Tytuł: | Teoria społecznego uczenia się | | Autor: | Albert Bandura | | ISBN: | 978-83-01-15302-1 | | Ilość stron: | 232 | | Data wydania: | 02/2015 dodruk | | Format: | 14.3x20.5cm | | Wydawnictwo: | PWN | |
| Cena: | 39.00zł | |
Książka prezentuje jedną z podstawowych koncepcji psychologicznych, wykorzystywanych bardzo szeroko we wszystkich gałęziach tej dyscypliny. Podejście to łączy podstawy teorii uczenia z naciskiem na ludzkie interakcje z otoczeniem społecznym. Uwypukla złożone i dynamiczne powiązania między czynnikami indywidualnymi, zachowaniami a bodźcami środowiskowymi.
Praca jest uznawana za kluczową dla poznawczych teorii osobowości. Ma ona również ważne znaczenie aplikacyjne, ucząc, jak lepiej wychowywać dzieci i pomagać im w nauce, dlatego też jest niezbędną pozycją nie tylko dla psychologów, ale i odpowiedzialnych rodziców i nauczycieli, dbających o rozwój społeczno-poznawczy swoich podopiecznych. Wskazując na takie kluczowe procesy, jak uczenie się przez obserwację, rolę wzmocnień (nagród, kar), oczekiwane cele, które motywują do działania, zwraca uwagę na to, że nasze zachowania stają się modelami dla innych.
Rozdziały:
1. Perspektywa teoretyczna 21
2. Źródła zachowania 32 Uczenie się pod wpływem następstw własnych reakcji 33 Funkcja informacyjna 33 Funkcja motywacyjna 34 Funkcja wzmacniająca 34 Uczenie się przez modelowanie 37 Procesy obserwacyjnego uczenia się 38 Rozwojowa analiza modelowania 44 Porównawcza analiza modelowania 47 Umiejscowienie integrowania reakcji w uczeniu się obserwacyjnym 48 Rola wzmocnienia w uczeniu się obserwacyjnym 49 Procesy modelowania a przekazywanie informacji o reakcjach 52 Zasięg wpływów modelowania 53 Rozpowszechnianie się innowacji 62
3. Poprzedzające determinanty zachowania 67 Poprzedzające determinanty reakcji fizjologicznych i emocjonalnych 68 Lęk i zachowania obronne 69 Powstawanie „wyzwalaczy” agresji 71 Symboliczne uczenie się oczekiwań 72 Zastępcze uczenie się oczekiwań 73 Funkcje poznawcze w uczeniu się oczekiwań 75 Funkcje samopobudzania 76 Wrodzone mechanizmy uczenia się 79 Uczenie się dysfunkcjonalnych oczekiwań 83 Skojarzenia przez koincydencję 83 Niewłaściwe generalizacje 84 Uczenie się korekcyjne 85 Poprzedzające determinanty zachowania 91 Modelowanie jako determinanta 93 Wydobywanie kontyngencji 95 Błędne uczenie się kontyngencji 97
4. Determinanty następcze 99 Wzmocnienie zewnętrzne 100 Hierarchiczny rozwój zachęt 103 Zachęty zewnętrzne i immanentne 106 Wpływ nagród zewnętrznych na motywację immanentną 108 Różnice strukturalne w kontyngencjach zachowanie–wzmocnienie 116 Wzmocnienie zastępcze 117 Wzmocnienie zastępcze 119 Kara zastępcza 119 Przykładna kara i prawne środki odstraszające 120 Porównawcza efektywność konsekwencji doświadczanych i zastępczych 121 Interakcja następstw obserwowanych i doświadczanych 122 Wyjaśnienie wzmocnienia zastępczego 124 Samowzmocnienie 127 Procesy składowe w samoregulacji 128 Ustanawianie funkcji samoregulacyjnych 131 Generalizacja standardów wykonania jako warunku samonagradzania 135 Samoocenianie a fenomenologia 136 Dysfunkcjonalne systemy samooceniania 137 Regulacja zachowania za pomocą konsekwencji wytwarzanych przez samego siebie 139 Warunki podtrzymujące systemy samowzmacniania 142 Interakcja między osobistymi a zewnętrznymi źródłami wzmocnienia 149 Selektywne włączanie i wyłączanie konsekwencji w formie samoocen 150
5. Kontrola poznawcza 154 Motywacja o podłożu poznawczym 154 Poznawcze reprezentacje kontyngencji 158 Kierowanie zachowaniem przez reprezentacje 163 Myślowa kontrola działania przez ukryte rozwiązywanie problemów 164 Myśli jako konstrukcje symboliczne 164 Rozwój językowy 165 Procesy weryfikacji a myślenie 171 Interakcja systemów regulacyjnych 176
6. Determinizm wzajemny 182 Współzależność wpływów osobistych i środowiskowych 182 Selektywna aktywizacja potencjalnych wpływów 183 Wpływ wzajemny a kierowanie samym sobą 187 Ograniczenia wolności osobistej 188 Wolność a determinizm 189 Wzajemny wpływ a granice kontroli społecznej 194 Zabezpieczenia indywidualne 194 Zabezpieczenia społeczne 195
|