Tytuł: | Rachunkowość zarządcza w hotelarstwie i gastronomii | | Autor: | Ryszard Kotaś, Sławomir Sojak | | ISBN: | 978-83-208-1775-1 | | Ilość stron: | 328 | | Data wydania: | 2009 | | Wydawnictwo: | PWE | |
| Cena: | 62.90zł | |
Podręcznik rachunkowości zarządczej dostosowany do branży hotelarskiej i gastronomicznej.
Rachunkowość zarządcza jest zorientowana na wewnętrznych użytkowników informacji. Dostarcza informacji potrzebnych do podejmowania decyzji gospodarczych krótko- i długoterminowych, do planowania i kontroli działalności. Nie ma w niej narzuconych rozwiązań prawnych, a jej forma i treść zależy od indywidualnej inwencji menedżerów, zależnej od bieżących, niekoniecznie powtarzalnych, potrzeb związanych z samodzielnym zarządzaniem firmą.
Rachunkowość zarządcza zorientowana jest na działania przyszłe. Informacje historyczne interesują ją tylko o tyle, o ile mogą być wykorzystane dla podejmowanych konkretnych decyzji.
Autorzy przedstawili: • cechy branży hotelarskiej i gastronomicznej, • rachunkowość w hotelarstwie i gastronomii, • rentowność i koszty w tych branżach, • zysk i politykę cenową, • budżetowanie, • zarządzanie gotówką i kapitałem, • decyzje inwestycyjne.
Rozdziały:
1. Cechy charakterystyczne branży hotelarskiej i gastronomicznej 1.1. Wprowadzenie 1.2. Struktury organizacyjne - terminologia 1.3. Niestabilność popytu 1.4. Struktura kosztów 1.5. Charakterystyka produktu 1.6. Cykl operacyjny 1.7. Orientacja firmy 1.8. Problemy i zadania
2. Podstawowe pojęcia dotyczące kosztów . 2.1. Wprowadzenie 2.2. Kryteria klasyfikacyjne kosztów dla celów sprawozdawczych 2.3. Klasyfikacja kosztów według Uniform System of Accounts for the Lodging Industry 2.4. Kryteria klasyfikacyjne kosztów dla celów decyzyjnych 2.5 Kryteria klasyfikacyjne kosztów dla celów kontrolnych 2.6. Problemy i zadania
3. Metody szacowania kosztów stałych i zmiennych 3.1. Wprowadzenie 3.2 Metody statystyczne 3.3. Przygotowanie materiału statystycznego w warunkach inflacji 3.4. Szacowanie kosztów stałych i zmiennych 3.5 Problemy i zadania
4. Koszty-sprzedaż-zysk: wzajemne relacje 4.1. Wprowadzenie 4.2. Struktura kosztów a rentowność 4.3. Koszty stałe i poziom sprzedaży 4.4. Próg rentowności 4.5. Marża brutto 4.6. Wpływ kosztów stałych na wysokość kosztów jednostkowych 4.7. Konstrukcja graficzna progu rentowności 4.8. Problemy i zadania
5. Analiza progu rentowności 5.1. Wprowadzenie 5.2. Podstawowy schemat progu rentowności 5.3. Próg rentowności ceny 5.4. Próg rentowności z wyłączeniem kosztów o charakterze niepieniężnym 5.5. Uwzględnianie podatku dochodowego w analizie progu rentowności 5.6. Kontrolny próg rentowności 5.7. Graficzna prezentacja rentowności 5.8. Ograniczenia w graficznej prezentacji progu rentowności 5.9. Analiza progu rentowności - zastosowania praktyczne 5.10. Analiza progu rentowności w kontekście zarządzania zyskiem 5.11. Problemy i zadania
6. Analiza wrażliwości zysku (I) 6.1. Wprowadzenie 6.2. Wielkości graniczne w analizie progu rentowności 6.3. Margines bezpieczeństwa działania 6.4. Dźwignia operacyjna 6.5. Dźwignia finansowa 6.6. Dźwignia połączona 6.7. Problemy i zadania
7. Analiza wrażliwości zysku (II) 7.1. Wprowadzenie 7.2. Mnożniki zysku 7.3. Klasyfikacja mnożników zysku 7.4. Wykorzystanie mnożników zysku 7.5. Problemy i zadania
8. Zarządzanie zyskiem 8.1. Wprowadzenie 8.2. Zamknięcie restauracji w okresie pozasezonowym 8.3. Zamknięcie wyodrębnionej jednostki organizacyjnej 8.4. Ustalanie cen 8.5. Planowanie zysku 8.6. Podstawowe techniki zarządzania zyskiem 8.7. Problemy i zadania
9. Podstawy polityki cenowej 9.1. Wprowadzenie 9.2. Konwencjonalne metody ustalania cen 9.3. Determinanty polityki cenowej 9.4. Sytuacja cenowa 9.5. Rentowność i inne elementy 9.6. Sytuacja rynkowa 9.7. Koszty operacyjne 9.8. Problemy i zadania
10. Polityka cenowa w praktyce 10.1. Wprowadzenie 10.2. Ustalanie cen pokoi 10.3. Ustalanie cen przez zarządzanie zyskiem 10.4. Ustalanie cen posiłków i napojów 10.5. Inżynieryjna metoda ustalania cen z wykorzystaniem macierzy portfolio 10.6. Problemy i zadania
11. Rachunkowość ośrodków odpowiedzialności i budżetowanie 11.1. Wprowadzenie 11.2. Centra odpowiedzialności 11.3. Budżet 11.4. Ogólna konstrukcja budżetu 11.5. Horyzont czasowy kontroli budżetowej 11.6. Czynniki kluczowe w budżetowaniu 11.7. Budżet operacyjny 11.8. Budżet kapitałowy 11.9. Budżet pieniężny 11.10. Budżetowanie w nowej firmie 11.11. Wpływ struktury sprzedaży na rentowność 11.12. Problemy i zadania
12. Analiza odchyleń sprzedaży, kosztów i wyników 12.1. Wprowadzenie 12.2. Podstawowe zasady analizy odchyleń 12.3. Analiza odchyleń - praktyczne zastosowania 12.4. Problemy i zadania
13. Rentowność w hotelarstwie i gastronomii 13.1. Wprowadzenie 13.2. Koncepcja rentowności 13.3. Znaczenie rentowności kapitału 13.4. Wskaźnik obrotu aktywów 13.5. Problemy i zadania
14. Analiza wskaźnikowa 14.1. Wprowadzenie 14.2. Rodzaje wskaźników 14.3. Wskaźniki księgowe 14.4. Wskaźniki operacyjne 14.5. Inne wskaźniki 14.6. Problemy i zadania
15. Analiza sprawozdań finansowych dla celów zarządczych 15.1. Wprowadzenie 15.2. Analiza i interpretacja sprawozdań finansowych 15.3. Problemy i zadania
16. Analiza zyskowności jednostek wewnętrznych 16.1. Wprowadzenie 16.2. Alokacja kosztów pośrednich 16.3. Aspekty wydziałowej zyskowności 16.4. Problemy i zadania
17. Kapitał pracujący 17.1. Wprowadzenie 17.2. Jak wysoki powinien być kapitał pracujący? 17.3. Zarządzanie kapitałem pracującym 17.4. Rachunek zmian kapitału pracującego 17.5. Rachunek przepływów pieniężnych 17.6. Problemy i zadania
18. Ocena decyzji inwestycyjnych 18.1. Wprowadzenie 18.2. Okres zwrotu 18.3. Stopa zwrotu 18.4. Wartość bieżąca 18.5. Wartość bieżąca netto 18.6. Wpływy pieniężne netto 18.7. Koszt kapitału 18.8. Wartość bieżąca netto projektu inwestycyjnego 18.9. Wieczna renta 18.10. Wewnętrzna stopa zwrotu
|