Tytuł: | Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole | | Autor: | Grażyna Katra (red.), Ewa Sokołowska (red.) | | ISBN: | 978-83-264-0097-1 | | Ilość stron: | 232 | | Data wydania: | 2010/dodruk | | Format: | 16.5x24.0cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 49.00zł | |
"Recenzowaną pozycję pojmuję jako fundamentalną dla procesu budowania profesjonalnej tożsamości psychologa szkolnego. Proces ten sytuują Autorki w rozległym kontekście teoretycznym, który wyznacza ramy dla wyzwań, przed jakimi staje psycholog szkolny oraz określa niezbędne kompetencje i umiejętności, dzięki którym może on sprostać tym wyzwaniom. Odnosi się także do płaszczyzn, możliwości i - niestety - ograniczeń współpracy z instytucjami pozaszkolnymi (...).
Przewiduję, że książka znajdzie licznych odbiorców zarówno w gronie akademickim, jak i wśród psychologów szkolnych. Ma wielkie szanse stać się dla zainteresowanych źródłem inspiracji "środowiskowotwórczych", dostarczycielem heurystyk postępowania zawodowego.
Gratuluję Redaktorom tomu koncepcji tej pracy oraz skompletowania kompetentnego Zespołu. Słowa uznania należą się Autorom opracowań za poziom merytoryczny oraz piękny język, w jakim napisane są wszystkie - bez wyjątku - dysertacje. Lektura pracy była dla mnie przyjemnością!"
dr hab. Dorota Turska, prof. nadzw. Instytut Psychologii UMCS Lublin
Rozdziały:
1. Psycholog szkolny w Polsce i w innych krajach 2. Model roli psychologa szkolnego - propozycja własna 3. Charakterystyka środowiska szkolnego 4. Psycholog we współczesnej szkole polskiej - inspiracje teoretyczne
Podstawowe wyzwania
5. Specyficzne problemy rozwoju dziecka w młodszym wieku szkolnym - kierunki i formy działań profilaktycznych 6. Psycholog szkolny wobec wyzwań dorastania 7. Niepowodzenia szkolne 8. Przemoc i krzywdzenie "za szkolną bramą" - programy psychoprofilaktyczne 9. Rola psychologa szkolnego wobec konfliktów. Działania profilaktyczne i interwencyjne
Kompetencje i umiejętności
10. Praca indywidualna 11. Praca z grupą na terenie szkoły 12. Kontakt z rodziną w realiach szkolnych 13. Specyfika kontaktu psychologa szkolnego z nauczycielami 14. "W obliczu audytorium" 15. Wspieranie rozwoju uczniów. Perspektywa całościowa 16. Współpraca psychologa szkolnego z instytucjami pozaszkolnymi w świetle przepisów prawnych
|