Tytuł: | Spojrzenie turysty | | Autor: | John Urry | | ISBN: | 978-83-01-15051-8 | | Ilość stron: | 280 | | Data wydania: | 2007 | | Format: | 14.1x20.3cm | | Wydawnictwo: | PWN | |
| Cena: | 49.00zł | |
Czym jest podróż dla współczesnego człowieka? Jak turystyka zmienia historię miejsc i obraz przyrody? Dlaczego muzea coraz bardziej przypominają sklepy, a sklepy – muzea?
Turystyka i podróżowanie to niezwykle atrakcyjne pole do analiz socjologicznych. Klasyczna już praca Johna Urry’ego, profesora socjologii Uniwersytetu w Lancaster, o społecznej roli turystyki we współczesnym świecie przedstawia fenomen podróżowania w szerokim kontekście zmian ekonomicznych, społecznych i kulturowych.
Przedmiotem analizy jest tu nie tyle rozwój sektora usług turystycznych, ile specyfika postmodernistycznych atrakcji turystycznych, stylizowanie historii i otoczenia, przemiana wizualnego (ale także cielesnego) doświadczenia turystycznego, zwłaszcza w dobie globalizacji. Okazuje się, że zarówno włóczędzy, jak i kosmopolityczni seksturyści wpisują się w niejednoznaczny świat masowej postturystyki.
Rozdziały:
Rozdział 1. Spojrzenie turysty 13 Dlaczego turystyka jest ważna 13 Perspektywy teoretyczne w badaniach nad turystyką 22
Rozdział 2. Turystyka masowa. Narodziny i upadek kurortu nadmorskiego 36 Wprowadzenie 36 Narodziny brytyjskiego kurortu nadmorskiego 37 „Bradford nad Morzem”, plaże i domki letniskowe 52 Kres magii mola? 59
Rozdział 3. Przemiany gospodarcze w przemyśle turystycznym 70 Wprowadzenie 70 Społeczne ograniczenia turystyki 72 Globalizacja a ekonomia turystyczna 81 Rozwój turystyki za granicą 90 Zakończenie 99
Rozdział 4. Praca w przemyśle turystycznym 101 Wprowadzenie 101 Świadczenie „usług” 103 Przez żołądek do serca klienta 110 „Elastyczość” zatrudnienia 118
Rozdział 5. Zmiany kulturowe a restrukturyzacja turystyki 124 Wprowadzenie 124 Postmodernizm 126 Postmodernizm i postturystyka 140 Zakończenie 152
Rozdział 6. Historia jako doświadczenie turystyczne 154 Turystyczne adaptacje dziedzictwa kulturowego 154 Turystyka a samorządy lokalne 168 Architektura z turystyką w tle 179 Postmodernistyczne muzea 189 Zakończenie 195
Rozdział 7. Patrzenie i stylizacja 199 Wprowadzenie 199 Widzieć i być widzianym 200 Stylizacja i centra handlowe 208 Zakończenie 218
Rozdział 8. Globalizacja doświadczenia turystycznego 223 Turystyka a globalizacja 223 Rozwój doświadczenia turystycznego 229 Spojrzenie a ciało i ruch 240 Świat w ruchu 247
|