Tytuł: | Region w gospodarce opartej na wiedzy Kapitał ludzki, innowacje, korporacje transnarodowe | | Autor: | Aleksandra Nowakowska, Zbigniew Przygodzki, Mariusz E. Sokołowicz | | ISBN: | 978-83-7641-376-1 | | Ilość stron: | 224 | | Data wydania: | 02/2011 | | Format: | 16.0x23.0cm | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 47.00zł | |
Książka dotyczy niematerialnych czynników rozwoju regionalnego, mających decydujące znaczenie z perspektywy budowania potencjału konkurencyjnego i tworzenia bogactwa regionu. Jej treść zawarto w trzech blokach tematycznych:
1. Region wiedzy – określa rolę wiedzy w determinowaniu procesów rozwoju regionalnego oraz identyfikuje, w jaki sposób kapitał ludzki, w kontekście teoretycznym i praktycznym, przyczynia się do tworzenia wartości i budowania Gospodarki Opartej na Wiedzy w wymiarze regionalnym.
2. Region innowacyjny – koncentruje się na identyfikacji regionalnych mechanizmów tworzenia procesów innowacji. Omawia istotę regionalnej płaszczyzny polityki innowacyjnej, która zajmuje dziś szczególne miejsce w polityce rozwoju polskich regionów.
3. Region w gospodarce globalnej – wskazuje, w jaki sposób środowiska lokalne i regionalne mogą wykorzystywać proces globalizacji, nie ulegając marginalizacji i unifikacji, wzmacniając swoje znaczenie i pozycję konkurencyjną.
Skuteczność realizacji regionalnej polityki rozwoju zależy dziś przede wszystkim od wiedzy, kompetencji i świadomości aktorów biorących udział w określaniu jej priorytetów i ich determinacji w fazie wdrażania. Stąd wiedza, którą prezentujemy w podręczniku, ma charakter edukacyjny i porządkujący, ale nade wszystko służy tworzeniu dobrej praktyki gospodarczej w sektorze publicznym w zakresie wykorzystywania nowoczesnych narzędzi i czynników odpowiedzialnych za rozwój regionu.
Wiedza ta prezentowana jest z perspektywy ekonomicznej, socjologicznej i zarządczej. Adresowana jest zarówno do praktyków, jak i teoretyków zajmujących się problemami zarządzania jednostkami samorządu terytorialnego.
Rozdziały:
Rozdział 1. Region wiedzy – wiedza i kapitał ludzki w rozwoju regionu 1.1. Znaczenie wiedzy w determinowaniu procesów rozwoju regionalnego 1.1.1. Istota i rodzaje wiedzy 1.1.2. Uwarunkowania i procesy tworzenia wiedzy w regionie 1.1.3. Zarządzanie wiedzą w regionie 1.1.4. Wiedza w kształtowaniu gospodarki opartej na wiedzy na poziomie regionalnym 1.1.5. Wiedza jako determinanta atrakcyjności inwestycyjnej regionu 1.2. Kapitał ludzki w wybranych teoriach rozwoju regionalnego 1.2.1. Pojęcie i właściwości kapitału ludzkiego 1.2.2. Kapitał ludzki w ujęciu ekonomii klasycznej 1.2.3. Kapitał ludzki w teoriach i koncepcjach gospodarki przestrzennej 1.3. Kapitał ludzki w praktyce polityki regionalnej 1.3.1. Kapitał ludzki a rozwój społeczeństwa informacyjnego w regionie 1.3.2. Rola kapitału ludzkiego w budowaniu innowacyjnych regionów 1.3.3. Obszary inwestycji w kapitał ludzki w regionie 1.3.4. Ranga polityki i kierunki inwestycji w kapitał ludzki w na poziomie regionów
Rozdział 2. Region innowacyjny – procesy innowacji i polityka innowacyjna w rozwoju regionu 2.1. Procesy innowacji – determinanta współczesnego rozwoju 2.1.1. Innowacje – istota, definicje, współzależności 2.1.2. Terytorium jako determinanta procesów innowacji 2.2. Procesy innowacji a rozwój regionalny – ujęcie teoretyczne 2.2.1. Środowisko innowacji 2.2.2. Region uczący się 2.2.3. Regionalny system innowacji 2.2.4. Klastry innowacyjne 2.3. Regionalna polityka innowacyjna 2.3.1. Istota, cele i narzędzia regionalnej polityki innowacyjnej 2.3.3. Regionalne strategie innowacji 2.3.4. Foresight regionalny 2.3.5. Benchmarking regionalnych systemów innowacji 2.3.6. Monitoring i ewaluacja – narzędzia doskonalenia zarządzania procesami innowacji
Rozdział 3. Region w gospodarce globalnej – bezpośrednie inwestycje zagraniczne a rozwój regionu 3.1. Znaczenie korporacji transnarodowych (KTN) w gospodarce regionu 3.1.1. Rola i pozycja korporacji w gospodarce globalnej 3.1.2. Przesłanki umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstw w wybranych koncepcjach teoretycznych 3.1.3. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne i ich wpływ na rozwój regionu 3.2. Korporacje transnarodowe we wzmacnianiu terytorialnych systemów innowacji 3.2.1. Kooperacja jako forma rozwoju przedsiębiorstw i regionu 3.2.2. Korporacje transnarodowe w roli globalnego nośnika innowacji 3.2.3. Koncepcja terytorializacji przedsiębiorstw w kontekście fenomenu bliskości 3.3. Przyciąganie inwestorów i wzmacnianie procesów terytorializacji poprzez marketing terytorialny 3.3.1. Korporacje transnarodowe w roli odbiorcy działań marketingowych regionu 3.3.2. Narzędzia marketingowe w przyciąganiu i utrzymaniu inwestycji zagranicznych – proinwestycyjny marketing-mix 3.3.3. Oferta inwestycyjna jako produkt dedykowany KTN 3.3.4. Cenowe instrumenty budowania atrakcyjności inwestycyjnej jednostek terytorialnych 3.3.5. Specyfika dystrybucji w marketingu terytorialnym 3.3.6. Promocja inwestycyjna jednostek terytorialnych 3.3.7. Opieka poinwestycyjna KTN jako czynnik terytorializacji
|