Tytuł: | Sukces i autonomia w zarządzaniu organizacją szkolną | | Autor: | Rafał Otręba | | ISBN: | 978-83-264-0734-5 | | Ilość stron: | 280 | | Data wydania: | 04/2012 | | Format: | 14.5x20.5cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 39.00zł | |
Publikacja Sukces i autonomia w zarządzaniu organizacją szkolną przedstawia organizację szkolną w kontekście procesów zwiększonej autonomii. Opracowanie wzbogaca naukę o zarządzaniu oświatą o koncepcje wynikające z teorii zarządzania organizacją.
Za ważną determinantę sukcesu uznano kompetencje dyrektora szkoły i dlatego poddano je szczegółowej analizie. Przedstawione w pracy wnioski z badań własnych autora dotyczą stylów kierowania organizacją szkolną, gospodarowania czasem przez dyrektora szkoły, delegowania uprawnień, modelu kształcenia dyrektorów szkół oraz profilu kompetencyjnego dyrektora szkoły.
Adresaci: Książka stanowi wsparcie dla dyrektorów szkół. Dzięki niej dyrektorzy zyskają niezbędną wiedzę dotyczącą procesów rozwojowych w szkole oraz określą swoją rolę w procesie zdobywania autonomii przez szkołę. Studenci kierunków pedagogicznych oraz osoby podejmujące studia podyplomowe z zakresu zarządzania oświatą znajdą w pracy bogate informacje o zarządzaniu organizacją szkolną. Publikacja będzie przydatna także pracownikom nadzoru pedagogicznego i administracji samorządowej związanym z zarządzaniem oświatą. Zdobędą tu oni wiadomości na temat rozwiązań organizacyjnych w innych krajach europejskich, a także otrzymają pomoc w określeniu pożądanych umiejętności i cech osobowych dyrektora szkoły.
Rozdziały:
Rozdział 1. Szkoła jako organizacja 1.1. Pojęcie organizacji w literaturze przedmiotu 1.1.1. Organizacja jako system 1.1.2. Modele organizacji 1.1.3. Szkoła jako organizacja 1.1.4. Cechy szkoły jako organizacji 1.2. Istota otoczenia szkoły w zarządzaniu organizacją 1.2.1. Pojęcie otoczenia 1.2.2. Modele otoczenia organizacji 1.2.3. Otoczenie organizacji szkolnej 1.2.4. Modele otoczenia organizacji szkolnej 1.3. Siły sprawcze organizacji szkolnej 1.3.1. Strategia jako determinanta sukcesu zarządzania 1.3.2. Struktury w organizacji szkolnej 1.3.3. Kultura organizacyjna szkoły
Rozdział 2. Współczesne dylematy rozwoju organizacji szkolnej 2.1. Wymiary sukcesu organizacji 2.1.1. Pojęcie sukcesu w literaturze przedmiotu 2.1.2. Ilościowy wymiar sukcesu organizacji 2.1.3. Jakościowe aspekty sukcesu organizacji 2.1.4. Problematyka pomiaru sukcesu organizacji szkolnej 2.2. Wybrane aspekty rozwoju organizacyjnego 2.2.1. Rozwój i zmiana organizacyjna 2.2.2. Koncepcje rozwoju organizacji szkolnej 2.2.3. Szkoła jako organizacja ucząca się 2.3. Autonomizacja organizacji szkolnej 2.3.1. Pojęcie autonomizacji w literaturze przedmiotu 2.3.2. Autonomia jako wyznacznik nowoczesnej organizacji szkolnej 2.3.3. Koncepcja częściowo autonomicznej organizacji szkolnej
Rozdział 3. Wybrane problemy zarządzania organizacją szkolną 3.1. Kierowanie szkołą w teorii organizacji i zarządzania oświatą 3.1.1. Kierowanie a zarządzanie 3.1.2. Koncepcje zarządzania organizacją szkolną 3.1.3. Zintegrowany model zarządzania St. Galler 3.2. Dyrektor we współczesnej organizacji szkolnej 3.2.1. Funkcje dyrektora szkoły 3.2.2. Role organizacyjne dyrektora szkoły 3.2.3. Kompetencje dyrektora szkoły
Rozdział 4. Sukces w zarządzaniu współczesną organizacją szkolną 4.1. Organizacja badań własnych 4.1.1. Przebieg badań 4.1.2. Dobór próby badawczej 4.1.3. Charakterystyka badanego środowiska 4.2. Strategia badawcza 4.2.1. Model badań własnych 4.2.2. Zmienne nieobserwowalne w badaniach własnych 4.3. Aspekty sukcesu zarządzania 4.3.1. Style zarządzania a kompetencje dyrektora szkoły 4.3.2. Wybrane aspekty sprawności organizacyjnej dyrektora szkoły 4.3.3. Efektywność systemu kształcenia oraz doskonalenia dyrektorów szkół 4.3.4. Profil kompetencyjny dyrektora szkoły
|