Tytuł: | Teoria dysonansu poznawczego | | Autor: | Leon Festinger | | ISBN: | 978-83-01-15171-3 | | Ilość stron: | 228 | | Data wydania: | 2007 | | Format: | 13.8x20.5cm | | Wydawnictwo: | PWN | |
| Cena: | 29.00zł | |
Kluczowa koncepcja w psychologii społecznej!
Zakłada, że rozbieżność między przekonaniami, postawami a zachowaniem tworzy motywacyjny stan dysonansu, która skłania nas do zmiany elementów pozostających w sprzeczności. Redukcja dysonansu może nastąpić przez zmianę dotychczasowych przekonań lub przez taką reinterpretację sytuacji, która pozwoli np. odrzucić otrzymaną informację lub uznać ją za pozornie tylko sprzeczną z kwestionowanym przekonaniem. Praca Festingera nadal jest źródłem wielu inspiracji i odwołań.
Autor:
• w usystematyzowany sposób przedstawia podstawowe założenia swojej koncepcji; • opisuje własne eksperymenty, argumentując prawdziwość i trafność teorii; • przedstawia sytuacje implikujące istnienie dysonansu poznawczego oraz jego wielkość; • omawia sposoby redukcji dysonansu oraz skuteczność podejmowanych w tym celu działań.
Rozdziały:
1. Wstęp do teorii dysonansu 19 Występowanie i trwałość dysonansu 21 Definicje dysonansu i konsonansu 25 Relacje niezależności 26 Relacje zależne: dysonans i konsonans 27 Wielkość dysonansu 29 Redukcja dysonansu 31 Zmiana behawioralnego elementu poznawczego 31 Zmiana środowiskowego elementu poznawczego 32 Dodawanie nowego elementu poznawczego 33 Opór przeciwko redukcji dysonansu 35 Opór na zmianę poznawczych elementów zachowania 35 Oporność środowiskowego elementu poznawczego na zmianę 37 Granice wielkości dysonansu 38 Unikanie dysonansu 39
2. Konsekwencje decyzji: teoria 41 Decyzje wywołujące dysonans 42 Wielkość dysonansu po podjęciu decyzji 44 Przejawy nacisku na redukcję dysonansu postdecyzyjnego 48 Zmiana lub cofnięcie decyzji 48 224 Księgarnia PWN: Leon Festinger - Teoria dysonansu poznawczego Zmiana poznania w odniesieniu do możliwości wyboru 49 Utworzenie poznawczego zazębiania 50
3. Konsekwencje decyzji: dane 52 Dane dotyczące czytania reklam prasowych 52 Eksperyment poświęcony przekonaniu o trafności decyzji 56 Eksperyment poświęcony zmianie atrakcyjności wyborów 61 Trudności związane ze zmianą na decyzję odwrotną 67 Wpływ decyzji na przyszłe działanie 72
4. Efekty wymuszonej uległości: teoria 76 Dysonans jako rezultat wymuszonej uległości 79 Wielkość dysonansu powstałego w rezultacie wymuszonej uległości 80 Przejawy nacisku na redukcję dysonansu „wymuszonej uległości” 83
5. Efekty wymuszonej uległości: dane 86
6. Dowolna i mimowolna ekspozycja na informacje: teoria 104 Możliwość podjęcia przyszłych działań z powodu poszukiwania informacji Występowanie dysonansu 106 Mimowolny i wymuszony kontakt z informacją 109
7. Dowolna i mimowolna ekspozycja na informacje: dane 114 Poszukiwanie informacji w fazie poprzedzającej podjęcie działania 115 Redukcja dysonansu przez poszukiwanie informacji 118 Mieszana struktura dobrowolnych odbiorców 120 Reakcje na mimowolną ekspozycję na informacje 122 Powstanie dysonansu jako wynik mimowolnej ekspozycji na informacje 128 Eksperyment badający ekspozycję na informacje 131 Wyniki 135 15 — Teoria dysonansu... 225
8. Rola poparcia społecznego: teoria 142 Redukcja dysonansu wypływającego ze społecznego braku zgodności 145 Rozpowszechnianie pogłosek 155 Negacja rzeczywistości 156 Masowe nawracanie 157
9. Rola poparcia społecznego: dane dotyczące procesu wywierania wpływu Proces wywierania wpływu prowadzący do redukcji dysonansu 159 Dysonans prowadzący do inicjowania procesów wywierania wpływu 169
10. Rola poparcia społecznego: dane dotyczące zjawisk masowych 179 Redukcja dysonansu przez pogłoski 180 Zachowywanie bezzasadnych przekonań 186 Masowe nawracanie 188
11. Podsumowanie i sugestie na przyszłość 198 Kilka uwag na temat różnic osobowościowych 203 Niektóre efekty zmiany statusu i roli 206 Zakres teorii dysonansu 209
|