Tytuł: | Szkoła a rynek pracy | | Autor: | Andrzej Bogaj, Stefan Kwiatkowski | | ISBN: | 83-01-14895-0 | | Ilość stron: | 316 | | Data wydania: | 2006 | | Format: | 16.5x23.5cm | | Wydawnictwo: | PWN | |
| Cena: | 54.00zł | |
Aktualny przegląd współczesnych rynków pracy! Analiza porównawcza z innymi krajami Unii Europejskiej!
Nowoczesny, aktualny podręcznik z zakresu pedagogiki pracy. Całościowe ujęcie tematu i przejrzysta organizacja materiału może zainteresować również szerszy krąg specjalistów, zajmujących się relacjami między edukacją a życiem zawodowym.
Podręcznik prezentuje aktualnie ważne problemy jak:
• uznawalność dyplomów i świadectw w krajach Unii Europejskiej, • standardy kwalifikacji zawodowych: rynkowe i szkolne, • problemy etyczne związane ze środowiskiem pracy.
Problematyka książki została podzielona na 7 powiązanych z sobą części. Zaczyna się od definicji i charakterystyki współczesnych rynków pracy. Następnie podejmowane są zagadnienia dotyczące:
• zawodoznawstwa, klasyfikacji i kompetencji zawodowych, • nowych zawodów i form zatrudnienia, • poradnictwa zawodowego ujętego w syntetycznej formie współczesnych orientacji i tendencji w tej dziedzinie, • szkolnych i pozaszkolnych systemów kształcenia zawodowego.
Autorzy, podkreślając dynamikę obecnych zmian, dokonali analizy porównawczej z innymi krajami Unii Europejskiej. Ponadto prezentują problematykę z zakresu standardów kwalifikacji zawodowych, humanizacji i kultury pracy oraz omawiają problemy etyczne związane ze środowiskiem pracy. Struktura każdego rozdziału obejmuje syntezę najważniejszych zagadnień, pytania pomocnicze oraz literaturę dodatkową.
Podręcznik przeznaczony jest dla:
• studentów pedagogiki, szczególnie specjalizujących się w andragogice i pedagogice pracy, • pedagogów szkolnych i doradców zawodowych, • pracowników biur pracy.
Książka może być wykorzystywana w ramach takich przedmiotów jak: pedagogika pracy, pedagogika społeczna, andragogika, doradztwo zawodowe i poradnictwo.
Rozdziały:
Rozdział 1. Szkoła w społeczeństwie obywatelskim 11 1.1. Wstęp 11 1.2. Szkoła jako instytucja społeczne, organizacja formalna i innowacyjna 18 1.3. Zmiany dokonujące się w gospodarce, kulturze, życiu społecznym – a wyzwania stojące przed szkołą i edukacją 26 1.4. Zadania szkoły w społeczeństwie obywatelskim 30
Rozdział 2. Standardy kwalifikacji zawodowych: rynkowe i szkolne 38 2.1. Standardy kwalifikacji zawodowych – ujęcie rynkowe 38 2.2. Standardy kwalifikacji zawodowych – ujęcie szkolne 55
Rozdział 3. Szkolny i pozaszkolny system kształcenia zawodowego 61 3.1. Wprowadzenie 61 3.2. Istota kształcenia zawodowego 63 3.3. Typologia kształcenia zawodowego 68 3.4. System kształcenia zawodowego 83 3.5. Proces szkolnego i pozaszkolnego kształcenia zawodowego 88
Rozdział 4. Współczesne technologie kształcenia 109 4.1. Wprowadzenie 109 4.2. Wybrane definicje technologii kształcenia 110 4.3. Strategie i techniki interaktywnego nauczania 110 4.4. Aktywizujące i praktyczne metody nauczania 128 4.5. Rozwój koncepcji kształcenia modułowego 136 4.6. Technologia projektowania modułowych programów nauczania dla systemu szkolnego i pozaszkolnego 144
Rozdział 5. Jakość kształcenia zawodowego 174 5.1. Wprowadzenie 174 5.2. Teoretyczne podstawy jakości w edukacji 176 5.3. Jakość z perspektywy nadzoru pedagogicznego 190 5.4. Akredytacja placówek prowadzących kształcenie ustawiczne w formach 5.5. Jakość kształcenia zawodowego – przykłady dobrych praktyk 211
Rozdział 6. Uznawalność dyplomów i świadectw w krajach Unii Europejskiej 6.1. Swoboda przepływu osób i jej konsekwencje 240 6.2. Rodzaje uznawalności 244 6.3. Europejskie sieci wspomagające uznawalność 246 6.4. Uznawalność do celów akademickich 249 6.5. Uznawalność do celów zawodowych 254
Rozdział 7. Etyczne podstawy edukacji i świata pracy 280 7.1. O etosie, etyce, etykiecie oraz moralności ogólnej i zawodowej 280 7.2. Edukacja w obliczu globalnych przemian współczesnego świata 282 7.3. Etyczne problemy edukacji 287 7.4. Etyczne problemy świata pracy 291 7.5. Programy, kodeksy i standardy etyczne – krajowe i międzynarodowe 294
|