Tytuł: | Rachunek kosztów w zarządzaniu organizacjami | | Autor: | Wiesław Janik, Maria Paździor | | ISBN: | 978-83-7556-345-0 | | Ilość stron: | 260 | | Data wydania: | 10/2010 | | Format: | 16.5x23.5cm | | Wydawnictwo: | CEDEWU | |
| Cena: | 49.00zł | |
Jeśli myśleli Państwo, że rachunek kosztów to dziedzina zarezerwowana tylko dla specjalistów, trudna lub nieciekawa, to mamy dla Was niespodziankę - oto najnowsza pasjonująca książka, która pomoże optymalizować koszty w zarządzanych spółkach lub jednostkach każdemu menedżerowi.
Oddajemy do Państwa dyspozycji prawdziwą perełkę wśród akademickich podręczników, która usatysfakcjonuje nawet zupełnych laików w tej dziedzinie i na użytecznych przykładach z życia pokaże w sposób przystępny, jak za pomocą rachunku kosztów skutecznie podnosić wartość firmy i umiejętnie planować niezbędne wydatki w celu maksymalizacji zysków.
W obliczu coraz większej konkurencji prawidłowy rachunek kosztów to dziedzina, bez której trudno w dzisiejszych czasach prowadzić działalność gospodarczą i osiągać sukcesy na rynku. Ich poziom kształtowany jest przez decyzje podejmowane na różnych szczeblach zarządzania podmiotami gospodarczymi. Dlatego problem poprawnej ich kalkulacji, a także oceny skutków różnorakich decyzji nabiera szczególnego znaczenia. Opanowanie bowiem tej sztuki znacznie ułatwia zarządzanie i zwiększa efektywność podejmowanych decyzji menedżerskich.
W książce zaprezentowano dwa podejścia rachunku kosztów: księgowe i ekonomiczne, jednocześnie ukazując podobieństwa i różnice obu tych aspektów. Każdy z rozdziałów poświęcony poszczególnym zagadnieniom rachunku kosztów uzupełniono przykładami praktycznymi. Na końcu każdego z nich do dyspozycji Czytelników jako bonus zamieszczono zadania do samodzielnego rozwiązania.
Pozycja przeznaczona jest dla studentów kierunków zarządzania oraz finansów i rachunkowości. Może być również wykorzystywana przez słuchaczy studiów podyplomowych i MBA. Przede wszystkim będzie jednak użyteczna dla praktyków gospodarczych, a w szczególności dla menedżerów, analityków finansowo-księgowych i specjalistów od rachunkowości zarządczej i controllingu.
Rozdziały:
Rozdział 1. Zarządzanie jako proces decyzyjny 9 1.1. Istota procesu zarządzania 9 1.2. Pojęcie i klasyfikacja decyzji 13 1.3. Proces planowania i podejmowania decyzji 15 1.4. Decyzje biznesowe i koszty 19 1.5. Źródła informacji niezbędnej do rozpoznania procesu decyzyjnego 22
Rozdział 2. Koszty jako przedmiot zarządzania 27 2.1. Koszty w ujęciu ekonomicznym 27 2.2. Koszty w ujęciu księgowym 32 2.3. Koszty jako kryterium oceny wariantów decyzyjnych 35 2.4. Czynniki kształtujące poziom i strukturę kosztów 39
Rozdział 3. Kalkulacja kosztów wytworzenia produktów 43 3.1. Przedmiot kalkulacji kosztów 43 3.2. Metody kalkulacji podziałowej 45 3.3. Metody kalkulacji doliczeniowej 51 3.4. Wielostopniowa kalkulacja kosztów 57 3.5. Kalkulacja kosztów produktów sprzężonych 59 3.6. Rachunek kosztów produkcji sezonowej 62 3.7. Rachunek kosztów produkcji budowlano-montażowej 63 3.8. Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej 66 3.9. Wycena produktów i ustalanie wyniku finansowego 74 Zadania 74
Rozdział 4. Kalkulacja kosztów działalności usługowej 89 4.1. Rachunek kosztów usług transportowych 89 4.2. Rachunek kosztów usług hotelarskich 91 4.3. Kalkulacja kosztów usług gastronomicznych 94 4.4. Rachunek kosztów usług medycznych 96 4.5. Kalkulacja kosztów usług edukacyjnych 102 Zadania 107
Rozdział 5. Rachunek kosztów zmiennych i decyzje 113 5.1. Istota rachunku kosztów zmiennych 113 5.2. Decyzje produkcyjne 121 5.2.1. Projektowanie portfela produktów (produkt mix) 121 5.2.2. Optymalizacja zapasów materiałowych. 124 5.2.3. Optymalizacja zapasów produktów 131 5.2.4. Ocena opłacalności współpracy gospodarczej firm 134 5.2.5. Wybór spośród rozwiązań alternatywnych 137 5.3. Decyzje cenowe 140 5.3.1. Czynniki kształtujące poziom cen w przedsiębiorstwie 140 5.3.2. Kosztowe formuły ceny 143 5.3.3. Dolny poziom ceny 146 5.3.4. Ceny transakcyjne 149 Zadania 156
Rozdział 6. Rachunek progu rentowności 175 6.1. Próg rentowności przy produkcji (usługach) jednoasortymentowej 175 6.2. Próg rentowności przy produkcji wieloasortymentowej 178 6.3. Segmentowa analiza progu rentowności 181 6.4. Analiza wrażliwości progu rentowności i ryzyka operacyjnego 186 6.5. Wykorzystanie progu rentowności do planowania sprzedaży. 191 Zadania 193
Rozdział 7. Inne modele rachunku kosztów 201 7.1. Rachunek kosztów standardowych 201 7.2. Rachunek kosztów działań 205 7.3. Rachunek kosztów klienta 213 7.4. Rachunek kosztów docelowych 218 Zadania 221
Rozdział 8. Budżetowanie kosztów 227 8.1. Istota i rodzaje budżetów kosztowych 227 8.2. Metody budżetowania kosztów 230 8.3. Procedura budżetowania 241 8.4. Identyfikacja i analiza powstających odchyleń 244 Zadania 251
|