Nowoczesny przewodnik, który pozwala wszystkim zainteresowanym funkcjonowaniem ludzkiej psychiki, zorientować się w głównych teoriach, pojęciach oraz metodach stosowanych w różnych gałęziach psychologii.
Książka otwiera 5-tomową serię. Autorzy, pod wodzą słynnego Philipa Zimbardo, w kolejnych, bogato ilustrowanych tomach, wyjaśniają zagadnienia psychologiczne przystępnym językiem i swobodnym, przyjaznym stylem.
Opisują eksperymenty, odwołują się do przykładów, prowadzą z czytelnikiem prawdziwy dialog, a nawet rodzaj zabawy, odnosząc się do jego bezpośredniego doświadczenia.
Rozdziały:
1 UMYSŁ, ZACHOWANIE ORAZ PSYCHOLOGIA NAUKOWA 19 1.1 CZYM JEST PSYCHOLOGIA – A CZYM NIE JEST? 23 Psychologia: to więcej niż myślisz 25 Psychologia to nie psychiatria 27 ZAGADNIENIE PSYCHOLOGICZNE Myśląc krytycznie o psychologii i pseudopsychologii 28 1.2 W JAKI SPOSÓB PSYCHOLODZY TWORZĄ NOWĄ WIEDZĘ? 35 Pięć kroków metody naukowej 37 Pięć rodzajów badań psychologicznych 43 Kontrolowanie tendencyjności w badaniach psychologicznych 48 Zagadnienia etyczne w badaniach psychologicznych 50 Pytania, na które nauka nie może odpowiedzieć 52 ZAGADNIENIE PSYCHOLOGICZNE Zastosowanie psychologii do uczenia się psychologii 53 1.3 NA CZYM POLEGA SZEŚĆ PODSTAWOWYCH PERSPEKTYW BADAWCZYCH W PSYCHOLOGII? 55 Rozdzielenie umysłu i ciała oraz współczesna perspektywa biologiczna 57 Powstanie psychologii naukowej i współczesna perspektywa poznawcza 59 Perspektywa behawiorystyczna: odrzucenie introspekcji i koncentracja na obserwowalnym zachowaniu 63 Perspektywa holistyczna w podejściu do człowieka: stanowisko psychodynamiczne, humanistyczne oraz oparte na pojęciach cechy i temperamentu 64 Perspektywa rozwojowa: zmiany wynikające z natury i wychowania 67 Perspektywa socjokulturowa: jednostka w kontekście społecznym 68 Zmieniając oblicze psychologii 69 ZAGADNIENIE PSYCHOLOGICZNE Psychologia jako główny kierunek studiów 72 WŁĄCZ MYŚLENIE KRYTYCZNE Komunikacja wspomagana 74 PODSUMOWANIE ROZDZIAŁU 77
2 BIOPSYCHOLOGIA, NAUKA O UKŁADZIE NERWOWYM I NATURA LUDZKA 83 2.1 W JAKI SPOSÓB SĄ POWIĄZANE ZE SOBĄ GENY I ZACHOWANIE? 90 Ewolucja i dobór naturalny 91 Genetyka i dziedziczenie 93 ZAGADNIENIE PSYCHOLOGICZNE Wybierając geny swojego dziecka 99 2.2 JAK PRZEBIEGA KOMUNIKACJA WEWNĄTRZ ORGANIZMU? 101 Neuron: podstawowa jednostka (składowa) układu nerwowego 103 Układ nerwowy 112 Układ dokrewny 116 ZAGADNIENIE PSYCHOLOGICZNE Jak substancje psychoaktywne wpływają na system nerwowy? 119 2.3 JAK MÓZG GENERUJE ZACHOWANIE I PROCESY UMYSŁOWE? 121 Odsłanianie portretów mózgu 123 Trzy warstwy mózgu 127 Płaty kory mózgowej 135 Współpracujący mózg 142 Dominacja półkulowa 143 Rozszczepiony mózg po raz kolejny: „Jedno ciało – dwa umysły...” 146 ZAGADNIENIE PSYCHOLOGICZNE Zastosowanie psychologii do uczenia się psychologii 150 WŁĄCZ MYŚLENIE KRYTYCZNE Lewa półkula versus prawa półkula mózgu 152 PODSUMOWANIE ROZDZIAŁU 154
3 ROZWÓJ PRZEZ CAŁE ŻYCIE 159 3.1 JAKIE WRODZONE ZDOLNOŚCI POSIADA NOWORODEK? 167 Rozwój prenatalny 168 Okres noworodkowy: zdolności nowo narodzonego dziecka 170 Niemowlęctwo: realizacja inwestycji według projektu z okresu noworodkowego 173 ZAGADNIENIE PSYCHOLOGICZNE Cechy psychiczne zapisane w genach 185 3.2 JAKIE ZADANIA ROZWOJOWE NAPOTYKAMY W OKRESIE DZIECI¡STWA? 187 Jak dzieci przyswajają język 188 Rozwój poznawczy: teoria Piageta 193 Rozwój społeczny i emocjonalny 203 ZAGADNIENIE PSYCHOLOGICZNE Zagadka ADHD 213 3.3 JAKIE ZMIANY CHARAKTERYZUJĄ OKRES DORASTANIA? 217 Dorastanie a kultura 218 Dojrzewanie fizyczne w okresie dorastania 219 Seksualność w okresie dorastania 221 Rozwój poznawczy w okresie dorastania 222 Rozwój moralny: teoria Kolberga 224 Problemy społeczne i emocjonalne w okresie dorastania 227 ZAGADNIENIE PSYCHOLOGICZNE Zastosowanie psychologii do uczenia się psychologii 230 3.4 PRZED JAKIMI WYZWANIAMI ROZWOJOWYMI STAJĄ DOROŚLI? 232 Wczesna dorosłość: poszukiwanie, autonomia i intymność 235 Wyzwania średniej dorosłości: wszechstronność i więź pokoleniowa 239 Późna dorosłość: wiek integralności 241 ZAGADNIENIE PSYCHOLOGICZNE Ponowne spojrzenie na badania bliśniąt 248 WŁĄCZ MYŚLENIE KRYTYCZNE Efekt Mozarta 251 PODSUMOWANIE ROZDZIAŁU 254 Słownik pojęć 261 Bibliografia 269 Indeks nazwisk 286 Wykaz źródeł ilustracji 290
|