Tematem przewodnim książki jest charakterystyka współczesnych polskich seniorów jako użytkowników komputera i internetu. Przedstawiono tu analizy oparte na wynikach szeroko zakrojonych badań własnych na temat aktywności seniorów podejmowanych w sieci z uwzględnieniem ich wieku, płci oraz cech osobowości i dobrostanu psychicznego. Ponadto prezentowane są wyniki dotyczące kompetencji seniorów w zakresie korzystania z internetu. Zalety publikacji to przede wszystkim:
Wyniki prezentowane w książce dotyczą unikatowej, szczególnie interesującej, zarówno dla badaczy internetu jak i rozwoju człowieka, grupy użytkowników. Są nimi osoby, które z internetem zetknęły się w późnym okresie swojego życia. Każde następne pokolenie ludzi starych będzie już takim, które rozpoczęło używanie interentu we wczesnej młodości albo w wieku dziecięcym.
Przedstawiono w niej badania, w których po raz pierwszy eksperymentalnie oceniano rzeczywiste kompetencje seniorów, a nie tylko – jak dotychczas – deklarowane.
W książce zawarte zostały wnioski teoretyczne i praktyczne, których wykorzystanie powinno przyczynić się do przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu seniorów.
Rozdziały:
Wprowadzenie
Barbara Szmigielska 7
Rozdział I
Barbara Szmigielska, Anna Bąk, Małgorzata Hołda
E-seniorzy w świetle dotychczasowych badań 13
Rozdział II
Małgorzata Hołda
Metodologia badań zrealizowanych w ramach projektu 31
Rozdział III
Barbara Szmigielska, Anna Bąk, Aleksandra Jaszczak
Komputer i internet w życiu e-seniorów – doniesienie z badań jakościowych 45
Rozdział IV
Katarzyna Barani, Małgorzata Hołda
Osobowość i jakość życia a korzystanie z internetu przez seniorów 67
Rozdział V
Karol Wolski
Wybrane predyktory korzystania z internetu przez seniorów 95
Rozdział VI
Anna Bąk, Aleksandra Jaszczak
Rzeczywiste kompetencje seniorów w zakresie korzystania z internetu 121
Rozdział VII
Aleksandra Jaszczak, Anna Bąk
Poradnik. Praktyczne wnioski z przeprowadzonych badań 153
Aneks
Skala Kompetencji Korzystania z Internetu – SKKI-ogólna 169
Skala Kompetencji Korzystania z Internetu – SKKI-szczegółowa 173
Kwestionariusz Aktywności w Internecie – KAI 181
Instrukcja dla badacza 187
Arkusz do oceny zadań eksperymentalnych 193
Ankieta dla badacza dotycząca oceny przebiegu badań 199