Tytuł: | Rozporządzenie jako akt wykonawczy do ustawy w polskim prawie konstytucyjnym | | Autor: | Bartosz Skwara | | ISBN: | 978-83-264-0238-8 | | Ilość stron: | 314 | | Data wydania: | 06/2010 | | Oprawa: | Twarda | | Format: | 15.0x21.0cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 79.00zł | |
Publikacja zawiera charakterystykę rozporządzenia wykonawczego w świetle konstytucyjnej regulacji prawotwórstwa, również na tle konstytucyjnych zasad ustroju politycznego Rzeczypospolitej Polskiej, a także bogatą analizę teoretyczną instytucji rozporządzenia.
Przedstawiona została szeroka analiza praktyki polskiej i niemieckiej, zwłaszcza w zakresie roli rozporządzenia wykonawczego w warunkach integracji europejskiej (uwzględniając stan prawny po wejściu w życie Traktatu z Lizbony), w aspekcie problemu konstrukcji wytycznych dotyczących treści rozporządzenia oraz w zakresie realizacji nakazu konkretyzacji normy ustawowej przez rozporządzenie.
Rozdziały: Wykaz ważniejszych skrótów
Rozdział I. Założenia ustroju prawotwórstwa w Konstytucji 1. Zasady ustroju politycznego RP i ich konsekwencje dla ustroju prawotwórstwa 2. Podstawowe założenia i zasady regulacji krajowych źródeł prawa w Konstytucji 3. Konstytucyjna regulacja statusu ustawy i rozporządzenia wykonawczego 4. Wykonawczy charakter pozostałych podustawowych aktów prawnych
Rozdział II. Rozporządzenie jako akt normatywny 1. Pojęcie aktu normatywnego w polskim piśmiennictwie prawnokonstytucyjnym 2. Kryteria oceny normatywności rozporządzeń w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego 3. Próba oceny kryteriów normatywności rozporządzeń w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego (wnioski)
Rozdział III. Rozporządzenie jako akt organu władzy wykonawczej 1. Wydawanie rozporządzenia przez organ administracji rządowej jako element definicji rozporządzenia 2. Zróżnicowanie wykonawczego charakteru rozporządzeń organów administracji rządowej 3. Prezydent RP jako rozporządzeniodawca 4. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jako rozporządzeniodawca 5. Cel wydania rozporządzenia konstytutywnym warunkiem uznania aktu normatywnego za akt wykonawczy względem ustawy (konkluzje)
Rozdział IV. Rozporządzenie jako akt wydany w celu wykonania ustawy 1. Wykonawczy charakter rozporządzenia jako kategoria nauki prawa konstytucyjnego i orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego 2. Rola wytycznych dotyczących treści rozporządzenia 3. Rozporządzenie modyfikujące ustawę 4. Utrata mocy obowiązującej przez rozporządzenie jako konsekwencja jego wykonawczego charakteru 5. Zakaz subdelegacji kompetencji rozporządzeniodawczej 6. Uwagi de lege ferenda w kwestii wykonawczego charakteru rozporządzenia
Rozdział V. Rozporządzenie jako akt wydany na podstawie szczegółowego upoważnienia ustawowego 1. Szczegółowe upoważnienie do wydania rozporządzenia w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego 2. Szczegółowe upoważnienie do wydania rozporządzenia jako delegacja kompetencji prawodawczej 2.1. Delegacja jako pojęcie polskiego prawa konstytucyjnego 2.2. Delegacja jako pojęcie niemieckiego prawa konstytucyjnego 2.3. Szczegółowe upoważnienie do wydania rozporządzenia w systemie Konstytucji jako niewłaściwa delegacja ustawodawcza według koncepcji H. Triepela 3. Wolitywne i kognitywne elementy upoważnienia do wydania rozporządzenia
Rozdział VI. Funkcja rozporządzenia wykonawczego w warunkach integracji europejskiej 1. Wpływ integracji europejskiej na prawotwórstwo w RP (wybrane zagadnienia wprowadzające) 2. Rozporządzenie jako narzędzie implementacji prawa Unii Europejskiej w Republice Federalnej Niemiec 3. Dotychczasowe doświadczenia polskie i uwagi de lege ferenda
Wnioski końcowe Bibliografia Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego Piśmiennictwo
|