Tytuł: | Psychologiczne uwarunkowania zachowań ekonomicznych | | Autor: | Goszczyńska Maryla, Górnik-Durose Małgorzata | | ISBN: | 978-83-7641-287-0 | | Ilość stron: | 310 | | Data wydania: | 2010 | | Format: | 15.5x23.0cm | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 50.00zł | |
W publikacji przedstawiono główne problemy współczesnej psychologii ekonomicznej dotyczące zachowań ludzi związanych z zarabianiem pieniędzy i umiejętnym, racjonalnym gospodarowaniem nimi, dzięki czemu możliwe staje się nabywanie dóbr i zaspokajanie różnorakich ludzkich potrzeb. Zarabianie i pomnażanie pieniędzy związane jest z przedsiębiorczością. Psychologiczny opis tego zjawiska, determinant i konsekwencji przedsiębiorczości to zagadnienie, które zajmuje ważne miejsce w prezentowanej publikacji.
Wiele uwagi zajmuje w niej także psychologiczna problematyka rozumienia istoty pieniądza, stosunku do pieniędzy i posługiwania się nimi. W prezentowanych artykułach analizowane są istotne aspekty postaw wobec pieniędzy i uwarunkowania pewnych form dysponowania pieniędzmi, takich jak ubezpieczanie się, inwestowanie oraz oszczędzanie lub zaciąganie kredytów.
Zamykające monografię artykuły skoncentrowane są na wybranych aspektach zachowań konsumenckich, które bezpośrednio odnoszą się do zaspokajania potrzeb poprzez wydawanie zarobionych pieniędzy w określony sposób.
Z recenzji profesora Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, dr. hab. Tomasza Zaleśkiewicza:
Zróżnicowanie tematyczne jest bez wątpienia dużą zaletą tej książki. Czytelnik może poznać różne sposoby badania zachowań ekonomicznych i zorientować się w tym, jakie problemy są obecnie podejmowane w polskiej psychologii ekonomicznej. Trzeba też podkreślić, że wszystkie relacjonowane badania były prowadzone w naszym kraju, co jest sporym walorem książki, gdyż pozwala zorientować się w specyfice zachowań polskiego konsumenta. Jestem przekonany, że praca ta spotka się z żywym zainteresowaniem teoretyków psychologii ekonomicznej i praktyków rynku; będzie też znakomitym źródłem wiedzy dla studentów psychologii, ekonomii i marketingu.
Rozdziały:
Przedmowa
I. Przedsiębiorczość – uwarunkowania i konsekwencje
1. Przedsiębiorczość a protestancka etyka pracy Artur Domurat, Dorota Szczepańska, Kazimierz Żurek
2. Jakość życia przedsiębiorców. Wyznaczniki podmiotowe i sytuacyjne Katarzyna Biegańska, Andrzej Falkowski
3. Rola ekonomii społecznej w tworzeniu nowych form przedsiębiorczości Elżbieta Turska, Jolanta Filipczyk
4. Determinanty i przejawy przedsiębiorczości polskiej młodzieży Sabina Kołodziej
II. Pieniądze i dysponowanie nimi
5. Jasna przyszłość naszych finansów. O związkach optymizmu i postaw wobec pieniędzy Agata Gąsiorowska, Agnieszka Czerw
6. Postawy wobec pieniędzy a zachowania ubezpieczeniowe. Badania eksploracyjne Grażyna Wąsowicz-Kiryło
7. Wybory inwestycyjne w sytuacji sukcesu i porażki – porównanie międzykulturowe na przykładzie grupy polskiej i holenderskiej Anna Maria Zawadzka, Iwona van Buuren
8. Korzystanie z usług banków przez młodzież polską i brytyjską Agata Trzcińska
9. Gdy całość jest tańsza od składników. Subaddytywność ocen Piotr Gacparski
III. Zachowania konsumenckie
10. Kupowanie rzeczy, kupowanie doświadczeń – nowe tendencje w zachowaniach konsumentów Małgorzata Górnik-Durose
11. Związki materializmu z dokonywaniem zakupów nieplanowanych Maryla Goszczyńska, Joanna Wróblewska
12. Skłonność do kupowania kompulsywnego a nieracjonalne korzystanie z kart kredytowych Małgorzata Niesiobędzka
13. Temperamentalne uwarunkowania skłonności do kupowania impulsywnego Agata Gąsiorowska
14. Reklama jako kontekst determinujący spostrzeganie różnych kategorii produktów Małgorzata Banaszczyk
|