Tytuł: | Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów Komentarz | | Autor: | Konrad Kohutek, Małgorzata Sieradzka | | ISBN: | 978-83-7601-028-1 | | Ilość stron: | 1154 | | Data wydania: | 2010 | | Oprawa: | Twarda | | Format: | 14.0x20.0cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 169.00zł | |
Publikacja stanowi pierwszy na rynku wydawniczym komentarz do Ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o Ochronie Konkurencji i Konsumentów. Ustawa ta wprowadza niezbyt liczne, jednakże istotne w praktyce, zmiany w regulacjach polskiego prawa konkurencji (dotyczą one m.in. trybu wszczęcia postępowania antymonopolowego, porozumień antykonkurencyjnych czy kontroli koncentracji przedsiębiorców).
Komentarz uwzględnia aktualne tendencje ewolucji oraz interpretacji reguł prawa antymonopolowego, zawiera odwołania do literatury krajowej i zagranicznej. Obszernie zaprezentowano w nim orzecznictwo sądów polskich (zwłaszcza sądu ochrony konkurencji i konsumentów), Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, a także poglądy Komisji Europejskiej zawarte w wytycznych, obwieszczeniach oraz innych dokumentach.
Rozdziały:
DZIAŁ I. Przepisy ogólne
Art. 1 1. Zakres przedmiotowy ustawy; praktyki ograniczające konkurencję 2. Cele ustawy 3. Pojęcie konkurencji 4. Naruszenie interesu publicznego jako warunek stosowania ustawy 5. Prywatnoprawne stosowanie prawa konkurencji 6. Łącznik faktycznego lub potencjalnego miejsca wystąpienia antykonkurencyjnego skutku - kryterium wyznaczającym terytorialny zakres stosowania ustawy 7. Zakres podmiotowy ustawy 8. Stosowanie wspólnotowego prawa konkurencji oraz jego relacja do przepisów ustawy 9. Tendencje do większej ekonomizacji prawa konkurencji
Art. 2 1. Prawa własności intelektualnej i przemysłowej 2. Umowy licencyjne i inne
Art. 3.Ograniczenia konkurencji dopuszczone na podstawie odrębnych ustaw
Art. 4 1. Przedsiębiorca (art. 4 pkt 1) 2. Związki przedsiębiorców (art. 4 pkt 2) 3. Przedsiębiorca dominujący (art. 4 pkt 3) 4. Przejęcie kontroli (art. 4 pkt 4 u.o.k.k.) 5. Porozumienia (art. 4 pkt 5) 6. Porozumienia dystrybucyjne (art. 4 pkt 6) 7. Towary (art. 4 pkt 7) 8. Ceny (art. 4 pkt 8) 9. Rynek właściwy (art. 4 pkt 9) 10. Pozycja dominująca (art. 4 pkt 10) 11. Konkurenci (art. 4 pkt 11) 12. Konsument (art. 4 pkt 12) 13. Organizacje konsumenckie (art. 4 pkt 13) 14. Grupa kapitałowa (art. 4 pkt 14) 15. Przychód (art. 4 pkt 15) 16. Przeciętne wynagrodzenie (art. 4 pkt 16) 17. Tajemnica przedsiębiorstwa (art. 4 pkt 17) 18. Prezes Urzędu (art. 4 pkt 18) 19. Traktat WE (art. 4 pkt 19) 20. Rozporządzenie nr 1/2003, rozporządzenie nr 139/2004 oraz rozporządzenie nr 2006/2004 (art. 4 pkt 20-22)
Art. 5,Przeliczenie wartości euro
DZIAŁ II. Zakaz praktyk ograniczających konkurencję
Rozdział 1. Zakaz porozumień ograniczających konkurencję Art. 6 1. Porozumienia antykonkurencyjne - uwagi ogólne 2. Antykonkurencyjny cel porozumienia 3. Antykonkurencyjny skutek porozumienia 4. Zakaz porozumień antykonkurencyjnych a swoboda umów 5. Porozumienia antykonkurencyjne między podmiotami należącymi do jednej grupy kapitałowej 6. Katalog porozumień antykonkurencyjnych; jego relacja do generalnego zakazu porozumień antykonkurencyjnych 7. Skutki prawne zawarcia porozumienia antykonkurencyjnego
Art. 7 1. Porozumienia bagatelne - uwagi ogólne 2. Próg bagatelności porozumienia 3. Obliczanie udziału w rynku przedsiębiorcy 4. Wyłączenie stosowania zwolnienia (art. 7 ust. 2)
Art. 8 1. Indywidualne wyłączenie (zwolnienie) spod zakazu zawierania porozumień antykonkurencyjnych; relacja do wyłączeń (zwolnień) grupowych 2. Przesłanki zwolnienia spod zakazu zawierania porozumień antykonkurencyjnych - uwagi ogólne 3. Samoocena sytuacji prawnej przez przedsiębiorcę w celu zwolnienia indywidualnego; ryzyko prawne 4. Ciężar dowodu (art. 8 ust. 2) 5. Grupowe rozporządzenia zwalniające (art. 8 ust. 3) 6. Teoria ograniczeń akcesoryjnych
Rozdział 2. Zakaz nadużywania pozycji dominującej Art. 9 1. Zakaz nadużywania pozycji dominującej - uwagi ogólne 2. Znaczenie pojęcia "nadużywanie pozycji dominującej 3. Tzw. transfer nadużycia pozycji dominującej 4. Warunki niestwierdzenia nadużywania pozycji dominującej (obiektywne uzasadnienie oraz przymus państwa) 5. Stosunek art. 9 u.o.k.k. (art. 82 TWE) do art. 6-8 u.o.k.k. (art. 81 TWE) 6. Praktyki stanowiące przejaw nadużywania pozycji dominującej wymienione w art. 9 ust. 2 - uwagi ogólne oraz klasyfikacja takich praktyk 7. Inne rodzaje zachowań stanowiące nadużycie pozycji dominującej - praktyki nienazwane 8. Skutki prawne stosowania praktyki będącej przejawem nadużycia pozycji dominującej
Rozdział 3. Decyzje w sprawach praktyk ograniczających konkurencję Art. 10 1. Uznanie praktyki za ograniczającą konkurencję i nakazanie zaniechania jej stosowania 2. Przyznanie Prezesowi UOKiK uprawnienia do wydania decyzji w sprawie naruszenia art. 81 lub 82 TWE 3. Ciężar dowodu oraz okoliczności podlegające wykazaniu 4. Decyzja Prezesa UOKiK: jej treść oraz charakter prawny
Art. 11 Decyzja o uznaniu praktyki za ograniczającą konkurencję i stwierdzającą zaniechanie jej stosowania
Art. 12 1. Zobowiązanie przedsiębiorcy do podjęcia działania (zaniechania) zmierzającego do zapobieżenia zakazanych praktyk: uwagi ogólne; cel instytucji 2. Tryb postępowania w zakresie stosowania art. 12 ust. 1 3. Decyzja Prezesa UOKiK zobowiązująca przedsiębiorcę do wykonania zaproponowanych zobowiązań (art. 12 ust. 1 in fine, ust. 2 i ust. 3) 4. Korzyści prawne dla przedsiębiorcy (art. 12 ust. 4) 5. Uchylenie decyzji przez Prezesa UOKiK (art. 12 ust. 5-7)
DZIAŁ III. Koncentracje przedsiębiorców
Rozdział 1. Kontrola koncentracji Art. 13 1. Obowiązek zgłoszenia zamiaru koncentracji Prezesowi UOKiK oraz przesłanki zwalniające z tego obowiązku (art. 13 ust. 1) 2. Progi bagatelności koncentracji (art. 13 ust. 1) 3. Kryteria przypisania obrotu przedsiębiorców do terytorium Polski (art. 13 ust. 1 pkt 2) 4. Pojęcie koncentracji przedsiębiorców (art. 13 ust. 2) 5. Zgłoszenie Komisji Europejskiej koncentracji o wymiarze wspólnotowym
Art. 14 1. Wyłączenie z obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji - uwagi ogólne 2. Przejęcie przedsiębiorcy nieosiągającego znacznych obrotów na terytorium Polski (art. 14 pkt 1) 3. Czasowe nabycie akcji lub udziałów przez instytucję finansową (art. 14 pkt 2) 4. Nabycie akcji lub udziałów w celu zabezpieczenia wierzytelności (art. 14 pkt 3) 5. Koncentracja w upadłości (art. 14 pkt 4) 6. Przedsiębiorcy należący do tej samej grupy kapitałowej (art. 14 pkt 5)
Art. 15.Uznanie koncentracji dokonanej przez przedsiębiorcę zależnego za koncentrację dokonaną przez przedsiębiorcę dominującego
Art. 16 1. Reguły obliczania obrotów przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji 2. Obrót wewnętrzny
Art. 17 1. Rozporządzenie w sprawie obliczania obrotów przedsiębiorców - uwagi ogólne 2. Reguła ogólna obliczania obrotu 3. Obroty banków i innych instytucji finansowych 4. Przedsiębiorca będący osobą fizyczną 5. Obrót jednostek samorządu terytorialnego 6. Tzw. obrót wewnętrzny
Rozdział 2. Decyzje w sprawach koncentracji Art. 18 1. Kryterium oceny koncentracji 2. Istotne ograniczenie konkurencji na rynku wskutek koncentracji 3. Czynniki mające wpływ na ocenę istotnego (nie)ograniczenia konkurencji na rynku wskutek koncentracji 4. Doktryna upadającej firmy jako szczególne (dodatkowe) kryterium oceny koncentracji 5. Znaczenie testu dominacji 6. Decyzja Prezesa UOKiK 7. Ograniczenia akcesoryjne w koncentracji
Art. 19 1. Modyfikacja koncentracji - cel instytucji 2. Warunki nakładane na przedsiębiorców - uwagi ogólne 3. Treść decyzji Prezesa UOKiK
Art. 20 1. Decyzja o zakazie koncentracji (art. 20 ust. 1) 2. Zgoda na koncentrację skutkująca istotnym ograniczeniem konkurencji (art. 20 ust. 2)
Art. 21 1. Uchylenie przez Prezesa UOKiK jego decyzji, zawierającej zgodę na dokonanie koncentracji (art. 21 ust. 1) 2. Środki służące przywróceniu konkurencji na rynku - przesłanki stosowania (art. 21 ust. 2) 3. Decyzja o dekoncentracji 4. Poszczególne środki restytucyjne 5. Odpowiednie stosowanie art. 21 ust. 2 i 3 (art. 21 ust. 4)
Art. 22 1. Wygaśnięcie decyzji wyrażającej zgodę na dokonanie koncentracji - uwagi ogólne 2. Okres obowiązywania decyzji zawierającej zgodę na dokonanie koncentracji 3. Skutki wygaśnięcia decyzji wyrażającej zgodę na koncentrację 4. Przedłużenie okresu obowiązywania decyzji zawierającej zgodę na koncentrację (art. 22 ust. 2)
Art. 23 Przedłużenie terminu na odsprzedaż akcji lub udziałów nabytych lub objętych przez instytucję finansową
DZIAŁ IV. Zakaz praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów
Rozdział 1. Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów Art. 24 1. Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów - uwagi ogólne 2. Zakaz praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów (art. 24 ust. 1) 3. Pojęcie praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów; elementy konstrukcyjne (art. 24 ust. 2) 4. Typizacja nazwanych praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów (art. 24 ust. 2 pkt 1-4) 5. Pojęcie zbiorowego interesu konsumentów (art. 24 ust. 3)
Art. 25 1. Realizacja ochrony zbiorowych interesów konsumentów na podstawie regulacji zawartych w innych aktach prawnych 2. Ochrona zbiorowych interesów konsumentów przewidziana w ustawie nie wyłącza ochrony wynikającej z ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym 3. Ochrona zbiorowych interesów konsumentów przewidziana przez ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów nie wyłącza ochrony wynikającej z przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji 4. Przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów nie stosuje się do spraw o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone
Rozdział 2. Decyzje w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów 1. System decyzji sankcjonujących stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów 2. Charakter decyzji w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów
Art. 26 1. Decyzja o uznaniu praktyki za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i nakazująca zaniechanie jej stosowania (art. 26 ust. 1) 2. Postanowienia dodatkowe (art. 26 ust. 2)
Art. 27 1. Decyzja o uznaniu praktyki za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i stwierdzające zaniechanie jej stosowania (art. 27 ust. 1 i 2) 2. Ciężar udowodnienia zaprzestania stosowania praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów (art. 27 ust. 3) 3. Postanowienia dodatkowe (art. 27 ust. 4)
Art. 28 1. Decyzja zobowiązująca do podjęcia określonych działań zmierzających do zapobieżenia naruszeniom zbiorowych interesów konsumentów (art. 28 ust. 1) 2. Termin wykonania zobowiązań (art. 28 ust. 2) 3. Obowiązek składania przez przedsiębiorcę w wyznaczonym terminie informacji o stopniu realizacji przyjętych zobowiązań (art. 28 ust. 3) 4. Wyłączenia (art. 28 ust. 4) 5. Trwałość decyzji zobowiązującej do podjęcia określonych działań zmierzających do zapobieżenia naruszeniom zbiorowych interesów konsumentów (art. 28 ust. 5-6) 6. Konsekwencje uchylenia decyzji zobowiązującej; wydanie nowej decyzji (art. 28 ust. 7) 7. Trwałość decyzji wydanych w postępowaniach w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów (art. 26-28) 8. Charakter prawny rozstrzygnięć wydawanych w postępowaniu w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów
DZIAŁ V. Organizacja ochrony konkurencji i konsumentów
Rozdział 1. Prezes Urzędu
Art. 29 1. Prezes UOKiK jako centralny organ administracji rządowej właściwy w sprawach ochrony konkurencji i konsumentów (art. 29 ust. 1) 2. Prezes UOKiK jako organ wykonujący zadania nałożone na władze państw członkowskich Unii Europejskiej (art. 29 ust. 2) 3. Nowelizacja ustawy antymonopolowej oraz ustawy o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych (art. 29 ust. 3-8) 4. Powołanie Prezesa UOKiK (art. 29 ust. 3) 5. Odwołanie Prezesa UOKiK (art. 29 ust. 4) 6. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (art. 29 ust. 6)
Art. 30.Wiceprezesi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Art. 31.Zadania Prezesa UOKiK
Art. 32.Dziennik Urzędowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Art. 33 .Struktura organizacyjna Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Art. 34.Statut Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Art. 35.Podległość Inspekcji Handlowej Prezesowi UOKiK
Art. 36.Upublicznienie informacji o wynikach kontroli Inspekcji Handlowej
Rozdział 2. Samorząd terytorialny i organizacje konsumenckie
Art. 37.Podmioty wykonujące zadania z zakresu ochrony konsumentów
Art. 38.Zadania samorządu terytorialnego z zakresu ochrony konsumentów
Art. 39. 1. Powiatowy (miejski) rzecznik ochrony interesów konsumentów (art. 39 ust. 1)
2. Wspólne stanowisko rzecznika konsumentów (art. 39 ust. 2)
Art. 40 1. Powołanie (odwołanie) rzecznika konsumentów (art. 40 ust. 1) 2. Wymagania stawiane kandydatom na stanowisko powiatowego rzecznika konsumentów (art. 40 ust. 2) 3. Podporządkowanie służbowe i odpowiedzialność rzecznika konsumentów (art. 40 ust. 3) 4. Usytuowanie organizacyjne rzecznika konsumentów (art. 40 ust. 4) 5. Biuro rzecznika konsumentów (art. 40 ust. 5)
Art. 41 1. Miejsce zatrudnienia powiatowego rzecznika konsumentów (art. 41 ust. 1) 2. Pracodawca rzecznika konsumentów (art. 41 ust. 2) 3. Zasady wynagradzania rzecznika konsumentów (art. 41 ust. 3)
Art. 42 1. Zadania rzecznika konsumentów z zakresu ochrony konsumentów (art. 42 ust. 1) 2. Uprawnienia procesowe rzecznika konsumentów (art. 42 ust. 2) 4. Żądanie od przedsiębiorców udzielenia informacji i wyjaśnień będących przedmiotem wystąpienia rzecznika konsumentów oraz ustosunkowanie się do jego uwag i opinii (art. 42 ust. 4) 5. Występowanie rzecznika konsumentów w charakterze amicus curie (art. 42 ust. 5)
Art. 43 1. Sprawozdanie z realizacji zadań rzecznika konsumentów (art. 43 ust. 1) 2. Przekazanie sprawozdania z działalności rzecznika konsumentów delegaturze UOKiK (art. 43 ust. 2) 3. Obowiązek przekazywania wniosków i problemów dotyczących ochrony konsumentów (art. 43 ust. 3)
Art. 44 1. Krajowa Rada Rzeczników Konsumentów (art. 44 ust. 1 i 2) 2. Zadania Krajowej Rady Rzeczników Konsumentów (art. 44 ust. 3) 3. Członkowie Krajowej Rady Rzeczników Konsumentów (art. 44 ust. 4 i 5) 4. Obsługa administracyjna Krajowej Rady Rzeczników Konsumentów (art. 44 ust. 6-8)
Art. 45 1. Organizacje konsumenckie (art. 45 ust. 1) 2. Uprawnienia organizacji konsumenckich w sferze ochrony interesów konsumentów (art. 45 ust. 2) 3. Obowiązek zasięgania opinii organizacji konsumenckich (art. 45 ust. 3)
Art. 46 Dotacje celowe na realizację zadań realizowanych przez organizacje konsumenckie (art. 46)
DZIAŁ VI. Postępowanie przed Prezesem Urzędu
Rozdział 1. Przepisy ogólne Art. 47.Postępowanie wyjaśniające a postępowanie antymonopolowe
Art. 48 1. Wszczęcie postępowania wyjaśniającego (art. 48 ust. 1 i 2) 2. Przyczyny wszczęcia postępowania wyjaśniającego (art. 48 ust. 1 i 2) 3. Czas trwania postępowania wyjaśniającego (art. 48 ust. 4 i 5) 4. Forma zakończenia postępowania wyjaśniającego (art. 48 ust. 3)
Art. 49 1. Zmiana w zakresie trybu wszczynania postępowań prowadzonych przed Prezesem UOKiK 2. Postępowania wszczynane wyłącznie z urzędu (art. 49 ust. 1) 3. Postępowanie wszczynane z urzędu lub na wniosek (art. 49 ust. 2)
Art. 50 1. Obowiązek udzielenia informacji Prezesowi UOKiK - uwagi ogólne
|