Tytuł: | Przywództwo w organizacji Paradygmaty i studia przypadków | | Autor: | Gayle C. Avery | | ISBN: | 978-83-208-1779-9 | | Ilość stron: | 328 | | Data wydania: | 2009 | | Format: | 17.0x24.0cm | | Wydawnictwo: | PWE | |
| Cena: | 56.90zł | |
To, czy przedsiębiorstwo odnosi sukcesy, zależy od wielu czynników. Niezwykle istotną rolę w zdobywaniu przewagi konkurencyjnej na rynku odgrywa przede wszystkim efektywne przywództwo.
W książce autorka omawia kompleksowo teorie i koncepcje przywództwa, a także udziela odpowiedzi na kluczowe pytania, między innymi:
Co to jest przywództwo? Czy istnieje optymalny model przywództwa? Jaki jest związek między przywództwem a otoczeniem organizacji? Czy przywódcą trzeba się urodzić, czy też przywództwa można się nauczyć? Czy współczesne koncepcje przywództwa odpowiadają potrzebom organizacji? W jaki sposób przywództwo zmieni się w przyszłości?
Walorem książki są rozbudowane studia przypadków znanych światowych firm, takich jak BMW, Novartis, Bonduelle i Swatch. Pozwalają one lepiej przyswoić wiedzę i ocenić, jak różne formy przywództwa funkcjonują w praktyce.
Rozdziały:
Wstęp Podziękowania
Część I. PRZYWÓDZTWO W ORGANIZACJI Rozdział 1. Istota przywództwa Czym jest przywództwo? Kontekst przywództwa Definicja przywództwa Czy przywództwo wpływa na wyniki organizacji? Podsumowanie Rozdział 2. Paradygmaty przywództwa Paradygmaty Przywództwo klasyczne Ocena paradygmatu klasycznego Przywództwo transakcyjne Ocena paradygmatu transakcyjnego Przywództwo wizjonerskie Ocena paradygmatu wizjonerskiego Przywództwo organiczne Ocena paradygmatu organicznego Wybór nowych paradygmatów przywództwa Podsumowanie Rozdział 3. Cechy paradygmatów przywództwa Cechy wyróżniające Najważniejsi gracze Zasób wiedzy pracowników Źródła władzy przywódcy Władza pracowników Podejmowanie decyzji Zarządzanie i przywództwo Koncepcja zarządzania a złożoność otoczenia Wymiary kulturowe Różnorodność Zdolności adaptacyjne Odpowiedzialność i rozliczalność Odpowiednia struktura Odpowiednie otoczenie Podsumowanie Rozdział 4. Teorie przywództwa na poziomie mikro Poziom indywidualny Teoria wielkich ludzi Teoria cech Podejście behawioralne Ocena koncepcji indywidualnych Poziom diadyczny i grupowy: interakcja między przywódcą a innymi Teoria wymiany między przywódcą a członkami organizacji . Podejście społeczno-kognitywne Ocena koncepcji diadycznych Teorie sytuacyjne: okoliczności są ważne Przywództwo sytuacyjne Model sytuacyjny Fiedlera Teoria ścieżki do celu House'a Ocena teorii sytuacyjnych Podsumowanie Rozdział 5. Emocje a przywództwo Inteligencja emocjonalna Charyzma Teorie przywództwa odwołujące się do emocji Przywództwo transformacyjne Wizja Wartości Humanizacja pracy Ocena teorii odwołujących się do emocji Podsumowanie Rozdział 6. Przywództwo na poziomie makro Poziom organizacji Podejścia systemowe Substytuty przywódców Samoprzywództwo Kultura organizacji Otoczenie zewnętrzne Planowanie strategiczne Interesariusze Organizacje uczące się Organizacje nauczające Mentoring Podsumowanie Rozdział 7. Integracja teorii i paradygmatów Przypomnienie teorii przywództwa Przypomnienie paradygmatów przywództwa Przywództwo klasyczne Przywództwo transakcyjne Przywództwo wizjonerskie Przywództwo organiczne Integracja teorii i paradygmatów Dokąd zmierza organizacja? Podsumowanie
Część II. STUDIA PRZYPADKÓW Studium przypadku 1. BMW: RADOŚĆ Z JAZDY (Gayle C. Avery) Strategia marki wysokiej reputacji Organizacja Istotne znaczenie innowacji Jakość Partnerzy Zrównoważony rozwój Zarządzanie wiedzą Zarządzanie zasobami ludzkimi Przywództwo Pytania Podsumowanie Studium przypadku 2. W.L. GORE&ASSOCIATES, INC.: NATURALNE PRZYWÓDZTWO (Andrew Bell) Krótka prezentacja Organizacja Struktura organizacyjna Cel i zasady Sukces finansowy Źródła sukcesu Przywództwo Patronat Pracownicy Ukierunkowywanie nowych pracowników Uczenie się i rozwój Wynagrodzenia Pytania Podsumowanie Studium przypadku 3. NOVARTIS: LUDZKA CHEMIA (Gayle C. Avery) Strategie Wartości i misja Informacje finansowe Organizacja Produkcja Innowacje Dialog z interesariuszami Zasoby ludzkie Zaangażowanie społeczne Zarządzanie wiedzą Pytania Podsumowanie Studium przypadku 4. SAP: LIDER E-BIZNESU (Gayle C. Avery) Strategie Wyniki finansowe Organizacja Partnerzy Przywództwo Pracownicy SAP Kultura SAP Szwajcarski SAP: model na przyszłość? Zarządzanie wiedzą Pytania Podsumowanie Studium przypadku 5. BONDUELLE: PRZYWÓDZTWO PO FRANCUSKU (Anne E. Witte) Finanse Historia firmy Innowacyjność i troska o produkt Międzynarodowa ekspansja firmy Organizacja firmy Pracownicy Przywództwo Strategie na przyszłość Wartości firmy Pytania Podsumowanie Studium przypadku 6. SCHERING-PLOUGH: PREZESI W ROLI MENTORÓW (Martin Hilb) Podopieczni Maksa von Dacha Skuteczny mentoring Program mentoringu Pytania Podsumowanie Studium przypadku 7. SWATCH: PRZYWÓDZTWO OPARTE NA EMOCJACH (Gayle C. Afery) Szwajcarski przemysł zegarmistrzowski Sukces zegarków Swatch Strategia wzrostu Organizacja Swatch Niezależność strategiczna Marketing Innowacje Przywództwo Pracownicy Pytania Podsumowanie Studium przypadku 8. RODENSTOCK: PRACA I WIZJA (Gayle C. Afery) Sprzedaż Marketing Strategie Badania i rozwój Kampania Vision 20/20 Struktura Przywództwo Misja i wartości Zarządzanie zmianami Program "Myśl o okularach" Motywowanie kadry kierowniczej Pytania Podsumowanie Bibliografia Indeks
|