Aktualne kompendium wiedzy na temat kształcenia i stymulowania rozwoju osób zdolnych!
Książka prezentuje dorobek polskich specjalistów, którzy w badaniach naukowych i w codziennej praktyce zajmują się osobami wybitnie zdolnymi.
Podręcznik omawia zagadnienia:
• zależności między inteligencją, zdolnościami a osobowością; • psychologiczne uwarunkowania osiągnięć szkolnych; • eksperymentalne badania wyobraźni twórczej; • proces identyfikacji i diagnozowania zdolności uczniów, w tym uczniów niepełnosprawnych; • społeczne funkcjonowanie osób wybitnie zdolnych w dzieciństwie i życiu dorosłym.
Książka przeznaczona dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, studentów psychologii oraz kierunków pedagogicznych i nauczycielskich, a także rodziców i wychowawców dzieci wybitnie zdolnych.
Rozdziały:
Część I. Wybitne zdolności a osobowość 1. W poszukiwaniu powiązań między inteligencją i osobowością Z historii podziałów. Podzielony człowiek, podzielona psychika Związki mimo podziałów Inspiratorzy integracji Współczesność i poszukiwanie pomostów Refleksje końcowe
2. Psychologiczne uwarunkowania wybitnych zdolności (Andrzej Sękowski) Wybrane koncepcje i modele wybitnych zdolności Cechy osobowości uczniów zdolnych Osobowość a wybitne zdolności – implikacje edukacyjne
Część II. Psychospołeczne aspekty edukacji osób zdolnych 1. Psychologiczne uwarunkowania osiągnięć szkolnych (Małgorzata Kossowska) Inteligencja a osiągnięcia szkolne Osobowość a osiągnięcia szkolne Inteligencja i osobowość a osiągnięcia szkolne Style uczenia się a osiągnięcia szkolne Praktyczne wykorzystanie wiedzy o uwarunkowaniach osiągnięć szkolnych
2. Eksperymentalne badania wyobraźni twórczej (Wiesława Limont) Typy umysłu człowieka a różnice w przetwarzaniu informacji Badania eksperymentalne Podsumowanie
|