Pionierska praca na temat jakości czasu wolnego bezrobotnych osadzona w tradycji badań z pedagogiki społecznej. Autorka, uwzględniając kontekst przemian społecznych, wyczerpująco omawia zachowania bezrobotnych. Ujawnia wielopłaszczyznową deprywację potrzeb i wielorakie wykluczenie z życia społecznego tej grupy ludzi.
Rozdziały:
Rozdział 1 Świat współczesnego człowieka 29 11 W nurcie procesów społecznych 29 111 Konflikt społeczny 33 112 Ubóstwo 36 12 Praca 40 13 Czas poza pracą 45
Rozdział 2 Czas wolny – rekonstrukcja pojęcia 50 21 Czas wolny w perspektywie pedagogiki społecznej 50 22 Czas wolny w obszarze innych nauk 56 23 Funkcje społeczne czasu wolnego 62
Rozdział 3 Czas wolny ogółu Polaków 31 Czas poza pracą 66 32 W zjednoczonej Europie 71 33 Jedność podzielonego czasu 86 34 Kultura czasu wolnego 102 341 Style zachowań 103 342 Stare i nowe dominatory 111 35 Akceptacja i zadowolenie 125 36 Obszary deprywacji potrzeb 129 37 Dynamika zmian – od realnego socjalizmu do realnego kapitalizmu 141 38 Podsumowanie 149
Rozdział 4 Czas wolny bezrobotnych Polaków 168 41 Bezrobocie – szczególny przypadek czasu wolnego 168 42 Wskaźniki cywilizacyjne i obszary deprywacji potrzeb 174 43 Struktura dnia 192 431 Czas konieczności 195 432 Czas wolny 207 433 Orientacje na przetrwanie 217 44 Kultura czasu wolnego 220 441 Funkcjonujące standardy uczestnictwa 220 442 Rola dominatorów 237 4421 Telewizja 238 4422 Komputer z internetem 246 4423 Książki i czasopisma 250 45 Percepcja czasu wolnego 259 46 Elementy statusu 265 47 Czas wolny bezrobotnych w Wielkiej Brytanii i w Polsce 281 48 Podsumowanie 290
|