Tytuł: | Transgraniczny system ochrony ofiar wypadków drogowych | | Autor: | Dorota Maśniak | | ISBN: | 978-83-264-0489-4 | | Ilość stron: | 436 | | Data wydania: | 2010 | | Oprawa: | Twarda | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 99.00zł | |
Rozwój motoryzacji idący w parze z eliminacją granic rynku wewnętrznego powoduje istotny wzrost liczby wypadków drogowych o charakterze transgranicznym wymuszający stworzenie efektywnego systemu zinstytucjonalizowanej ochrony przed wypadkami drogowymi i finansowania ich skutków w skali UE.
Monografia stanowi wynik systemowego podejścia do problematyki ochrony ofiar wypadków drogowych przezwyciężającego bariery międzydyscyplinarne istniejące między ekonomią a prawem czy prawem a organizacją i zarządzaniem. W prawnofinansowym ujęciu ochrona ofiar wypadków drogowych rozumiana jest szeroko i gwarantowana zarówno od strony prewencyjnej, jak i kompensacyjnej. Wymaga dostrzeżenia zależności i uzupełniającej roli bezpieczeństwa ruchu drogowego i finansowania kosztów wypadków drogowych ex post.
Rozdziały:
Rozdział I.Zarządzanie bezpieczeństwem ruchu drogowego . 1. Bezpieczeństwo ruchu drogowego jako bezpieczeństwo publiczne. 1.1. Komponenty ruchu drogowego jako determinanty bezpieczeństwa 1.2. "Inżynierskie" determinanty bezpieczeństwa 1.3. "Ludzki" determinant bezpieczeństwa 1.3.1. Rodzaje postaw antywiktymizacyjnych uczestników ruchu drogowego 1.3.2. Wpływ postaw wiktymizacyjnych na bezpieczeństwo 1.3.3. Środki prawne wzmacniające postawy antywiktymizacyjne obywateli UE. 2. Ryzyko wypadku drogowego 2.1. Definicja ryzyka. 2.2. Model zarządzania ryzykiem 2.3. Ocena ryzyka. 2.4. Kontrola ryzyka 2.5. Finansowanie ryzyka i administrowanie programem zarządzania nim 3. Koszty wypadków drogowych 3.1. Metody wyceny wartości życia. 3.1.1. Klasyfikacja metod 3.1.2. Metoda kapitału ludzkiego. 3.1.3. Metoda chęci do zapłaty (wartości statystycznego życia). 3.1.4. Metoda powrotu do zdrowia . 3.1.5. Analiza ryzyko-ryzyko. 3.2. Struktura kosztów 3.2.1. Klasyfikacja kosztów 3.2.2. Koszty środków bezpieczeństwa ruchu drogowego 3.2.3. Koszt szkód na mieniu 3.2.4. Koszty administracyjne. 3.2.5. Strata w produkcji (utrata dochodu). 3.2.6. Koszty leczenia i (lub) pogrzebu. 3.2.7. Koszty szkód niemajątkowych - "koszty ludzkie" 3.3. Wycena kosztów wypadków drogowych 3.3.1. Metodologia wyceny kosztów 3.3.2. Klasyfikacja szkód na osobie - odpowiednia baza danych. 3.3.3. Długotrwałe skutki wypadków drogowych
Rozdział II.Ochrona ofiar wypadków drogowych. 1. Prawne metody zarządzania ryzykiem 1.1. Ochrona poprzez prawo. 1.1.1. Harmonizacja przepisów prawnych. 1.1.2. Przymus ubezpieczenia jako instrument ochrony. 1.1.3. "Ważenie" ochrony ofiar w interesie posiadaczy pojazdów mechanicznych. 1.1.4. Nadzór nad działalnością na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. 1.2. Prawne zasady ochrony 1.2.1. Zasady operatywności systemu 1.2.2. Zasada odpowiedzialności państwa 1.3. Ekonomiczna analiza prawnej ochrony 1.3.1. Wypadki drogowe w świetle ekonomicznej analizy prawa. 1.3.2. Model internalizacji kosztów wypadku drogowego w świetle prawa deliktów. 1.3.3. Założenie racjonalności po stronie uczestników wypadku drogowego. 1.3.4. Wpływ ochrony ubezpieczeniowej na internalizację kosztów . 1.3.5. Determinanty wyboru odpowiedniej metody prawnej 1.3.6. Powiązanie zastosowania odpowiedzialności deliktowej i regulacji dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego. 2. Instytucje służące ochronie ofiar. 2.1. Charakter prawny i sposób finansowania instytucji służących ochronie ofiar wypadków drogowych spowodowanych ruchem pojazdu zarejestrowanego za granicą. 2.1.1. Charakter prawny i sposób finansowania biur narodowych. 2.1.2. Charakter prawny korespondentów. 2.2. Charakter prawny i sposób finansowania instytucji służących ochronie ofiar zagranicznych wypadków drogowych 2.2.1. Charakter prawny i sposób finansowania reprezentantów ds. roszczeń. 2.2.2. Charakter prawny organów odszkodowawczych. 2.2.3. Charakter prawny, zakres działalności i sposób finansowania ośrodków informacji. 2.3. Organ centralny jako wyraz integracji systemu ochrony ofiar wypadków drogowych 2.4. Instytucje gwarancyjne. 2.4.1. Charakter prawny instytucji gwarancyjnych. 2.4.2. Instytucje gwarancyjne jako ubezpieczyciele ostatniej instancji - zakres kompetencji 2.4.3. Sposób finansowania instytucji gwarancyjnych. 3. Rola publicznych instytucji zabezpieczenia społecznego i ochrony zdrowia
Rozdział III.Gwarancje finansowe dla ofiar wypadków drogowych 1. Dochodzenie roszczeń ofiar wypadków drogowych spowodowanych ruchem pojazdu zarejestrowanego za granicą. 1.1. Roszczenia zaspokajane przez biuro narodowe kraju macierzystego poszkodowanego. 1.2. Roszczenia zwrotne biura narodowego kraju macierzystego poszkodowanego . 2. Dochodzenie roszczeń ofiar zagranicznych wypadków drogowych. 2.1. Roszczenia zaspokajane przez reprezentantów ds. roszczeń. 2.2. Relacja ubezpieczyciel sprawcy szkody i reprezentant ds. roszczeń. 2.3. Podstawy odpowiedzialności i funkcje organu odszkodowawczego. 2.4. Zasadność i funkcjonowanie regresów 2.4.1. Regres organu odszkodowawczego państwa kraju macierzystego poszkodowanego do organu odszkodowawczego państwa rejestracji pojazdu sprawcy szkody 2.4.2. Regres organu odszkodowawczego do funduszu gwarancyjnego 2.5. Zakres i charakter prawny współpracy pomiędzy ośrodkami informacji 2.6. Bezpośrednia naprawa szkody przez ubezpieczyciela OC ofiary wypadku drogowego 3. Właściwość prawa 3.1. Determinanty ustalenia właściwego prawa dla dochodzenia roszczeń ofiar wypadków drogowych. 3.2. Ustalanie właściwości prawa dla rozstrzygnięć instytucji służących ochronie ofiar wypadków drogowych 3.2.1. Prawo właściwe dla rozstrzygnięć biura narodowego 3.2.2. Prawo właściwe dla rozstrzygnięć reprezentanta do spraw roszczeń 3.2.3. Prawo właściwe dla rozstrzygnięć organu odszkodowawczego. 3.2.4. Prawo właściwe dla rozstrzygnięć funduszu gwarancyjnego. 3.3. Ustalanie właściwości prawa a przedawnienie roszczeń ofiar wypadków drogowych. 3.4. Ocena słuszności zastosowania zasady wszechobecności. 3.5. Różne kryteria ustalania wysokości świadczeń odszkodowawczych. 3.6. Źródła finansowania kosztów wypadków drogowych a obowiązujące systemy kompensacji szkód. 4. Właściwość sądu. 4.1. Ustalanie właściwości sądu . 4.2. Swoboda orzecznicza sądów.
|