Tytuł: | Psychologia pracy i organizacji | | Autor: | Zofia Ratajczak | | ISBN: | 978-83-01-15165-2 | | Ilość stron: | 236 | | Data wydania: | 2008 | | Format: | 14.4x20.5cm | | Wydawnictwo: | PWN | |
| Cena: | 49.90zł | |
Przystępny i zwięzły wykład współczesnej wiedzy o psychologii pracy i organizacji:
• charakteryzuje podstawowe zagadnienia z uwzględnieniem ich genezy historycznej, aktualnych uwarunkowań oraz potencjalnych przeobrażeń różnych sfer życia człowieka – sfery pracy, sfery konsumpcji oraz sfery funkcjonowania społecznego; • wskazuje najnowsze problemy i zastosowania praktyczne w odniesieniu do takich zagadnień jak: kryzys i trauma w pracy, radzenie sobie w sytuacjach trudnych, psychologiczne koszty zaradności człowieka, problematyka jakości życia (związki pracy i konsumpcji); • przedstawia zadania psychologów pracy we współczesnych organizacjach (poradnictwo zawodowe i doradztwo organizacyjne, działania profilaktyczne i interwencyjne); • ukazuje nowe pogranicza, nowe obszary badań i działań, zmierzających do integracji wiedzy użytecznej praktycznie.
Książka przeznaczona dla studentów wybierających specjalizacje: psychologia pracy i organizacji, psychologia zarządzania, psychologia biznesu z myślą o przyszłej pracy we wszelkiego typu organizacjach, ośrodkach szkoleniowych, konsultacyjnych i doradczych czy biurach karier.
Rozdziały:
Rozdział 1. Psychologia pracy i organizacji w okresie transformacji systemowej 21 1.1. Zmiana kontekstu funkcjonowania współczesnych organizacji 25 1.2. Globalizacja i jej znaczenie dla stosunków pracy 28 1.3. Konsumpcja a praca 35
Rozdział 2. Nowe formy pracy 41 2.1. Zawód a kariera 47 2.2. Przedsiębiorstwo i jego otoczenie 51 2.3. Prawne aspekty nowych form pracy 55
Rozdział 3. Adekwatność funkcjonalna między człowiekiem a pracą 57 3.1. Układ „człowiek–środowisko pracy” 59 3.2. Pojęcie optymalnych warunków pracy 64 3.3. Analiza pracy 71
Rozdział 4. Cechy człowieka a wykonywanie pracy 77 4.1. Kompetencje i kwalifikacje jako podstawa polityki personalnej 83 4.2. Sposoby rekrutacji pracowników 88 4.3. Zrywanie więzi 92
Rozdział 5. Mechanizmy regulacyjne zachowania się człowieka w środowisku pracy i ich związek z samoregulacją 97 5.1. Kontrakt psychologiczny 100 5.2. Konflikt w organizacji jako mechanizm regulacyjny 106 5.3. Kulturowe determinanty zachowan´ organizacyjnych 111 5.4. Procesy samoregulacji, czyli człowiek jako podmiot w środowisku pracy 117
Rozdział 6. Kryzysy i dysfunkcje w organizacji 125 6.1. Kryzys jako zgeneralizowana reakcja na niepowodzenia adaptacyjne 126 6.2. Trauma w pracy 141 6.3. Praca a zdrowie 146 5
Rozdział 7. Jakość życia 153 7.1. Pojęcie jakości życia 155 7.2. Wskaźniki jakości życia 159 7.3. Równowaga między pracą a życiem 165
Rozdział 8. Psychologiczne koszty zaradności człowieka 169 8.1. Psychologiczne koszty aktywności człowieka 171 8.2. Oblicza ludzkiej zaradności 177 8.3. Pomoc psychologiczna i wsparcie społeczne 182
Rozdział 9. Psychologia pracy i organizacji jako system działan´ 189 9.1. Na czym polega użyteczność wiedzy naukowej 191 9.2. Zadania psychologów w pracy i organizacji 193 9.2.1. Poradnictwo zawodowe i doradztwo organizacyjne 195 9.2.2. Działania profilaktyczne i interwencyjne 198 9.3. Pułapki zaangażowania 201
Rozdział 10. Nowe pogranicza. W kierunku integracji wiedzy użytecznej praktycznie 205
|