Tytuł: | Rachunkowość w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwem | | Autor: | Bartłomiej Nita | | ISBN: | 978-83-7526-181-3 | | Ilość stron: | 499 | | Data wydania: | 2008 | | Format: | 16.6x23.9cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 89.00zł | |
Rachunkowość zarządcza w ostatnich latach rozwija się niezwykle dynamicznie. Coraz częściej podkreśla się potrzebę wzmocnienia jej roli w zarządzaniu strategicznym. Współczesna rachunkowość zarządcza zajmuje się zatem gromadzeniem, przetwarzaniem i raportowaniem informacji, które umożliwiają kadrze menedżerskiej podejmowanie decyzji sprzyjających osiąganiu nadrzędnych, strategicznych celów działalności przedsiębiorstwa, zorientowanych na kreowanie wartości dla jego właścicieli. W książce przedstawiono koncepcje, modele i instrumenty rachunkowości zarządczej wykorzystywane w:
• analizie strategicznej • planowaniu i realizacji strategii • kontroli strategicznej
Rozdziały:
Rozdział 1. Współczesna rachunkowość zarządcza Ewolucja i rola rachunkowości zarządczej W kierunku paradygmatu strategicznej rachunkowości zarządczej Strategiczne zarządzanie kosztami Zarządzanie strategiczne a rachunkowość zarządcza Rachunkowość a zarządzanie wartością przedsiębiorstwa Zakres rachunkowości zarządczej w zarządzaniu strategicznym
Część II. Rachunkowość zarządcza w analizie strategicznej
Rozdział 2. Analiza portfelowa Istota analizy portfelowej Ocena potencjału strategicznego przedsiębiorstwa na podstawie macierzy BCG Ocena pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa na tle atrakcyjności sektora Ocena opłacalności prowadzenia działalności gospodarczej
Rozdział 3. Analiza łańcucha wartości Koncepcja łańcucha wartości a rachunkowość zarządcza Tworzenie wartości na poziomie działań Metodyka analizy łańcucha wartości
Rozdział 4. Analiza strukturalnych czynników kosztotwórczych Istota i klasyfikacja czynników wpływających na koszty Efekt ekonomii skali Efekt doświadczenia Zakres działalności przedsiębiorstwa Złożoność i różnorodność oferty przedsiębiorstwa Technologia
Rozdział 5. Analiza kosztów konkurencji Źródła informacji o konkurentach Konkurencyjne podejście do kształtowania kosztów Metodyka analizy kosztów konkurencji
Część III. Rachunkowość zarządcza w planowaniu i realizacji strategii
Rozdział 6. Relacja koszt - rozmiary działalności - zysk w planowaniu strategicznym Standardowa postać analizy progu rentowności Strategiczne przesłanki rozszerzenia analizy progu rentowności Metodyka obliczania progu rentowności ze względu na zysk rezydualny Analiza ryzyka w kontekście kreowanej wartości Marginesy bezpieczeństwa Dźwignia operacyjna Dźwignia finansowa
Rozdział 7. Strategiczne aspekty rachunkowości zarządczej uwarunkowanej działaniami Geneza i zakres rachunkowości zarządczej uwarunkowanej działaniami Analiza działań Zarządzanie relacjami z klientami Analiza rentowności klientów Analiza klientów w kontekście tworzonej wartości Analiza rentowności w rachunku kosztów działań zintegrowanym z ekonomiczną wartością dodaną
Rozdział 8. Zarządzanie kosztami w cyklu życia produktu Koncepcja cyklu życia produktu Istota rachunku kosztów cyklu życia produktu Szacowanie przychodów i kosztów w cyklu życia produktu
Rozdział 9. Rachunek kosztów docelowych w zarządzaniu kosztami Geneza i istota koncepcji target costing Struktura i etapy rachunku kosztów docelowych Wyznaczenie celu redukcji kosztów Osiąganie celu redukcji kosztów w fazie przedprodukcyjnej
Rozdział 10. Rachunkowość w zarządzaniu jakością Istota jakości i koncepcja zarządzania jakością Koszty jakości Rachunek kosztów jakości Decyzyjne aspekty rachunku kosztów jakości
Rozdział 11. Rachunkowość a nowe koncepcje zarządzania Kaizen Lean management Business process reengineering Benchmarking
Część IV. Rachunkowość zarządcza w kontroli strategicznej
Rozdział 12. Mierniki stosowane w warunkach kontroli strategicznej Finansowe mierniki kreowania wartości Mierniki oparte na dochodzie rezydualnym Mierniki rynkowe Mierniki oparte na przepływach pieniężnych Ocena kapitału intelektualnego Metody pomiaru kapitału intelektualnego Metody wyceny kapitału intelektualnego
Rozdział 13. Wielowymiarowe karty wyników Zrównoważona karta wyników Geneza i istota zrównoważonej karty wyników Cztery perspektywy zrównoważonej karty wyników Użyteczność i obszary zastosowań zrównoważonej karty wyników Wdrażanie zrównoważonej karty wyników Odmiany karty wyników w Eeuropie Francuska karta wyników (tableau de bord) Skandynawska karta wyników (nawigator Skandii) Niemiecka karta wyników (według Friedaga i Schmidta)
|