Na długo zanim psychologia społeczna stała się jednym z dominujących nurtów nauki, za sprawą Gustava Le Bon pojawia się w psychologii nowy sposób myślenia o człowieku. Przełamując obowiązujące wówczas postrzeganie istoty ludzkiej jako niezależnie funkcjonującego bytu, oderwanego od wpływów środowiskowych, zauważył on, jak radykalnie potrafi zmienić się zachowanie ludzi, gdy stają się częścią tłumu.
Tłum w jego ujęciu to coś więcej niż tylko gromadzące się na wiecach i manifestacjach masy. Tłum to zbiorowość w jakiej żyjemy na co dzień, w wielkich, uprzemysłowionych miastach i środowisku sztucznego tłoku na stale kurczącej się przestrzeni. To, co dziś ciągle fascynuje nas w tej książce, to niezwykle trafnie oddana mentalność współczesnego człowieka i jego ewoluujący sposób myślenia, dokonywanie trwałych przewartościowań wszystkich dziedzin życia, gdzie przestaje mieć znaczenie tradycja, kultura, a do głosu dochodzą pierwotne instynkty.
Książka odczytywana współcześnie znakomicie puentuje zarówno historię, jak i wydarzenia bieżące. Jej oddziaływanie jest nie do przecenienia, położyła bowiem podwaliny pod wiele gałęzi wiedzy, w tym marketing polityczny, reguły relacji społecznych, psychologię społeczną oraz inżynierię socjalną. Pesymistyczne prognozy autora znalazły wielokrotne odzwierciedlenie w dziejach ludzkości i nie raz jeszcze będziemy mieli okazję przekonać się, że nadal nie tracą na aktualności.
Rozdziały:
Księga I. Umysł tłumów (19)
1. Ogólne cechy tłumów - psychologiczna zasada ich jedności umysłowej (21)
2. Sentymenty i moralność tłumów (30)
- 1. Impulsywność, zmienność i drażliwość tłumów (30)
- 2. Podatność na sugestię i łatwowierność tłumów (33)
- 3. Przesada i prostota w sentymentach tłumów (42)
- 4. Nietolerancja, autorytaryzm i konserwatyzm tłumów (45)
- 5. Moralność tłumów (47)
3. Idee, moc rozsądku i wyobraźnia tłumów (51)
- 1. Idee tłumów (51)
- 2. Siła rozsądku tłumów (55)
- 3. Wyobraźnia tłumów (57)
4. Religijny kształt wszystkich przekonań tłumów (61)
Księga II. Opinie i przekonania tłumów (67)
5. Odległe czynniki wpływające na opinie i przekonania tłumów (69)
- 1. Rasa (70)
- 2. Tradycje (71)
- 3. Czas (73)
- 4. Instytucje społeczne i polityczne (75)
- 5. Edukacja (78)
6. Czynniki bezpośrednie wpływające na opinię tłumów (88)
- 1. Obrazy, słowa i sformułowania (88)
- 2. Iluzje (94)
- 3. Doświadczenie (95)
- 4. Rozsądek (97)
7. Przywódcy tłumów i ich metody perswazji (101)
- 1. Przywódcy tłumów (101)
- 2. Sposoby działania przywódców: afirmacja, powtarzanie, zaraźliwość (106)
- 3. Prestiż (111)
8. Ograniczenia różnorodności poglądów i opinii tłumów (122)
- 1. Poglądy trwałe (122)
- 2. Zmienne opinie tłumów (127)
Księga III. Klasyfikacja i opis różnych rodzajów tłumów (135)
9. Klasyfikacja tłumów (137)
- 1. Tłumy heterogeniczne (138)
- 2. Tłumy homogeniczne (139)
10. Tłumy uważane za zbrodnicze (141)
11. Sądy przysięgłych (146)
12. Tłumy wyborców (154)
13. Zgromadzenia parlamentarne (163
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką 23,36zł
|