Tytuł: | Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu | | Autor: | Stefan M. Kwiatkowski, Joanna M. Michalak, Inetta Nowosad | | ISBN: | 978-83-7641-462-1 | | Ilość stron: | 328 | | Data wydania: | 07/2011 | | Format: | 15.5x23.0cm | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 60.00zł | |
Kategoria przywództwa jest przedmiotem zainteresowań różnych dyscyplin naukowych. W sposób naturalny ma więc charakter interdyscyplinarny. Łączy podejścia charakterystyczne dla filozofii, psychologii, socjologii, teorii zarządzania i pedagogiki. W przypadku pedagogiki uwagę skupia szkoła i jej lokalne otoczenie.
Szkoła rozumiana jako instytucja w strukturze systemu edukacji jest miejscem interakcji zachodzących między grupami wewnątrzszkolnymi – dyrekcją, nauczycielami, pracownikami administracyjnymi, uczniami i rodzicami.
W szerszej perspektywie dochodzą relacje między szkołą a jednostkami samorządu terytorialnego i władzami oświatowymi, a także między szkołą a funkcjonującymi w jej otoczeniu instytucjami i społecznością lokalną – generalnie rzecz ujmując: między szkołą a grupami zewnętrznymi w stosunku do niej.
W każdej z wyróżnionych grup wewnątrzszkolnych można zidentyfikować, podobnie jak w otoczeniu społecznym szkoły, przywódców rozmaitego rodzaju. W szkole jednak, w odróżnieniu od jej otoczenia zewnętrznego, można w sposób intencjonalny tworzyć warunki do kształtowania postaw sprzyjających rozwojowi predyspozycji przywódczych.
Rodzi się w tym kontekście pytanie o celowość takich zabiegów, ich granice, a także stosowane formy i metody. Próbę odpowiedzi na te pytania Autorzy podjęli w prezentowanej publikacji. Autorami są zarówno teoretycy, jak i praktycy – pracownicy naukowi, studenci, przedstawiciele organizacji powołanych do wspomagania rozwoju systemu edukacji.
W strukturze książki zostały wyróżnione trzy części: 1. Przywództwo edukacyjne – konteksty rozwojowe 2. Przywództwo w szkole 3. Przywództwo w otoczeniu szkoły
Rozdziały:
Część I. Przywództwo edukacyjne – konteksty rozwojowe Typologie przywództwa Przywództwo dla uczenia się. Jak wyjść poza schemat? Przywództwo i jego wyzwania w warunkach kultury neoliberalnej Od rozwoju szkolnictwa do rozwoju szkoły Integralna zmiana w edukacji – rola lidera
Część II. Przywództwo w szkole Przywództwo w szkole: „powierzchowna retoryka” czy konieczny warunek zmian? Kierowanie szkołą: rola dyrektora – partycypacja nauczycieli Rola lidera edukacyjnego w kształtowaniu kultury organizacyjnej szkoły Dyrektor szkoły liderem międzynarodowych projektów edukacyjnych. Implikacje dla rozwoju szkoły Międzykulturowe uwarunkowania postaw liderskich nauczycieli w europejskich projektach edukacyjnych Nauczyciel w roli szkolnego lidera wspierającego zdolności i uzdolnienia uczniów Role uczniów w grupach zadaniowych wymagających współpracy Partnerstwo między nauczycielami i rodzicami a nauczyciel w roli lidera Studenckie koła naukowe, czyli na liderskim stażu
Część III. Przywództwo w otoczeniu szkoły Okręgowe zespoły do pracy z danymi: wspieranie efektywnej pracy z danymi w szkołach Sztuka w przestrzeni „trzeciej”. O tym, jak sztuka teatralna może rozwijać środowiska lokalne Nauczyciel, lider – animator wobec lokalnego dziedzictwa kulturowego Liderzy z konieczności, czyli o formalnych i nieformalnych warunkach stawania się liderem w małej społeczności lokalnej. Typy liderów Wychowanie i edukacja dziecka jako dystynkcje stylu życia rodziców z klasy średniej Rola grupy rówieśniczej w procesie socjalizacji młodego pokolenia w warunkach zmiany społecznej Środowiska klientów pomocy społecznej a możliwości wykorzystania edukacji środowiskowej w kierunku wychodzenia z wyuczonej bezradności
|