Tytuł: | Reklama Aspekty prawne | | Autor: | Monika Namysłowska | | ISBN: | 978-83-264-1630-9 | | Ilość stron: | 856 | | Data wydania: | 03/2012 | | Oprawa: | Twarda | | Format: | 13.0x20.5cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 99.00zł | |
W publikacji w kompleksowy sposób przedstawiono istotne w praktyce i dyskusyjne aspekty prawa reklamy, w tym zagadnienia z zakresu zwalczania nieuczciwej reklamy, reklamy wybranych towarów i usług, reklamy w mediach, ochrony własności intelektualnej i dóbr osobistych w reklamie, dochodzenia roszczeń i stosowanych sankcji.
W opracowaniu uwzględniono szereg polskich aktów prawnych, prawo międzynarodowe, prawo Unii Europejskiej oraz wybranych państw członkowskich, prawo amerykańskie, a także regulacje pozaprawne, takie jak kodeksy postępowania w dziedzinie reklamy.
Zaprezentowano również bogaty wybór piśmiennictwa polskiego i zagranicznego, najnowsze orzecznictwo sadów krajowych, Trybunału Sprawiedliwości, Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, a także decyzje Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz uchwały Komisji Etyki Reklamy. Rozważania prawne wzbogacono o analizę wybranych problemów ekonomicznych i psychologicznych, niezbędnych do prawidłowego stosowania prawa reklamy.
Monografia została napisana przez kilkudziesięciu teoretyków oraz praktyków prawa reklamy.
Adresaci: Książka skierowana jest do prawników zajmujących się prawem reklamy, ochrona konsumentów i konkurentów, sędziów, przedsiębiorców, reklamodawców i twórców reklamy. Tematyka przedstawiona w publikacji zainteresuje również przedstawicieli nauki oraz studentów prawa, administracji, marketingu, psychologii, socjologii i dziennikarstwa.
Rozdziały:
Część I. Zagadnienia wprowadzające / 29 Rozdział 1. Wprowadzenie do terminologii prawa reklamy Rozdział 2. Obowiązek informacyjny wobec konsumenta a reklama
Część II. Zwalczanie nieuczciwej reklamy / 69 Rozdział 1. Z problematyki ochrony rynku przed czynami nieuczciwej konkurencji i nieuczciwymi praktykami rynkowymi w zakresie reklamy (Ewa Nowińska) / 71 Rozdział 2. Ekonomiczne przyczyny zwalczania nieuczciwej reklamy (Anna Fornalczyk) / 85 Rozdział 3. W sprawie relacji pomiędzy art. 3 a art. 16 ust. 1 pkt 1 u.z.n.k. (Urszula Promińska) / 103 Rozdział 4. Istotność wprowadzenia w błąd jako przesłanka ochrony konsumenta (Małgorzata Sieradzka) / 116 Rozdział 5. Wpływ reklamy na prawo umów na przykładzie wprowadzenia w błąd co do cechy towaru (Tomasz Targosz) / 137 Rozdział 6. Użycie znaku towarowego konkurenta w reklamie porównawczej w świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (Ryszard Skubisz, Jarosław Dudzik) / 172 Rozdział 7. Naruszenie wartości marki w reklamie porównawczej. Podejście psychologiczne (Andrzej Falkowski, Agnieszka Woźnica-Kowalewska) / 199 Rozdział 8. Zwalczanie nieuczciwej reklamy ukrytej w prawie polskim i niemieckim (Monika Namysłowska, Karolina Sztobryn) / 217 Rozdział 9. Dziecko jako adresat nieuczciwych praktyk rynkowych w zakresie reklamy. Rozważania na tle art. 9 pkt 5 u.p.n.p.r. (Anna Tischner) / 237
Część III. Prawne aspekty reklamy wybranych towarów i usług / 255 Rozdział 1. Reklama towarów sensytywnych w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (Dominika Ewa Harasimiuk) / 257 Rozdział 2. Plain packaging a ochrona znaków towarowych wyrobów tytoniowych (Arkadiusz Michalak) / 280 Rozdział 3. Ramowa Konwencja Antytytoniowa jako międzynarodowe narzędzie walki z reklamą oraz innymi formami promocji na rzecz wyrobów tytoniowych (Iwona B. Mika) / 296 Rozdział 4. Podstawowe zagadnienia reklamy produktów leczniczych w polskim prawie farmaceutycznym (Michał Roszak) / 315 Rozdział 5. Zakaz marketingu tzw. dopalaczy. Uwagi na tle ostatnich zmian legislacyjnych (Marcin Ożóg) / 332 Rozdział 6. Prawne aspekty reklamy, promocji i sponsoringu w obszarze gier hazardowych (Joanna Adamczyk) / 347 Rozdział 7. Nieuczciwa reklama ekologiczna w prawie polskim i amerykańskim - przegląd regulacji (Igor B. Nestoruk) / 378 Rozdział 8. Reklama a informacja o usługach bankowych (Lesław Góral) / 396
Część IV. Regulacja reklamy w mediach / 411 Rozdział 1. Product placement na tle prawa polskiego po implementacji dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych (Katarzyna Grzybczyk) / 413 Rozdział 2. Prawo do odmowy opublikowania reklamy w orzecznictwie Sądu Najwyższego (Piotr Chańko) / 432 Rozdział 3. Prawna regulacja spammingu - zagadnienie ciągle aktualne (Dariusz Kasprzycki) / 450 Rozdział 4. Nieuczciwe wykorzystywanie oznaczeń odróżniających w reklamie i promocji on-line (Justyna Ożegalska-Trybalska) / 468 Rozdział 5. Reklama kontekstowa w wyszukiwarkach internetowych w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej - wybrane zagadnienia (Michał Strzelecki) / 485 Rozdział 6. Reklama leków a informacja internetowa o lekach po dniu 1 maja 2011 r. (Marek Świerczyński) / 503 Rozdział 7. Reklama internetowa zawodów prawniczych (Dominik Lubasz) / 519
Część V. Reklama a prawa własności intelektualnej i dobra osobiste / 543 Rozdział 1. Reklama a rzeczywiste używanie znaku towarowego (Krystyna Szczepanowska-Kozłowska) / 545 Rozdział 2. Dozwolony użytek chronionych utworów w reklamie (Dorota Sokołowska) / 564 Rozdział 3. Inspiracja i cytat w reklamie - wybrane zagadnienia prawne (Maciej Kubiak) / 585 Rozdział 4. Charakter prawny sloganu reklamowego i jego ochrona (Julia Chlebny) / 607 Rozdział 5. Charakterystyka i ocena prawna praktyk ambush marketingowych w kontekście zbliżających się Euro 2012 (Daniel Hasik) / 629 Rozdział 6. Czy wolno w reklamie wywołać skojarzenie z konkretną osobą? (Teresa Grzeszak) / 664 Rozdział 7. Internetowe reklamy behawioralne a ochrona prywatności (Katarzyna Klafkowska-Waśniowska) / 685
Część VI. Dochodzenie roszczeń i sankcje w zakresie prawa reklamy / 707 Rozdział 1. Zwalczanie nieuczciwej konkurencji w reklamie - praktyczne aspekty postępowania sądowego (Jacek Olma, Michał Strzelecki) / 709 Rozdział 2. Odpowiedzialność cywilna agencji reklamowej (Paweł Księżak) / 729 Rozdział 3. Prawnokarne aspekty nieuczciwej reklamy (Anna Zientara) / 742 Rozdział 4. Reklama wprowadzająca w błąd - kompetencje Prezesa UOKiK (Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel) / 757 Rozdział 5. Ochrona wypowiedzi komercyjnej w świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (Robert Stefanicki) / 775 Rozdział 6. Wpływ Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na zwalczanie nieuczciwej reklamy (Monika Namysłowska) / 793 Rozdział 7. Samoregulacja w reklamie (Konrad Drozdowski)
|