Tytuł: | Redakcja utworu w prasie drukowanej a ograniczenie praw autorskich | | Autor: | Katarzyna Błeszyńska | | ISBN: | 978-83-255-2175-2 | | Ilość stron: | 274 | | Data wydania: | 04/2011 | | Format: | 14.5x20.5cm | | Wydawnictwo: | C.H. Beck | |
| Cena: | 89.00zł | |
Redakcja utworu w prasie drukowanej a ograniczenie praw autorskich jest pierwszym opracowaniem na rynku, które tak szeroko omawia art. 49 ust. 2 PrAut, mówiący o zakazie dokonywania zmian w utworze przez następcę prawnego twórcy i wyjątkowych możliwościach wprowadzania zmian spowodowanych „oczywistą koniecznością”, którym twórca nie miałby „słusznej podstawy” się sprzeciwić.
Praca porusza problematykę dozwolonych z mocy prawa ingerencji w nienaruszalną strukturę utworu przez następcę prawnego twórcy. Autorka wyjaśnia i dogłębnie analizuje, czy oczywistą konieczność wprowadzenia zmian będą stanowiły w szczególności: błędy w warsztacie dziennikarskim, błędy ortograficzne i interpunkcyjne, ingerencje w strukturę wypowiedzi, standardy redaktorskie przy dokonywaniu korekty redakcyjnej, zmiany stylu językowej wypowiedzi, skróty, opatrywanie utworu tytułem, podział tekstu na akapity, zestawianie tekstu z grafiką, kwestia usuwania z dzieła treści naruszających dobra osobiste osób trzecich.
Ponadto wyjaśniono, jak kształtuje się treść autorskich praw osobistych, odpowiedzialność prawna z tytułu ich naruszenia a także jakie są cele i koncepcje ograniczeń.
Monografia ta stanowi znakomity poradnik dla prawników praktyków zajmujących się prawem autorskim, a także dziennikarzy-twórców oraz dziennikarzy dokonujących weryfikacji redakcyjnej materiałów prasowych. Na rynku prasy drukowanej istnieje wyraźna potrzeba doprecyzowania zakresu możliwości dokonywania zmian w artykułach prasowych przez redaktorów-dziennikarzy, dopuszczających materiały prasowe do druku.
Praca ta może ułatwić zarówno dziennikarzom-autorom, jak i dziennikarzom - redaktorom odpowiedź na pytanie, jakie treści dzieła dziennikarskiego są nienaruszalne i niemożliwe do zmiany bez zgody autora, a także w jakim zakresie można zmieniać utwór w ramach tzw. „oczywistej konieczności”.
|