Treść poszczególnych rozdziałów stanowi profesjonalne, rzetelne omówienie mechanizmów rozwoju ruchowego dziecka,ich zaburzeń, sposobów leczenia oraz planowania metod terapeutycznych.
W obecnym znacznie zmienionym wydaniu autorka kontynuuje wypracowywanie zasad nauczania rozwoju czynności motorycznych. Duży nacisk kładzie na procedury usprawniające zwykłe czynności codzienne, które mogą poprawić jakość życia.
Przedstawia usprawniające sposoby czynnego wypoczynku. Ustosunkowuje się także do alternatywnych i uzupełniających metod leczenia.
W tym wydaniu dodano rozdział poświęcony problemom starszych pacjentów z porażeniem mózgowym.
Rozdziały:
Przedmowa do wydania czwartego Fragmenty przedmowy do wydania drugiego Wstęp Podziękowania
ROZDZIAŁ 1. Obraz kliniczny a leczenie i postępowanie
Zaburzenia ruchowe Upośledzenia towarzyszące Etiologia Obraz kliniczny a rozwój Zmiany obrazu klinicznego Klasyfikacja Spastyczna postać mózgowego porażenia dziecięcego Atetotyczna postać mózgowego porażenia dziecięcego Ataktyczna postać mózgowego porażenia dziecięcego Cechy wspólne wszystkich postaci mózgowego porażenia dziecięcego Zasady nauczania i prowadzenia terapii Podsumowanie ROZDZIAŁ 2. Różne podejścia terapeutyczne
Ćwiczenia mięśni i aparaty korekcyjne Rozwój wzorców ruchowych Synergie ruchowe Proprioceptywne torowanie nerwowo-mięśniowe Rozwój neuromotoryczny Terapia neurorozwojowa z hamowaniem odruchów i torowaniem Aktywacja i hamowanie przez stymulację sensoryczną Odruchowe pełzanie i inne reakcje odruchowe Kierowane nauczanie Terapie pomocnicze Podejście systemowe ukierunkowane na wykonywanie zadań MOVE (Movement Opportunities Via Education), czyli możliwości ruchowe przez edukację ROZDZIAŁ 3. Synteza modeli terapeutycznych
Założenia teoretyczne Badania naukowe Przegląd badań klinicznych Badania nad szczególnymi metodami leczenia Inne badania Badania teoretyczne i kliniczne Doświadczenie kliniczne i praktyka oparta na dowodach Ocena badań ilościowych wyników leczenia Eklektyczny punkt widzenia Synteza modeli terapeutycznych Zasady usprawniania wynikające z syntezy modeli terapeutycznych ROZDZIAŁ 4. Nauka czynności motorycznych
Sposoby nauczania Zachowania Rozwój uwagi dziecka Sposoby ułatwiające skupienie i uczenie się Nauka czynności ruchowych Własne cele i strategie dziecka Analiza zadań Wskazówki podczas nauki Wskazówki słowne Nagrody Ćwiczenia i doświadczenie Podsumowanie ROZDZIAŁ 5. Podejście do wspólnej nauki
Pracując z rodzicami Współpraca z innymi dorosłymi Podejście do wspólnej nauki Sposobności ustalania, co rodzice i dziecko chcą osiągnąć Uczestniczenie w doborze i stosowaniu sposobów terapii Uczestniczenie w ocenie postępów Stosunki rodzice?dziecko Pomaganie dziecku w uczeniu się kontroli ruchów Obserwowanie wzajemnego oddziaływania rodziców i dziecka Wsparcie psychiczne Zespołowa praca z rodzicami Zdrowie rodziców Rodzeństwo Leczenie alternatywne i uzupełniające Podsumowanie ROZDZIAŁ 6. Starsi pacjenci z porażeniem mózgowym
Rola fizjoterapeuty Kwestie niepokojące starszych pacjentów Możliwości ruchowe i samoobsługa Zniekształcenia Zdrowy tryb życia Poruszanie się po okolicy Samodzielne obsługiwanie się i wygląd zewnętrzny Wiedza o chorobie Lecznicze zajęcia ruchowe Pomiary ROZDZIAŁ 7. Ocena usprawniania codziennych czynności
Podejście do oceny Ocena i klasyfikacja Klasyfikacja niesprawności Inne sposoby obserwacji Badanie szczególnych czynności Stopniowanie przy ocenianiu Czynności nieprawidłowe i zniekształcenia Czynność i zakres ruchu Reakcje, odpowiedzi i odruchy Szybkość wykonywanej czynności Ruchy zamierzone Nieprawidłowe napięcie mięśni Siła mięśni Niezbędne dodatkowe oceny Wybór sposobów leczenia Dokumentacja Klasyfikacje Podsumowanie ROZDZIAŁ 8. Procedury lecznicze i postępowanie
Ćwiczenia ruchowe Rozwój motoryczny dziecka z ciężkimi zaburzeniami widzenia Rozwój w pozycji na brzuchu Rozwój w pozycji na plecach Nauka siadania Nauka stawania i chodzenia Rozwój czynności ręki ROZDZIAŁ 9. Czynności ruchowe w życiu codziennym dziecka
Czynności ruchowe w czasie jedzenia, ubierania, załatwiania potrzeb, mycia, kąpieli, zabaw i komunikowania się Czynności motoryczne i percepcja Czynności ruchowe a mowa i słownictwo Sposoby prawidłowego noszenia dzieci ROZDZIAŁ 10. Problemy deformacji
Przyczyny Leczenie i opieka Szczególne zniekształcenia Ogólne uwagi dotyczące leczenia chirurgicznego Fizjoterapia przedoperacyjna Opieka i fizjoterapia pooperacyjna Stosowanie opatrunków do ćwiczeń obciążania (zmniejszających spastyczność) ROZDZIAŁ 11. Terapia grupowa
Organizacja pracy zespołowej Dobór pacjentów Problemy związane z dziećmi Program Podsumowanie DODATEK 1. Stopnie rozwoju
Wskazówki służące do oceny możliwości fizycznych Używanie wózka inwalidzkiego DODATEK 2. Wyposażenie
Wyposażenie podstawowe Przedmioty pomocnicze codziennego użytku Piśmiennictwo Skorowidz
|