zarządzanie jakooecią oparte na normach ISO 9000 275 15.4.2. Zarządzanie przez jakooeæ (TQM) 278 Pytania i zagadnienia do dyskusji 280
ROZDZIAŁ 16. Zarządzanie procesami logistycznymi w przedsiębiorstwach usługowych (Izabela Dembiñska-Cyran) 281 16.1. Czynnooeci i procesy logistyczne w przedsiębiorstwie usługowym 281 16.2. Struktura systemu logistycznego przedsiębiorstwa usługowego 284 16.3. Identyfi kacja kosztów procesów logistycznych w przedsiębiorstwie usługowym 287 16.4. Zarządzanie procesami logistycznymi w przedsiębiorstwie usługowym 293 16.5. Kształtowanie łañcucha dostaw przedsiębiorstwa usługowego 295 Pytania i zagadnienia do dyskusji 297
ROZDZIAŁ 17. Zarządzanie marketingowe w przedsiębiorstwach usługowych (Grażyna Rosa) 298 17.1. Zarządzanie i planowanie marketingowe 298 17.2. Plan marketingowy w zarządzaniu marketingowym 300 17.3. Zarządzanie 7P w przedsiębiorstwie usługowym 303 17.3.1. Zarządzanie produktem 306 17.3.2. Zarządzanie cenami 308 17.3.3. Zarządzanie promocją 309 17.3.4. Zarządzanie dystrybucją 310 17.4. Strategia marketingowa jako element zarządzania marketingiem 311 17.4.1. Proces formułowania strategii marketingowej 313 17.5. Wpływ otoczenia przedsiębiorstwa na zarządzanie marketingiem 316 17.6. Nowe trendy w zarządzaniu marketingowym w przedsiębiorstwie 319 Pytania i zagadnienia do dyskusji 323
ROZDZIAŁ 18. Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwach usługowych (Mariusz Jedliñski) 325 18.1. Produkcyjne podejoecie w sferze usług 325 18.2. System produkcji w przedsiębiorstwach usługowych 329 18.3. Typy procesów produkcyjnych usług 331 18.4. Doskonalenie zarządzania operacjami produkcyjnymi w sferze usług 333 Pytania i zagadnienia do dyskusji 338
ROZDZIAŁ 19. Zarządzanie relacjami z klientem (Joanna Hołub-Iwan) 339 19.1. Kluczowa rola relacji w marketingu przedsiębiorstw usługowych 339 19.1.1. Budowanie związku z klientem 340 19.1.2. Etapy kształtowania relacji z kluczowymi klientami 341 19.1.3. Rola i korzyoeci relacji w strategii przedsiębiorstw usługowych 344 19.2. Identyfi kacja i selekcja klientów 347 19.2.1. Kształtowanie pożądanego portfela klientów 347 19.2.2. Analiza opłacalnooeci klientów 348 19.3. Strategiczne podejoecie do zarządzania relacjami z klientem 353 19.3.1. Kierunki działañ strategicznych wobec kluczowych klientów 353 19.3.2. Strategie budowania relacji z kluczowymi klientami 355 19.3.3. Taktyki zacieoeniania związku z klientem 357 Pytania i zagadnienia do dyskusji 358
ROZDZIAŁ 20. Zintegrowane podejoecie do rozwiązywania problemów konsumenta (Tine Buyl, Paul Matthyssens) 359 20.1. Całooeciowe rozwiązywanie problemów konsumenta 359 20.2. Analiza przypadków całooeciowych rozwiązañ problemów konsumenta 362 20.2.1. Projektowanie badania 362 20.2.2. Opis przypadków 364 20.2.3. Porównanie przypadków 368 20.3. Główne czynniki sukcesu 369 20.4. Rekomendacje 371 Pytania i zagadnienia do dyskusji 372
ROZDZIAŁ 21. Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach usługowych (Anna Drab-Kurowska, Tomasz Sondej) 373 21.1. Przedsiębiorstwo usługowe w warunkach gospodarki opartej na wiedzy 373 21.2. Koncepcje i narzędzia zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwach usługowych 377 21.2.1. Podejoecie japoñskie 377 21.2.2. Podejoecie procesowe 378 21.2.3. Podejoecie zasobowe 379 21.2.4. Narzędzia wspomagające zarządzanie 379 21.3. Wpływ rewolucji informacyjnej na działalnooeæ przedsiębiorstwa usługowego 382 21.4. Wiedza jako źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa 385
Pytania i zagadnienia do dyskusji 390 Bibliografi a 392 Indeks (Beata Filipiak) 404
|