Terminologia i etiologia zjawiska, dyspozycje osobowościowe, koncepcja odporności oraz rodzaje działań psychoprofilaktycznych.
Podjęta problematyka dotyczy zagadnień mało w dotychczasowej literaturze dostrzeganych i posiada ona wyraźne znamiona nowatorskie.
Celem relacjonowanych wyników badań była próba identyfikacji działań chroniących, które ograniczają czynniki ryzyka uzależnienia młodzieży szkolnej od środków psychoaktywnych. Ponadto celem pracy było również dostarczenie praktyce pedagogicznej wniosków przydatnych w doskonaleniu profilaktyki zagrożeń zdrowotnych i społecznych związanych z używaniem przez młodzież substancji psychoaktywnych.
Małgorzata Piasecka - doktor nauk społecznych, certyfikowany specjalista terapii uzależnień. Jej zainteresowania naukowe oscylują wokół profilaktyki zachowań ryzykownych, zachowań szkodliwych, uzależnień behawioralnych oraz uzależnienia od środków psychoaktywnych, metodyki pracy z osobami niedostosowanymi społecznie, terapii osób uzależnionych.