Tytuł: | Relacje dziecka z wadą słuchu w szkole | | Autor: | Aneta Jegier, Magdalena Koso | | ISBN: | 978-83-7641-381-5 | | Ilość stron: | 160 | | Data wydania: | 03/2011 | | Format: | B5 | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 40.00zł | |
Dzieci niepełnosprawne są obecne w wielu klasach szkolnych. Mimo trudności związanych z niepełnosprawnością ich potrzeby są właściwe dla wieku rozwojowego. Tak samo jak ich koledzy chcą poznawać świat, czując miłość i wsparcie bliskich oraz życzliwość nauczycieli i rówieśników.
Zawarte w książce treści skłaniają do refleksji i są inspiracją do poszukiwań najlepszych możliwości stworzenia dzieciom z wadą słuchu dobrych warunków edukacji. Polecana jest wszystkim osobom zainteresowanym wzmacnianiem środowiska szkolnego oraz wspomaganiem funkcjonowania w szkole dzieci niepełnosprawnych.
W rozdziale pierwszym zamieszczono informacje dotyczące niepełnosprawności, jaką jest wada słuchu. Przedstawiono ujęcia terminologiczne osoby z wadą słuchu, klasyfikacje wad słuchu, audiologiczne środki wspomagania słyszenia oraz sposoby porozumiewania się osób z uszkodzeniem słuchu. Ponadto scharakteryzowano rozwój psychospołeczny dziecka sprawnego oraz dziecka z uszkodzonym narządem słuchu.
W rozdziale drugim przedstawiono definicyjne ujęcia integracji, a także podstawy prawne dotyczące uczęszczania dzieci z wadą słuchu do szkół integracyjnych. Rozdział ten zawiera także treści opisujące warunki integracji dziecka z wadą słuchu w środowisku szkolnym, ukazując je od strony nauczyciela, szkoły oraz dziecka z uszkodzonym słuchem.
W rozdziale trzecim scharakteryzowano ogólne zagadnienia relacji społecznych zachodzących w rodzinie oraz w klasie szkolnej, a także potrzeby dziecka, które są zaspakajane przez oba te środowiska w celu jego optymalnego rozwoju. Ponadto rozdział ten traktuje o znaczeniu klasy szkolnej w integracji, a także o roli nauczyciela w kształtowaniu relacji społecznych wśród uczniów.
Rozdział czwarty przedstawia ocenę relacji zachodzących w klasie pomiędzy uczniami z wadą słuchu i ich rówieśnikami, dokonaną zarówno przez nauczycieli wiodących, jak i wspomagających w klasie integracyjnej.
Rozdział piąty zaś opisuje relacje pomiędzy uczniami w świetle wyników badań socjometrycznych klas integracyjnych. Badania z zastosowaniem techniki socjometrycznej J.L. Moreno „Test wyboru” i techniki „Zgadnij kto?” pozwoliły na sprawdzenie rzeczywistych stosunków panujących w klasach integracyjnych ze szczególnym uwzględnieniem miejsca dziecka z wadą słuchu w klasie.
W rozdziale szóstym zamieszczono wskazówki do udoskonalania, monitorowania i ewaluacji pracy nauczyciela w klasie, w której uczniami są zarówno dzieci sprawne, jak i dzieci z trudnościami rozwojowymi.
Rozdziały:
Rozdział 1. Specyfika rozwoju dzieci w kontekście dziecka z wadą słuchu W kręgu wad słuchu Charakterystyka rozwoju psychoruchowego dziecka zdrowego Specyfika rozwoju psychospołecznego dziecka z wadą słuchu
Rozdział 2. Edukacja dziecka z wadą słuchu Podstawy prawne edukacji dziecka z wadą słuchu Integracja w teorii Warunki sprzyjające integracji dziecka z wadą słuchu
Rozdział 3. Relacje społeczne dziecka z wadą słuchu w klasie integracyjnej w świetle literatury Charakterystyka relacji społecznych Relacje społeczne wśród sprawnych i niepełnosprawnych rówieśników w klasie Rola nauczyciela w budowaniu relacji społecznych
Rozdział 4. Pozycja społeczna dziecka z wadą słuchu widziana oczami ich nauczycieli
Rozdział 5. Pozycja społeczna dziecka z wadą słuchu w świetle badań socjometrycznych klas integracyjnych
Rozdział 6. Implikacje pedagogiczne
|