Podręcznik wprowadza w teoretyczne podstawy skali, charakteryzuje podtesty skali słownej i skali bezsłownej. Przedstawia ogólne zasady badania Skalą WISC-R, jak również w sposób szczegółowy omawia zasady psychometrycznej i klinicznej interpretacji wyników.
Omawia zastosowanie kliniczne skal Wechslera w diagnozie trudności w uczeniu się oraz w badaniu dzieci z upośledzeniem umysłowym, z zaburzeniami mowy i języka, z uszkodzonym słuchem, z nadpobudliwością psychoruchową, z zaburzeniami emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania, w diagnozie neuoropsychologicznej, a także w badaniu dzieci specjalnie uzdolnionych. Omawia również praktyczne aspekty badania skalą WISC-R wykorzystując obserwacje i badania własne autorek.
Książka skierowana jest wyłącznie do psychologów, zajmujących się profesjonalnie diagnozą psychologiczną oraz studentów psychologii i kierunków pokrewnych. Może być wykorzystywana do nauczania przedmiotów: metody diagnozy psychologicznej, psychologia kliniczna, neuropsychologia, logopedia, pedagogika, surdopedagogika.
Rozdziały:
1.Historia i podstawy skal D. Wechslera Co wiemy o autorze skali Davidzie Wechslerze? Poglądy Davida Wechslera dotyczące inteligencji i diagnozy psychologicznej – teoretyczne podstawy skali Historia skal inteligencji D. Wechslera Struktura czynnikowa WISC-R
2.Charakterystyka podtestów skali słownej Wiadomości Podobieństwa Arytmetyka Słownik Rozumienie Powtarzanie Cyfr Charakterystyka podtestów skali bezsłownej Uzupełnianie obrazków Porządkowanie obrazków Wzory z klocków Układanki Kodowanie Labirynty
3.Ogólne zasady badania Skalą WISC-R Kto może przeprowadzać badanie skalą WISC-R? Warunki badania Przygotowanie do badania Przeprowadzanie badania Nawiązanie i utrzymanie dobrego kontaktu z badanym Problem badania dzieci z pogranicza grup wiekowych
4.Obliczanie i interpretacja wyników Obliczanie wyników w podskalach Obliczanie i interpretacja ilorazu inteligencji pełnej, słownej i bezsłownej Ocena różnicy między ilorazem słownym i bezsłownym Analiza trójczynnikowa Analiza intraprofilowa Analiza interprofilowa – interpretacja globalnych wymiarów inteligencji w oparciu o wybrane modele czynnikowe
5.Kliniczne zastosowania skal Wechslera Możliwości modyfikacji instrukcji i sposobu badania Zastosowanie WISC-R w badaniu dzieci z upośledzeniem umysłowym Zastosowanie WISC-R w badaniu dzieci z zaburzeniami mowy i języka Zastosowanie WISC-R w diagnozie trudności w uczeniu się Zastosowanie WISC-R w badaniu dzieci z uszkodzonym słuchem Zastosowanie WISC-R w diagnozie neuropsychologicznej Zastosowanie WISC-R w badaniu dzieci z nadpobudliwością psychoruchową Zastosowanie WISC-R w badaniu dzieci wybitnie zdolnych
|