Tytuł: | Retoryka Retoryka dla Aleksandra Poetyka | | Autor: | Arystoteles | | ISBN: | 978-83-01-14308-4 | | Ilość stron: | 376 | | Data wydania: | 09/2014 | | Format: | 16.5x23.5cm | | Wydawnictwo: | PWN | |
| Cena: | 54.00zł | |
Wybór z Dzieł wszystkich Arystotelesa. Zawiera rozprawy retoryczne: Retoryka, Retoryka dla Aleksandra i Poetyka.
Rozdziały:
Księga pierwsza 1. Nowa koncepcja „sztuki retorycznej”: Jej przedmiot, metody i związek z dialektyką 44 2. Teoretyczne podstawy „sztuki retorycznej” 47 3. Trzy rodzaje wymowy. Ich ogólna charakterystyka 55 4. Wymowa doradcza: jej przedmiot 57 5. Wymowa doradcza i jej cele: dobro i szczęście 60 6. Drugi cel wymowy doradczej: poŻytek 63 7. Stopnie dobra i poŻytku 68 8. Formy ustrojowe 75 9. Wymowa popisowa 76 10. Wymowa sądowa 82 11. Przyjemność 86 12. Pozycja i nastawienie popełniających przestępstwa i ich ofiar 91 13. Ocena winy 95 14. Kwalifikacja przestępstwa 98 15. Nieretoryczne środki przekonywania 99
Księga druga 1. Jak uzyskać wpływ na postawę słuchacza 105 2. Problem gniewu 107 3. Uśmierzenie i łagodność 111 4. Przyjaźń i nienawiść 113 5. Lęk i odwaga 116 6. Wstyd i bezwstyd 118 7. Życzliwość (c|riV) 122 8. Uczucie litości 123 9. Oburzenie 125 10. Zawiść 127 11. Ambicja 129 12. Charaktery. Kryterium wieku: młodość 130 13. Starość 132 14. Wiek dojrzały 134 15. Charaktery zaleŻne od darów losu: szlachetne urodzenie 134 16. Bogactwo 135 17. Posiadanie władzy i szczęścia 136 18. Toposy wspólne wszystkim trzem rodzajom wymowy 136 19. Toposy: moŻliwości i niemoŻliwości, przyszłości i przeszłości, amplifikacja i deprecjacja 138 20. Wspólne dla wszystkich rodzajów wymowy środki przekonywania. Przykład 141 21. Sentencja jako środek przekonywania 143 22. Entymemy 147 23. Toposy entymemów 150 24. Toposy właściwe entymemom pozornym 163 25. Odpieranie argumentów 168 26. Wyjaśnienia terminologiczne: element, topos, amplifikacja i deprecjacja, sprzeciw, odparcie argumentów
Księga trzecia 1. Przedmiot wykładu księgi trzeciej 171 2. Zalety stylu: jasność i stosowność 174 3. Przejawy sztuczności w stylu prozaicznym 178 4. Porównania 180 5. Poprawność językowa 181 6. Wzniosłość stylu 183 7. Stosowność stylistyczna 184 8. Rytm prozy 186 9. Budowa zdania 188 10. Wyborność i dowcip języka (urbanitas) 192 11. Malowniczość stylu 196 12. RóŻne odmiany stylu 201 13. Układ mowy 203 14. Wstęp 205 15. OskarŻenie 209 16. Opowiadanie (narratio) 211 17. Argumentowanie 214 18. Zadawanie pytań 217 19. Epilog 219
RETORYKA DLA ALEKSANDRA Retoryka dla Aleksandra 238 1. Rodzaje mów. Mowy polityczne: zachęta i odradzanie 241 2. Przedmiot wymowy doradczej 245 3. Pochwała i nagana 251 4. Mowy sądowe 253 5. Krytyka 255 6. Toposy wspólne dla wszystkich gatunków mów 256 7. Argumenty i ich rodzaje 257 8. Przykłady 260 9. Pewne znaki (tekmŞria) 262 10. Entymematy (šnqumŞmata) 262 11. Sentencje (gnímai) 263 12. Znaki (shmeČa) 264 13. Dowód elenktyczny (žlegcoV) 264 14. RóŻnice między formami argumentacji 265 15. Zeznania i świadkowie 266 16. ś wiadectwa torturowanych 267 17. Przysięgi (Őrkoi) 268 18. Uprzedzenie argumentów przeciwnika (prokat|lhyiV) 269 19. Postulaty (aĂtŞmata) 271 20. Podsumowanie, rekapitulacja (palillog{a) 272 21. Ironia jako forma podsumowania 272 22. Wytworność stylu; rozwlekłość 273 23. Rodzaje słów: tr"poi Ónom|twn 274 24. O wyraŻaniu się (per[›rmhne{aV ) 275 25. Jasność stylu 276 26. Antytezy 277 27. Zrównanie (par{swsiV) 277 28. Upodobnienie (paromo{wsiV) 278 29. Wstęp (proo{mion) 279 30. Opowiadanie (diŞghsiV) 283 31. Kompozycja „opowiadania” 285 32. Uzasadnienie (beba{wsiV) 285 33. Antycypacja (prokat|lhyiV) 287 34. Mowy doradcze: zachęta i odradzanie 287 35. Pochwała i nagana 289 36. OskarŻenie, obrona i krytyka 292 37. Budowa mowy zwanej „krytyką” 300 38. Uwagi końcowe 301
POETYKA 1. Uwagi wstępne: program wykładu, wyodrębnienie i klasyfikacja sztuk naśladowczych 316 2. Przedmiot naśladowania 318 3. Sposób naśladowania 319 4. Geneza i rozwój twórczości poetyckiej: epopei, jambu, tragedii 320 5. Komedia i jej rozwój. Tragedia a epopeja 323 6. Definicja tragedii i jej konstytutywnych składników 324 7. Rozciągłość akcji fabularnej 327 8. Jednolitość akcji 328 9. Typowość w poezji. RóŻnica między poezją a historią 329 10. Fabuły proste i zawikłane 332 11. Perypetia, rozpoznanie, patos 332 12. Kompozycyjne składniki tragedii 334 13. Zasady tragiczności. Wybór bohatera i charakter akcji „tragicznej” 334 14. Teleologiczna koncepcja fabuły tragicznej; budzenie litości i trwogi 336 15. Cechy bohatera tragicznego 339 16. Formy „rozpoznania”, ich klasyfikacja i ocena 342 17. Praktyczne wskazówki na temat opracowania utworu literackiego 344 18. Zawiązanie i rozwiązanie akcji dramatycznej; odmiany tragedii 346 19. Ogólne uwagi dotyczące formy językowej i „myślenia” 349 20. Podział i ogólna charakterystyka części mowy 350 21. Imiona: proste, złoŻone, metaforyczne, neologizmy. Rodzaj gramatyczny imion 352 22. Cechy stylu poetyckiego 354 23. Epopeja: jedność akcji w epopei 357 24. Strukturalne składniki epopei; technika epicka 358 25. Podstawy i zasady krytyki literackiej 362 26. Porównanie tragedii z epopeją 366
|