Tytuł: | Rehabilitacja neuropsychologiczna | | Autor: | George P. Prigatano | | ISBN: | 978-83-01-15598-8 | | Ilość stron: | 370 | | Data wydania: | 2009 | | Format: | 17.0x24.0cm | | Wydawnictwo: | PWN | |
| Cena: | 69.00zł | |
Podręcznik jest autorską propozycją teorii i praktyki rehabilitacji neuropsychologicznej. Autor dokonuje analizy zaburzeń, niepełnosprawności i ograniczeń osób z nabytą patologią mózgowia.
Przedstawia i uzasadnia znaczenie zaburzeń emocjonalno-motywacyjno-osobowościowych zarówno w diagnozie, jak i w terapii rehabilitacyjnej. Zaletą podręcznika jest przejrzysta i dydaktycznie uzasadniona struktura formalna. Autor zaczyna od prezentacji 13 głównych zasad i każdą z nich potwierdza poprzez analizę studium przypadku i wyniki badań neuropsychologicznych.
Rozdziały:
CZĘŚĆ I. Zagadnienia kliniczne z perspektywy historycznej ROZDZIAŁ 1. Zarys zasad rehabilitacji w ujęciu historycznym 21 Termin zasada 23 Historyczne i współczesne korzenie zasad rehabilitacji neuropsychologicznej 23
ROZDZIAŁ 2. Doznania pacjenta a natura wyższych funkcji mózgowych 40 Doświadczanie uszkodzenia mózgu 41 Dane kliniczne 42 Wkraczanie w obszar przeżyć i doznań pacjenta oraz mierzenie się z problemami frustracji i zagubienia Reakcja katastroficzna w odpowiedzi na frustrację i zagubienie 46 Męczliwość psychiczna a dysfunkcja mózgu 49 Bariery w poznawaniu przeżyć i doznań pacjenta 50 Sztuka a obszar przeżyć i doznań pacjenta 52 Natura wyższych funkcji mózgowych w świetle doświadczenia człowieka 54 Wyższe funkcje mózgowe – wstępne ujęcie 55 Wyższe funkcje mózgowe z perspektywy neuropsychologa klinicznego 57
ROZDZIAŁ 3. Obraz objawów a niedoceniany problem przedchorobowych zmiennych poznawczych i osobowościowych Tradycyjne podejście neurobiologiczne 62 Jakie zachowania są bezpośrednio wywołane przez dysfunkcję mózgu? 63 Co to jest objaw? 64 Nadmiarowe i ubytkowe objawy uszkodzenia mózgu 65 Czynniki przedchorobowe wpływające na obraz objawów 67 Osobowość przedchorobowa a objawy pourazowego uszkodzenia mózgu 75
CZĘŚĆ II. Proces rehabilitacji neuropsychologicznej i jego wynik ROZDZIAŁ 4. Przedstawienie problemu: dlaczego potrzebna jest rehabilitacja neuropsychologiczna? Przykład pacjentki 85 Czy tego scenariusza można uniknąć? 87 Stan po ogniskowym uszkodzeniu mózgu 88 Stan po rozlanych (nieogniskowych) uszkodzeniach mózgu 90 Potrzeba rehabilitacji neuropsychologicznej 95 Rodzina i system opieki zdrowotnej wobec problemu uszkodzenia mózgu 96 Kluczowe pytania 98
ROZDZIAŁ 5. Zaburzenia poznawcze w procesie rehabilitacji neuropsychologicznej 103 „Wyższe funkcje integrujące” a uszkodzenie mózgu 104 Uczenie się zależy od kontekstu emocjonalnego 109 Zaburzenia poznawcze u osób z pourazowym uszkodzeniem mózgu 110 Zaburzenia poznawcze a ogniskowe uszkodzenia mózgu 123
ROZDZIAŁ 6. Zaburzenia osobowości a uszkodzenie mózgu w ujęciu teoretycznym 131 Zachowanie zwierząt i pogląd Paula MacLeana na „ewoluujący mózg” 132 Ewolucja mózgu, funkcje poznawcze i osobowość 138 Historyczne obserwacje Freuda i Junga oraz ich współczesne implikacje 140 Neuropsychologiczny model zaburzeń osobowości u osób z uszkodzeniem mózgu 142 Depresja u osób po urazach mózgu: przykład ilustrujący problem 147 Wstępna synteza 153
ROZDZIAŁ 7. Zaburzenia osobowości a uszkodzenie mózgu w ujęciu praktycznym 160 Kategorie informacji wykorzystywanych w ocenie osobowości osób z uszkodzeniem mózgu 161 Metody diagnozy 161 Wczesne uszkodzenia mózgu a zaburzenia osobowości 165 Uszkodzenia mózgu w dzieciństwie, po opanowaniu języka, a zaburzenia osobowości 170 Uszkodzenia mózgu w okresie dorastania a zaburzenia osobowości we wczesnej dorosłości 172 Uszkodzenia mózgu we wczesnej dorosłości a póśniejsza deterioracja osobowości 175 Uszkodzenia mózgu w wieku dojrzałym a rozwój osobowości 177 Sny a uszkodzenie mózgu 178 Symbole a przystosowanie osobowościowe po uszkodzeniu mózgu 179 Powrót do poglądów Goldsteina 181 Powrót do prac Weinsteina 183 Badanie neuropsychologiczne i ocena osobowości osób z uszkodzeniem mózgu 184
ROZDZIAŁ 8. Neuropsychologiczna terapia zaburzeń poznawczych i osobowości po uszkodzeniu mózgu Elementy holistycznego programu rehabilitacji neuropsychologicznej 191 „Idealny” scenariusz holistycznej rehabilitacji neuropsychologicznej dla młodych dorosłych osób z uszkodzeniem mózgu 201 Pacjenci kwalifikowani do holistycznego programu rehabilitacji neuropsychologicznej 208 Problem terapii zaburzeń funkcji poznawczych 208
ROZDZIAŁ 9. Praca psychoterapeutyczna z pacjentami i członkami ich rodzin 213 Psychoterapia i interwencje psychoterapeutyczne po uszkodzeniu mózgu 214 Psychoterapia: czym jest, a czym nie jest 216 Znaczenie pracy, miłości i zabawy po uszkodzeniu mózgu 219 Indywidualność, lokalizacja uszkodzenia i psychoterapia po uszkodzeniu mózgu 225 Psychoterapia po uszkodzeniu mózgu – możliwości i ograniczenia 229 Praktyczne rozważania nad prowadzeniem psychoterapii z osobą, która doznała uszkodzenia mózgu Powtarzające się problemy w psychoterapii członków rodziny pacjenta 232 Praktyczne rozważania nad prowadzeniem psychoterapii z członkami rodzin osób, które doznały uszkodzenia mózgu 236 Dwie analogie psychoterapii po uszkodzeniu mózgu 237
ROZDZIAŁ 10. Współpraca w interdyscyplinarnych zespołach rehabilitacyjnych 240 Dlaczego warto pracować w interdyscyplinarnym zespole? 241 Zespoły interdyscyplinarne a dynamika grupy 242 Stres i negatywne emocje w programach rehabilitacji pacjentów w podostrej fazie uszkodzenia mózgu Metody kierowania zespołami interdyscyplinarnymi 248 Zmiana w zespołach interdyscyplinarnych 253
ROZDZIAŁ 11. Efekty zastosowania neuropsychologicznych programów rehabilitacji obejmujących terapię zaburzeń poznawczych i oddziaływania psychoterapeutyczne Skuteczność holistycznych programów rehabilitacji neuropsychologicznej zorientowanych na środowisko Czy reorganizacja poznawcza i terapia zaburzeń poznawczych usprawnia wyższe funkcje mózgowe? Czy interwencja psychoterapeutyczna pomaga pacjentom przystosować się do trwałych skutków uszkodzenia mózgu? Definicje i wytyczne dotyczące rehabilitacji neuropsychologicznej 268 Ku wytycznym klinicznym 270
CZĘŚĆ III. Zagadnienia teoretyczne i empiryczne ROZDZIAŁ 12. Zaburzenia samoświadomości u osób z uszkodzeniem mózgu 277 Historyczne ujęcie zaburzeń samoświadomości 278 Anozognozja, zaprzeczanie i zmieniona świadomość u osób, które „powinny wiedzieć lepiej” Obserwacje użyteczne w analizie zaburzeń samoświadomości 283 Badania nad anozognozją hemiplegii 284 Anozognozja afazji 286 Anozognozja hemiplegii i hemianopsji 287 Anozognozja w przypadku osób bez tradycyjnych deficytów neurologicznych 287 Zaburzona samoświadomość w różnych kulturach u pacjentów z umiarkowanym i cięż- kim urazem mózgu Szybkość wykonania testu tappingu a zaburzona samoświadomość pacjentów z pourazowym uszkodzeniem mózgu Model zaburzonej samoświadomości 294 Dalsze dowody, że zaburzenia samoświadomości nie mają charakteru czysto poznawczego 299 Implikacje dla rehabilitacji neuropsychologicznej 300
ROZDZIAŁ 13. Proces zdrowienia i deterioracji po uszkodzeniu mózgu 307 Czym jest odzyskiwanie funkcji? 308 Modele zmiany lub „zdrowienia” 314 Czym jest deterioracja funkcji? 317 Obserwacje „spontanicznego odzyskiwania funkcji” 318 Naturalnie zachodząca kompensacja 323 Obserwacje dotyczące procesu ponownego uczenia się i reorganizacji funkcji 324 Funkcjonalna organizacja i reorganizacja po uszkodzeniu mózgu: badania ruchów palców 325 Dane dotyczące modelu adaptacyjnego 328 Deterioracja funkcji w tzw. statycznych uszkodzeniach mózgu 329 Przykłady pacjentów 332
ROZDZIAŁ 14. Nauka i symbolizm w rehabilitacji neuropsychologicznej 345 Ku rozwiązaniu paradoksu 346 Inteligencja a uszkodzenie mózgu 348 Powrót do obserwacji Hebba 350 Kształcenie neuropsychologów klinicznych a rehabilitacja neuropsychologiczna 351 Przykładowe opisy pacjentów 352
|