Tytuł: | Umowy o eksploatację utworów w prawie polskim | | Autor: | Elżbieta Traple | | ISBN: | 978-83-264-0475-7 | | Ilość stron: | 372 | | Data wydania: | 07/2010 | | Oprawa: | Twarda | | Format: | 17.0x24.5cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 129.00zł | |
Na rynku wydawniczym wśród pozycji z zakresu prawa autorskiego brak było dotychczas kompleksowego opracowania poświęconego wyłącznie umowom.
Tymczasem podstawowe problemy konstrukcyjne obrotu majątkowymi prawami autorskimi, mimo upływu ponad 15 lat od wejścia w życie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ciągle budzą kontrowersje i wywołują rozbieżności w orzecznictwie.
Prezentowana publikacja została podzielona na dwie części. W pierwszej z nich poddano analizie ograniczenia swobody umów w prawie autorskim oraz zakres zastosowania przepisów kodeksu cywilnego o zobowiązaniach do umów prawnoautorskich.
W drugiej części przedstawiono umowy o eksploatację utworów najczęściej występujące w obrocie prawnym, koncentrując się na wykształconych w praktyce modelach tych umów. W pracy omówiono również najważniejsze zagadnienia zbiorowego zarządu, uwzględniając zasady powierzania praw w zarząd oraz podstawyreprezentowania przez organizacje zbiorowego zarządu określonego repertuaru.
Ze względu na ogromne znaczenie obrotu międzynarodowego w prawie autorskim w książce znalazł się także rozdział poświęcony określeniu prawa właściwego dla stosunków kontraktowych z zakresu prawa autorskiego.
Rozdziały: Wykaz skrótów
Rozdział I. Klasyfikacja umów autorskich 1. Umowy przenoszące autorskie prawa majątkowe 2. Umowy licencyjne - charakter prawny
Rozdział II. Zasada swobody umów i jej ograniczenia 1. Ograniczenia swobody umów wynikające z przepisów prawa autorskiego 1.1. Podmiotowy zakres ograniczeń swobody umów w rozdziale 5 pr. aut. 1.2. Przedmiotowy zakres obowiązku specyfikacji pól eksploatacji w umowie o przeniesienie majątkowych praw autorskich oraz w umowie licencyjnej i skutki jego niedopełnienia 1.3. Ograniczenia swobody kontraktowej wynikające z art. 41 ust. 3 i 4 pr. aut 1.4. Czasowe ramy stosowania ograniczeń swobody umów wynikających z art. 41 ust. 2-4 pr. aut. 1.5. Inne ograniczenia zakresu przenoszonych praw lub udzielanego upoważnienia licencyjnego 1.6. Prawo do wynagrodzenia 1.7. Ograniczenia swobody umów w odniesieniu do dozwolonego użytku 1.8. Ograniczenia swobody wynikające z przepisów regulujących zbiorowy zarząd 2. Ograniczenia swobody umów autorskich wynikające z kodeksu cywilnego 3. Ograniczenia swobody wynikające z zasad ochrony konkurencji i konsumentów 3.1. Założenia ogólne 3.2. Nadużycie pozycji dominującej i praktyki umowne ograniczające konkurencję 3.3. Czynności powierzenia praw w zarząd o.z.z. z punktu widzenia prawa konkurencji 3.4. Ograniczenia w umowach z użytkownikami 3.5. Ograniczenia w umowach o wzajemnej reprezentacji pomiędzy o.z.z.
Rozdział III. Ogólne zasady prawa kontraktów w zastosowaniu do umów autorskich 1. Zasady wykładni 2. Szczególne znaczenie art. 721 k.c. dla stosunków prawnoautorskich 3. Rola umowy o dzieło w prawie autorskim 4. Odpowiedzialność za wady fizyczne utworu oraz wady prawne dotyczące przenoszonych lub licencjonowanych praw 5. Zakończenie stosunku umownego 5.1. Wypowiedzenie i odstąpienie od umowy 5.2. Rozwiązanie umowy za zgodą stron 6. Niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy 7. Zakaz konkurencji po stronie autora 8. Klauzula opcji i pierwszeństwa 9. Umowy zawierane w wyniku wygrania konkursu i w ramach procedury zamówień publicznych
Rozdział IV. Wpływ praw osobistych na wykonywanie umów autorskich
Rozdział V. Umowy prawnoautorskie w stosunkach pracy
Rozdział VI. Przedawnienie roszczeń kontraktowych
Rozdzial VII. Umowy prawnoautorskie w stosunkach międzynarodowych 1. Ramy konwencji międzynarodowych 2. Prawo właściwe dla określenia podmiotu praw autorskich i przenoszalności praw 3. Statut kontraktowy 3.1. Zakres prawa właściwego dla umowy 3.2. Prawo właściwe na podstawie wyboru dokonanego przez strony 3.3. Prawo właściwe w przypadku braku wyboru prawa 3.4. Korekta wskazania prawa właściwego przez odwołanie do klauzuli porządku publicznego i przepisów koniecznego zastosowania 4. Jurysdykcja krajowa w sprawach wynikających ze stosunków umownych
Rozdział VIII. Najczęściej występujące w obrocie umowy o korzystanie z autorskich praw majątkowych 1. Umowa wydawnicza 1.1. Założenia ogólne 1.2. Strony umowy 1.3. Przedmiotowo istotne postanowienia umowy wydawniczej 1.4. Moment przejścia praw 1.5. Zakres korzystania z utworu 1.6. Zakończenie stosunku wydawniczego 1.7. Prawa osobiste twórcy w trakcie wykonywania umowy wydawniczej 1.8. Umowa o opublikowanie utworu w prasie 1.9. Umowa wydawnicza o rozpowszechnianie tłumaczenia 1.10. Umowy dotyczące wkładu w dzieło zbiorowe 1.11. Umowy wydawnicze o dzieło muzyczne 2. Umowa o wystawienie sceniczne 3. Umowa o korzystanie z utworów plastycznych 4. Umowa o dzieło multimedialne 5. Umowa o produkcję i eksploatację utworu audiowizualnego 5.1. Podmiot pierwotnie uprawniony z tytułu majątkowych praw autorskich do utworu audiowizualnego 5.3. Podmiotowy zakres zastosowania specjalnego statusu dzieła audiowizualnego 5.4. Ustalenie podmiotu uprawnionego na gruncie Konwencji berneńskiej i Dyrektywy Nr 93/98 o czasie ochrony 5.5. Umowy producenta z niektórymi współtwórcami utworu audiowizualnego 5.6. Umowy koprodukcyjne 5.7. Umowy o dystrybucję filmu 6. Umowy o reprodukowanie utworu i dołączenie go jako insert do gazety 7. Serwisy multimedialne w działalności operatorów telefonii mobilnej 8. Umowa z nadawcą o uzyskanie praw na reemisję programu 9. Umowy upoważniające do korzystania z programów komputerowych 9.1. Umowa sprzedaży programu standardowego 9.2. Umowa o stworzenie i wdrożenie programu komputerowego 9.3. Licencje publiczne (General Public Licence GNU) 10. Licencje creative commons 11. Umowa o stworzenie strony WWW 12. Umowa o stworzenie projektu architektonicznego i nabycie praw do jego realizacji 12.1. Uwagi ogólne 12.2. Uwagi szczegółowe dotyczące umowy o prace projektowe 13. Umowa fonograficzna 14. Umowa o stworzenie i rozpowszechnianie bazy danych 15. Umowa o rozpowszechnianie utworu na żądanie (on demand)
Rozdział IX. Stosunek agencji w zarządzaniu autorskimi prawami majątkowymi
Rozdział X. Umowy o.z.z. z użytkownikami w zakresie zbiorowego zarządu 1. Rzeczywisty zakres reprezentacji o.z.z. w zakresie zbiorowego zarządu i znaczenie dla użytkownika domniemania z art. 105 pr. aut. 2. Zarządzanie przez o.z.z. prawami autorskimi jako negotiorum gestor 3. Ustawowy obowiązek udzielenia zezwolenia zarządu przez o.z.z. 4. Obowiązkowe pośrednictwo o.z.z. w zarządzaniu prawami autorskimi
Rozdział XI. Uwagi dotyczące przyszłego rozwoju umów w dziedzinie prawa autorskiego
|