Tytuł: | Samoloty i Zakłady Lotnicze II Rzeczpospolitej | | Autor: | Mariusz Wojciech Majewski | | ISBN: | 978-83-922944-5-0 | | Ilość stron: | 244 | | Data wydania: | 2008/dodruk | | Format: | 18.5x23.0cm | | Wydawnictwo: | ZP Wydawnictwo | |
| Cena: | 39.00zł | |
Rozbudowa przemysłu lotniczego powszechnie jest uznawana za jedno z największych dokonań II Rzeczypospolitej, nigdy jednak nie była samoistnym przedmiotem studiów i opracowań historycznych.
W dotychczasowej historiografii problematykę tę postrzegano głównie w kontekście przygotowań wojennych państwa, stąd zapewne większość publicystów koncentrowała się na produkcji nowoczesnych samolotów wojskowych, pozostawiając równocześnie na marginesie zainteresowań znaczące wysiłki finansowe i organi-zacyjne, łożone na rozwój tej branży przemysłu. Co więcej, prawie całkowitym milczeniem pokryto przyczyny owych sukcesów – na które składał się rozwój nie tylko wytwórni lotniczych, ale również małych i zupełnie dziś zapomnianych zakładów, wytwarzających niezbędny dla lotnictwa asortyment sprzętu.
W niniejszej książce, w układzie problemowo-chronologicznym, starano się uzupełnić zauważalne braki, głównie ukazując wzajemne relacje pomiędzy władzami wojskowymi oraz producentami sprzętu i uzbrojenia lotniczego.
Autora niniejszego studium szczególnie zainteresowały przeobrażenia, jakie dokonały się w przemyśle lotniczym niepodległej Polski. W tym czasie bowiem powstały najpierw prywatne, a później państwowe wytwórnie lotnicze. Niekwestionowanym efektem tego było zapoczątkowanie budowy płatowców licencyjnych (włoskich i francuskich), a następnie wprowadzenie własnych i udanych konstrukcji lotniczych do stadium produkcji.
Sukces ten może tym bardziej zdumiewać, jeśli zauważymy, iż w okresie bezpośrednio poprzedzającym narodziny II Rzeczypospolitej taki dział wytwórczości był prawie nieznany. Nie posiadano nawet zaczątków przemysłu samochodowego, który w większości państw zachodnio-europejskich był naturalną odskocznią dla raczkującej dopiero wytwórczości lotniczej. Wdrożone prace były swoistym fenomenem, gdyż nastąpiły przed właściwym rozwojem uprzemysłowienia państwa. W efekcie przemysł motoryzacyjny i lotniczy stał się znaczącym źródłem postępu technicznego państwa w całym okresie międzywojnia.
|