Tytuł: | Śmiej się i ucz | | Autor: | Doni Tamblyn | | ISBN: | 978-83-7526-675-7 | | Ilość stron: | 248 | | Data wydania: | 2012/dodruk | | Format: | 16.5x24.0cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 65.00zł | |
W książce Śmiej się i ucz Doni Tamblyn udowadnia, że wykorzystanie humoru podczas szkoleń może przynieść znakomite rezultaty. Właściwie użyty humor zbliża i angażuje uczestników szkoleń, pomaga im w zapamiętaniu nowych treści, wspiera krytyczne myślenie, a także redukuje odczuwany stres, który może skutecznie zablokować zdolność uczenia się. Publikacja, powstała jako efekt wieloletniej praktyki i badań autorki nad procesami poznawczymi i teorią uczenia się, zawiera mnóstwo ćwiczeń-wyzwań i gier-łamigłówek, które pozwolą trenerom zwiększyć "iloraz humoru" i zaangażować emocjonalnie uczestników szkoleń.
Doni Tamblyn przekonuje, że nawet najbardziej poważni trenerzy, bez obaw o narażenie się na śmieszność, mogą wprowadzać elementy humoru i rozrywki do sesji szkoleniowych, aby stały się one nie tylko ciekawsze, pobudzające do kreatywnego myślenia, ale i bardziej efektywne.
Autorka udziela cennych wskazówek, radząc między innymi, aby: • przenieść środek ciężkości "na zewnątrz", wciągając uczestników szkoleń w dowcipne sytuacje i pozwalając im w nich uczestniczyć, • zawsze przyznawać się do "niewypałów", kiedy żart się nie udał, • dać uczestnikom szkoleń poczucie współdecydowania i prawo wyboru, • pozwolić sobie i innym na odrobinę niekonwencjonalnych i niepoważnych zachowań, • budować dobre relacje między uczestnikami sesji szkoleniowych, • korzystać z chwil odprężenia, aby proces nauczania stał się skuteczniejszy.
Rozdziały:
Część I. Co i dlaczego
Rozdział 1. Od tego trzeba zacząć - co to właściwie jest humor? Argumentacja przeciwko nauczaniu w formie kabaretu Argumentacja za wprowadzaniem humoru do nauczania (i życia w ogóle)
Rozdział 2. O co tak naprawdę chodzi z tą neuropedagogiką? Niepowtarzalność Cykle, rytmy i proces nadawania znaczenia Motywacja wewnętrzna Efekt von Restorffa Stany umysłu Uczenie się pozaświadome Uczenie się wielokierunkowe Rym, rytm i muzyka Rozdział 3. Dlaczego akurat stosowanie humoru wspiera podejście Neuropedagogiczne? Pierwszy, najlepszy powód: humor jest prosty i każdy ma do niego wrodzone zdolności Drugi powód: humor znacznie redukuje stres i poczucie zagrożenia Trzeci powód: humor zbliża ludzi Czwarty powód: humor angażuje dwóch najlepszych sprzymierzeńców komunikacji - relewancję i pamięć wizualną Piąty powód: humor angażuje emocje Szósty powód: humor daje umysłowi regularne chwile wytchnienia pozwalające na nadanie znaczenia informacjom, zwiększenie koncentracji uwagi i utrwalenie wiadomości
Część II. Jak
Rozdział 4. To łatwe, a Ty możesz to uczynić jeszcze łatwiejszym! Pięć zasad stosowania humoru w sposób naturalny, skuteczny i bez obaw Zasada nr 1. Pozwól sobie i innym na odrobinę niekonwencjonalnych i niepoważnych zachowań Zasada nr 2. Nie bądź oryginalny Zasada nr 3. Dokonuj pozytywnych wyborów Zasada nr 4. Przenieś środek ciężkości "na zewnątrz" Zasada nr 5. Zawsze przyznawaj się do błędu, kiedy żart się nie uda Kilka kolejnych kroków
Rozdział 5. Pozbywanie się największych gnębicieli rozumu: poczucia zagrożenia i wysokiego poziomu stresu Stresołap nr 1. Daj swoim słuchaczom poczucie kontroli nad sytuacją i prawo wyboru Stresołap nr 2. Bądź pozytywnie nastawiony Stresołap nr 3. Oceniaj postępy w sposób bezstresowy Jak sprawić, by egzaminy mierzyły mistrzostwo w danej dziedzinie, nie zaś odczuwany strach Kilka kolejnych kroków
Rozdział 6. Zbliżanie ludzi i tworzenie "mózgu społecznego" Element nr 1. Twoja wiarygodność Element nr 2. Twoja przystępność Element nr 3. Dobre stosunki między Twoimi uczniami Kilka kolejnych kroków
Rozdział 7. Relewancja i pamięć wizualna - dwa mechanizmy mnemotechniczne o niesamowitej skuteczności Relewancja Pamięć wizualna Kilka kolejnych kroków
Rozdział 8. Angażowanie emocji Krok 1. Właściwe odczytywanie swoich emocji Krok 2. Akceptacja emocji innych osób Krok 3. Zarządzanie emocjami Kilka kolejnych kroków
Rozdział 9. "Potrzebuję przestrzeni!", czyli jak dać umysłowi regularne chwile wytchnienia, by uczenie się było skuteczniejsze Ostrzałka nr 1. Proces nadawania znaczenia Ostrzałka nr 2. Podnoszenie poziomu uwagi Ostrzałka nr 3. Utrwalanie informacji Kilka kolejnych kroków
Część III. Kto, ja?
Rozdział 10. Strachowi śmiej się w twarz! Strach nr 1. Moja publiczność albo mój temat są zbyt poważne Strach nr 2. Nie jestem dowcipny! Nie potrafię żartować! Strach nr 3. (Jedyny potencjalnie uzasadniony) Czy kogoś nie urażę? Strach nr 4. Jak mam zapanować nad tymi ludźmi?
Rozdział 11. Sama nie mogę uwierzyć, że piszę ten rozdział Krok 1. Dowcip powinien być krótki Krok 2. Dowcip powinien być konkretny Krok 3. Puentę postaw na końcu Krok 4.
i zrób pauzę
Rozdział 12. Najlepszy rozdział w całej książce Pierwszy dzień planu "Jedna rzecz dziennie" Pierwszy miesiąc planu "Jedna rzecz dziennie" Szósty miesiąc planu "Jedna rzecz dziennie" Dwunasty miesiąc planu "Jedna rzecz dziennie" Bibliografia i materiały uzupełniające Aneks. Anatomia kreatywnego modułu szkoleniowego. Jednodniowe warsztaty na temat humoru i neuropedagogiki Lista sposobów wykorzystania humoru
|