Tytuł: | Rekrutacja i selekcja personelu | | Autor: | Marek Suchar | | ISBN: | 978-83-8128-694-7 | | Ilość stron: | 132 | | Data wydania: | 06/2018 wydanie 4 | | Format: | 16.5x24.0cm | | Wydawnictwo: | C.H. Beck | |
| Cena: | 59.00zł | |
Wielu z nas spotkało zapewne w swoim życiu zawodowym osoby szczególnie utalentowane w tej dziedzinie: potrafiące znajdować, przyciągnąć i dobierać najlepszych kandydatów. O osobach takich mówi się, że mają "szczęśliwą rękę" albo "nosa" do ludzi; czasami mówi się o specjalnym talencie czy wręcz "charyzmie" - trudnym do wytłumaczenia uzdolnieniu.
Przy bliższym przyjrzeniu się okazuje się zazwyczaj, że skuteczność w rekrutacji i selekcji, tak jak i w innych dziedzinach, wiąże się ze szczególną kombinacją osobistych uzdolnień z dobrą znajomością psychologii oraz z bogatym doświadczeniem życiowym i zawodowym.
Przestudiowanie przebiegu procesów rekrutacji i selekcji w ich różnych praktycznych wariantach, uważna analiza ich poszczególnych elementów oraz metod i narzędzi w nich wykorzystywanych pozwoliło na opisanie rekrutacji jako zbioru rozmaitych procedur skutecznego działania. Wystarczy zapoznać się z tymi procedurami i nauczyć się nimi posługiwać, aby działać skutecznie, niezależnie od faktu posiadania szczególnych, osobistych talentów rekrutacyjnych.
Wiedza o metodach i technikach rekrutacji i selekcji stanowi więc jak gdyby "rozpisanie charyzmy na procedury działania".
Każdy, kto zrozumie istotę tych procedur oraz nauczy się rzetelnie i skutecznie je przeprowadzać, ma szansę osiągnąć w rekrutacji sukces. Posiadanie szczególnych uzdolnień czy talentów będzie wtedy odgrywało znaczenie drugorzędne. Nadanie działaniom rekrutacyjno-selekcyjnym postaci opisanych i uporządkowanych procedur ma ważne konsekwencje nie tylko dla poszczególnych osób, ale i dla firm rekrutujących pracowników. Standaryzacja działań ułatwia szkolenie specjalistów w tej dziedzinie. Umiejętności praktyczne budujemy przez zapoznawanie się z poszczególnymi procedurami i doskonalenie praktycznej biegłości w ich wypełnianiu.
Ponadto, dzięki przyjęciu pewnego kanonu procedur, możemy ujednolicić sposób przyjmowania pracowników w całej firmie, nawet jeśli rekrutacją zajmuje się w niej wiele osób. Dotyczy to zwłaszcza firm dużych. Wprowadzenie w nich jednolitych procedur pozwala na utrzymanie podobnie ujednoliconych standardów rekrutacji w całej firmie i uniezależnienie się od osobistych preferencji oraz uzdolnień poszczególnych osób zajmujących się rekrutacją. Pozwala to także na poddanie tych działań kontroli i ocenie skuteczności. Dla racjonalnego i skutecznego działania firmy jest to bardzo istotne.
W najnowszym, czwartym wydaniu wprowadzono do tekstu książki wiele zmian wynikających z konieczności uwzględnienia dynamicznego rozwoju dziedziny, jaką jest rekrutacja i selekcja personelu. Zmiany te dotyczą zwłaszcza wykorzystania Internetu w rekrutacji i selekcji, a także najnowszych trendów i tendencji w tej dziedzinie. Najważniejszymi z nich są globalizacja, posługiwanie się przez rekruterów stale rozwijanymi nowoczesnymi narzędziami informatycznymi, a także coraz pełniejsze korzystanie z nowych narzędzi komunikacji.
Rozdziały:
Rozdział 1. Przygotowanie procesu rekrutacji 1 1.1. Schemat przebiegu procesów rekrutacyjno-selekcyjnych 1 1.2. Diagnoza potrzeb personalnych 5 1.3. Opis stanowiska 8 1.3.1. Nazwa stanowiska 12 1.3.2. Miejsce w strukturze organizacyjnej 14 1.3.3. Zadania zawodowe 16 1.3.4. Metody opisu stanowisk 16 1.4. Profil kandydata 21 1.4.1. Wykształcenie 24 1.4.2. Doświadczenie zawodowe 25 1.4.3. Fachowa wiedza i umiejętności dodatkowe 26 1.4.4. Cechy psychologiczne 26 1.4.5. Kwestionariusz profilu kandyata 30
Rozdział 2. Pozyskiwanie kandydatów 33 2.1. Wybór strategii rekrutacyjnej: rekrutacja wewnętrzna czy zewnętrzna 33 2.1.1. Organizacja konkursu wewnętrznego 35 2.2. Wynajęcie zewnętrznej firmy rekrutacyjnej 36 2.2.1. Firmy rekrutacyjno-selekcyjne 39 2.2.2. Firmy typu executive search 39 2.2.3. Zasady współpracy z zewnętrzną firmą rekrutacyjną 41 2.2.4. Specyfika rynku doradztwa personalnego w Polsce 43 2.3. Wybór metody poszukiwań 46 2.4. Ogłoszenia prasowe 49 2.5. Banki danych 56 2.6. Internet jako źródło kandydatów 62 2.7. Poszukiwania bezpośrednie (direct search) 66
Rozdział 3. Selekcja 69 3.1. Strategie selekcyjne. Selekcja negatywna i pozytywna 69 3.2. Kryteria selekcyjne 72 3.3. Wybór metody selekcji 76 3.4. Selekcja na podstawie aplikacji 79 3.5. Wywiady telefoniczne 90 3.6. Rozmowa kwalifikacyjna 93 3.6.1. Sposób prowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej 95 3.7. Testy psychologiczne 100 3.8. Assessment Center i grupowe metody badania przydatności 108 3.9. Sprawdzanie referencji 112
Rozdział 4. Przetwarzanie i wykorzystanie zdobytych informacji. 117 4.1. Końcowa ocena kandydatów 117 4.2. Decyzje personalne 125
Rozdział 5. Najnowsze trendy w selekcji i rekrutacji kandydatów 129 5.1. Globalizacja rynku pracy i działań rekrutacyjnych 129 5.2. Zmiany natury zajęć zawodowych i mechanizmów kariery 130 5.3. „Marketingowe” podejście do działań rekrutacyjnych – zmiany na rynku pracy 131 5.4. Informatyzacja i internetyzacja 132 5.5. Nowe koncepcje teoretyczne 133
|