Przemiany rynkowe, rozwój technologiczny i cywilizacyjny oraz globalizacja konsumpcji i jej wirtualizacja wywołały istotne zmiany w funkcjonowaniu podmiotów rynkowych w Polsce, w tym w sferze kultury wysokiej. Najważniejsza z nich to prywatyzacja przejawiająca się m.in. w przekazaniu samorządom większości publicznych instytucji kultury.
Państwo przestało być jedynym zarządcą i mecenasem kultury, w związku z czym jego udział w finansowaniu tego typu instytucji wyraźnie się zmniejszył, wzrósł natomiast udział innych sektorów— głównie sektora samorządowego, ale również pozarządowego (non profit) i prywatnego. W instytucjach kultury, które przyjęły orientację rynkową, niezbędne okazało się zatem określenie potrzeb rynku docelowego i dostosowanie do nich komponentów marketingu-mix przy jednoczesnym aktywnym kreowaniu potrzeb za pomocą określonych instrumentów marketingowych.
Równie istotne stało się przyjęcie długofalowego spojrzenia na potrzeby społeczeństwa i w konsekwencji strategicznego podejścia do podejmowanych działań marketingowych. Podstawą funkcjonowania instytucji kultury jest bowiem nie tylko upowszechnianie wybranych przez kierownictwo określonych dzieł sztuki, lecz także respektowanie woli słuchaczy w procesie podejmowania decyzji. Autor - Łukasz Wróblewski - w książce Strategie marketingowe w instytucjach kultury: • przedstawia marketing instytucji kultury i jego specyfikę; • wyjaśnia kształtowanie strategii marketingowej na rynku upowszechniania dzieł sztuki; • wskazuje instrumenty marketingu i ich miejsce w sferze kultury wysokiej; • przybliża narzędzia marketingowe oparte na relacjach z głównymi uczestnikami rynku; • omawia działania i strategie marketingowe stosowane przez takie instytucje kultury, jak filharmonie. Książka jest adresowana przede wszystkim do menedżerów kultury, osób zatrudnionych w instytucjach kultury, animatorów kultury, impresariów, a także niezależnych artystów, którzy samodzielnie upowszechniają swoją twórczość. Konstrukcja pracy oraz poruszone w niej zagadnienia sprawią, że będzie ona przydatna dla studentów zgłębiających wiedzę z zakresu marketingu kultury.
Na uczelniach ekonomicznych można już zaobserwować pierwsze udane próby wprowadzenia marketingu kultury jako przedmiotu specjalizacyjnego w ramach studiów podyplomowych: „Zarządzanie w kulturze”. Niniejsza publikacja może również stanowić uzupełnienie kursów akademickich z zakresu podstaw marketingu, marketingu usług, marketingu organizacji non profit czy zarządzania marketingowego.
Rozdziały: CZĘŚĆ I: MARKETING INSTYTUCJI KULTURY I JEGO SPECYFIKA
Rozdział 1. Wprowadzenie do marketingu kultury Pojęcie kultury i jej podział Kultura wysoka i jej charakterystyka Sztuka i jej podział Pojęcie upowszechniania kultury Typologia instytucji kultury Rozdział 1. Wybrane zagadnienia rynku sztuki Mechanizm funkcjonujący na rynku sztuki Rynek upowszechniania dzieł sztuki i jego specyfika Identyfikacja odbiorców na rynku sztuki Kryteria segmentacji na rynku upowszechniania dzieł sztuki Rozdział 3. Marketing w działalności instytucji kultury Pojęcie marketingu kultury Przydatność koncepcji marketingu w sferze kultury wysokiej Model koncepcji marketingowej w instytucjach kultury wysokiej Przedmiot i cele marketingu w instytucjach kultury wysokiej CZĘŚĆ II: KSZTAŁTOWANIE STRATEGII MARKETINGOWEJ NA RYNKU UPOWSZECHNIANIA DZIEŁ SZTUKI
Rozdział 4. Formułowanie i wybór strategii marketingowych Określenie misji i głównych celów strategicznych instytucji kultury Informacja jako podstawa formułowania i wyboru strategii marketingowych Wybór rynku docelowego Wybór sposobów postępowania i instrumentów marketingu Wdrożenie i kontrola strategicznych przedsięwzięć Rozdział 5. Instrumenty marketingu i ich miejsce w sferze kultury wysokiej Produkt a twórczość i dobra kultury Cena a dostępność dóbr kultury Dystrybucja i problemy upowszechniania Promocja kultury Personel a jakość wykonania artystycznego Rozdział 6. Narzędzia marketingowe oparte na relacjach z głównymi uczestnikami rynku Proces kształtowania relacji Kształtowanie relacji z odbiorcami oferty kulturalnej Kształtowanie relacji z donatorami Kształtowanie relacji z pracownikami CZĘŚĆ III: STRATEGIE MARKETINGOWE W SFERZE KULTURY NA PRZYKŁADZIE FILHARMONII
Rozdział 7. Działania strategiczne filharmonii Misja i cele strategiczne filharmonii Segmentacja rynku Pozycjonowanie produktów w filharmoniach Preferowane elementy marketingu-mix Problemy wdrożeniowe strategii w filharmoniach Rozdział 8. Działania marketingowe filharmonii w osiąganiu przewagi konkurencyjnej Rodzaje konkurencji na rynku upowszechniania dzieł sztuki Identyfikacja źródeł przewagi konkurencyjnej w filharmoniach Jakość usług jako źródło trwałej przewagi konkurencyjnej Wizerunek jako narzędzie osiągania długookresowej przewagi nad konkurentami Strategie osiągania przewagi konkurencyjnej Rozdział 9. Strategie narzędziowe stosowane przez filharmonie Strategie produktowe Strategie cenowe Strategie dystrybucyjne Strategie promocyjne Strategie kształtowania personelu Rozdział 10. Modele strategii marketingowych filharmonii dotyczące wyspecyfikowanych rynków docelowych Kryteria doboru i charakterystyka analizowanych rynków Strategia sztuki elitarnej Strategia uwydatniania sztuki Strategia uwrażliwiania na sztukę Strategia popularyzacji sztuki
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką 42,42zł
|