Tytuł: | Psychoterapia Tom 4 Integracja | | Autor: | Lidia Grzesiuk, Hubert Suszek | | ISBN: | 978-83-615-3814-1 | | Ilość stron: | 500 | | Data wydania: | 09/2010 | | Oprawa: | Twarda | | Format: | 23.5x16.5cm | | Wydawnictwo: | Eneteia | |
| Cena: | 79.00zł | |
Czwarty tom rozwija zagadnienia z poprzednich tomów podręcznika akademickiego. Autorzy prezentują współcześnie rozwijające się podejścia integracyjne w psychoterapii, takie jak terapia NLP, neuropsychoanaliza, terapia multimodalna Lazarusa, psychodynamiczne podejście Strickera i Golda, integracyjna terapia psychodynamiczno-behawioralna Wachtel czy transteoretyczny model psychoterapii Prochaski i DiClemente.
Szczególnym przesłaniem tomu jest zwrócenie uwagi na możliwości integracji i syntezy teorii i praktyki psychoterapii w czasach współczesnych. Ważny element stanowią również problemy zawodu psychoterapeuty.
Rozdziały:
Część pierwsza. Idea integracji w psychoterapii
Rozdział 1: Tendencje integracyjne w psychoterapii na świecie (Hubert Suszek) 1.1. Wprowadzenie 1.2. Od zimnej wojny do dialogu 1.3. Źródła tendencji integracyjnych w psychoterapii 1.4. Monoterapia versus integracja i eklektyzm 1.5. Możliwe drogi integracji 1.6. Podsumowanie
Rozdział 2: Historia integracji w psychoterapii (Elżbieta Galińska) 2.1. Pojęcie integracji w psychoterapii 2.2. Wczesne przejawy integracji 2.3. Eklektyzm techniczny 2.4. Ruch integracyjny – powstanie stowarzyszenia SEPI 2.5. Integracja teoretyczna w psychoterapii 2.6. Uwagi końcowe
Rozdział 3: Organizacje, czasopisma, konferencje na temat integracji w psychoterapii (Julia E. Wahl) 3.1. Początki działań integracyjnych 3.2. Organizacje zajmujące się integracją w psychoterapii 3.3. Polskie organizacje zajmujące się integracją w psychoterapii
Część druga. Podejścia integracyjne w psychoterapii
Rozdział 4: Eklektyzm techniczny w psychoterapii 4.1. Terapia multimodalna Arnolda Lazarusa (Rafał Styła, Małgorzata Jędrasik-Styła) 4.2. Koncepcja Larry'ego Beutlera (Magdalena Stec, Anna Osowska) 4.3. Koncepcja Sola Garfielda (Jarosław Rakoczy, Katarzyna Zaborska)
Rozdział 5: Integracja asymilatywna w psychoterapii 5.1. Asymilatywna psychoterapia psychodynamiczna George'a Strickera i Jerrolda Golda (Małgorzata Jędrasik-Styła, Rafał Styła) 5.2. Integracja psychoterapii i farmakoterapii (Maria Siwiak-Kobayashi) 5.3. Trzecia fala terapii poznawczo-behawioralnej (Tomasz Jankowski, Paweł Holas, Krzysztof Krawczyk)
Rozdział 6: Integracja teoretyczna w psychoterapii 6.1. Integracyjna terapia relacyjna Paula Wachtela (Małgorzata Jędrasik-Styła, Rafał Styła) 6.2. Poznawczo-analityczna psychoterapia Anthony’ego Ryle’a (Krzysztof Krawczyk) 6.3. Terapia skoncentrowana na schematach Jeffreya Younga (Tomasz Jankowski) 6.4. Ogólny model psychoterapii Davida Orlinsky’ego i Kennetha Howarda (Rafał Styła, Małgorzata Jędrasik-Styła) 6.5. Transteoretyczny model psychoterapii Jamesa Prochaski i Carla DiClemente (Rafał Styła, Małgorzata Jędrasik-Styła) 6.6. Postmodernistyczna wizja integracji (Bogdan de Barbaro) 6.7. Neuropsychoanaliza (Sławomir Murawiec) 6.8. Neurolingwistyczne programowanie (Krzysztof Krawczyk)
Rozdział 7: Czynniki leczące (1) wspólne oraz (2) specyficzne i niespecyficzne w psychoterapii 7.1. Wspólne, uniwersalne czynniki leczące w psychoterapii (Jan Czesław Czabała) 7.2. Czynniki specyficzne i niespecyficzne w psychoterapii w świetle danych empirycznych (Jadwiga Rakowska)
Część trzecia. Problemy zawodu psychoterapeuty
Rozdział 8: Zawód psychoterapeuty (Elżbieta Galińska) 8.1. Źródła psychoterapii 8.2. Psychoterapia a psychologia i psychiatria oraz medycyna psychosomatyczna 8.3. Zawód psychoterapeuty z perspektywy European Association for Psychotherapy 8.4. Sytuacja prawna zawodu terapeuty 8.5. Sytuacja zawodu psychoterapeuty w Stanach Zjednoczonych 8.6. Uwagi końcowe
Rozdział 9: Szkolenie psychoterapeutów − grupy Balinta (Bohdan W. Wasilewski) 9.1. Geneza grup Balinta 9.2. Metody i formy treningu balintowskiego 9.3. Grupy Balinta a grupy superwizyjne 9.4. Ruch balintowski w Polsce 9.5. Przykład spotkania 9.6. Warunki szkolenia psychoterapeutów a zagrożenia związane z uprawianiem zawodu 9.7. Naukowa weryfikacja skuteczności metody Balinta
Rozdział 10: Typ relacji między szkolącym a szkolonym. Czy mistrz i uczeń? (Lidia Grzesiuk)
Rozdział 11: Założenia ideologiczne w podejściach psychoterapeutycznych a światopogląd psychoterapeutów i pacjentów (Andrzej Jastrzębski) 11.1. Wprowadzenie 11.2. Ideologia i światopogląd 11.3. Analiza założeń ideologiczno-światopoglądowych poszczególnych szkół psychoterapeutycznych 11.4. Psychoterapia jako spotkanie dwóch światopoglądów oraz ideologii 11.5. Wnioski
Rozdział 12: Motywacja do zawodu psychoterapeuty (Hubert Suszek) 12.1. Specyfika zawodu psychoterapeuty 12.2. Złożoność motywacji zawodowej psychoterapeutów 12.3. Motywy jawne 12.4. Motywy ukryte 12.5. Wybór orientacji terapeutycznej 12.6. Implikacje
Rozdział 13: Problemy etyczne w psychoterapii (Barbara Tryjarska) 13.1. Wprowadzenie 13.2. Wyłączność relacji psychoterapeutycznej 13.3. Tajemnica zawodowa i jej ograniczenia 13.4. Wymagania osobowościowe wobec psychoterapeuty, jego kompetencje i szkolenia
|