Tytuł: | Utwór multimedialny w prawie autorskim | | Autor: | Damian Flisak | | ISBN: | 978-83-7601-221-6 | | Ilość stron: | 210 | | Data wydania: | 2008 | | Oprawa: | Twarda | | Format: | 15.0x21.0cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 69.00zł | |
Książka stanowi pierwszą w literaturze przedmiotu tak obszerną analizę prawną fenomenu ostatnich czasów, zwanego multimediami. Obejmuje omówienie wielu zagadnień z zakresu prawa autorskiego dotyczących przede wszystkim zdolności ochronnej, kwalifikacji prawnoautorskiej oraz autorstwa produktów multimedialnych.
Zawiera ponadto rozważania na temat potrzeby gruntownej zmiany teoretycznych podwalin prawa autorskiego w celu przewartościowania zasad obowiązujących w istniejącej kodyfikacji prawa autorskiego. Istotną rolę odgrywają elementy komparatystyczne, w tym w szczególności nawiązanie do niemieckiego prawa autorskiego.
Rozdziały:
Rozdział I.Multimedia: techniczny fenomen 1. Uwagi wstępne 2. Jednolity cyfrowy format 2.1. Digitalizacja 2.2. Pojedynczy nośnik 2.3. Wykorzystanie komputera 2.4. Digitalny ab creatio 3. Synteza różnych rodzajów informacji 3.1. Multisensoryczna percepcja 3.2. Kryterium jakościowe 3.3. Kryterium ilościowe 4. Interaktywność 5. Podsumowanie
Rozdział II.Utwory multimedialne 1. Uwagi wstępne 2. Uzasadnienie ochrony 3. Pojęcie utworu 4. Udział ludzkiego intelektu 4.1. Wykorzystanie komputera 4.2. Znaczenie przypadku 5. Dowód oryginalności 6. Utwór o indywidualnym charakterze 6.1. Piętno osobowości twórcy - krytyka 6.2. Ocena zobiektywizowana 6.3. Kryteria oceny 6.3.1. Względy techniki i funkcjonalności 6.3.2. Względy logiki i celowości 6.3.3. Nowe obszary twórczości 6.4. Podsumowanie 7. Jedność utworu 8. Digitalna forma 9. Podsumowanie 10. Ekskurs: Granice ochrony prawa autorskiego 10.1. Uwagi ogólne 10.1.1. Porządek droit d'auteur 10.1.2. Zmiana warunków i sposobu tworzenia 10.2. Kategorie graniczne 10.3. Krytyka praktyki 10.3.1. Jednolitość pojęcia utworu 10.3.2. Zróżnicowanie utworów 10.3.3. Obszar domeny publicznej 10.3.4. Domniemanie zdolności ochronnej 10.3.5. Okres ochrony 10.3.6. Wnioski
Rozdział III.Utwory multimedialne w polskim porządku prawnoautorskim 1. Uwagi wstępne 1.1. Odrębne reżimy ochronne 1.2. Sens kategoryzacji w środowisku cyfrowym 2. Utwory multimedialne jako programy komputerowe 2.1. Możliwość subsumcji 2.1.1. Pojęcie programu komputerowego 2.1.2. Niedostatek zakresu ochrony 2.1.3. Utwory multimedialne jako forma wyrażenia 2.1.3. programów komputerowych 2.1.4. Rozwiązanie pars pro toto v 83 2.2. Płaszczyzna prawna 2.2.1. Dekompilacja 2.2.2. Czynności adaptacyjne 2.2.2.1. Usuwanie błędów 2.2.2.2. Testowanie 2.2.2.3. Kopia zapasowa 2.2.3. Ograniczenie osobistych praw autorskich 2.1.3. oraz dozwolonego użytku 2.3. Podsumowanie 3. Utwory multimedialne jako dzieła audiowizualne 3.1. Możliwość subsumcji 3.1.1. Pojęcie utworu audiowizualnego 3.1.1.1. Kryterium ruchomych obrazów 3.1.1.2. Próba wykładni 3.1.2. Multimedialna interaktywność 3.1.3. Wrażenie ruchu 3.1.4. Przypadek szczególny: gry komputerowe 3.2. Płaszczyzna prawna 3.2.1. Katalog współtwórców 3.2.2. Domniemanie nabycia praw, wynagrodzenie 2.1.3. współtwórców 3.2.3. Wideogramy 3.3. Podsumowanie 4. Utwory multimedialne jako twórcze bazy danych 4.1. Możliwość subsumcji 4.1.1. Zbiór danych 4.1.2. Zgromadzenie według określonej metody 2.1.3. lub systematyki 4.1.3. Indywidualna dostępność niezależnych 4.1.3. elementów 4.1.3.1. Kryterium niezależności 4.1.3.2. Indywidualna dostępność 4.1.4. Zakres ochrony prawnoautorskiej 4.2. Płaszczyzna prawna 4.2.1. Rozszerzone prawo opracowania 4.2.2. Ochrona sui generis 4.2.2.1. Ochrona inwestycji 4.2.2.2. Kryteria baz danych 4.2.2.3. Pozostałe argumenty 4.3. Możliwość ochrony jako zbiór materiałów 4.4. Podsumowanie 5. Utwory multimedialne jako utwory zbiorowe 5.1. Możliwość subsumcji 5.1.1. Utwory zbiorowe jako przypadek zbiorów 5.1.1.1. Dominujące stanowisko 5.1.1.2. Krytyka 5.1.2. Cechy utworu zbiorowego 5.1.3. Schemat tworzenia 5.1.4. Wykładnia ekstensywna 5.2. Płaszczyzna prawna 5.2.1. Przymiot producenta 5.2.2. Sytuacja prawnoautorska 5.2.3. Zakres nabycia praw 5.2.4. Tytuł 5.3. Podsumowanie 6. Utwory multimedialne jako opracowania 7. Rozwiązanie problemu kwalifikacji 7.1. Typologiczny punkt ciężkości utworu 7.2. Multikwalifikacja v 138 7.3. Wprowadzenie nowej kategorii 7.4. Utwory nienazwane 7.5. Podsumowanie
Rozdział IV.Autorstwo utworów multimedialnych 1. Uwagi wstępne 2. Punkt wyjścia: art. 8 ust. 1 pr. aut. 3. Określenie autorstwa 3.1. Utwory połączone w celu wspólnego rozpowszechniania 3.2. Współautorstwo 3.2.1. Określenie współautorstwa 3.2.2. Współautorstwo w przypadku utworów 2.1.3. multimedialnych 3.2.3. Status współautora 3.2.3.1. Wkład współautorski 3.2.3.2. Wyłączenie z kręgu współtwórców 3.2.3.3. Bezpośredni uczestnicy 3.2.3.4. Twórcy uprzednio istniejących utworów 3.3. Podsumowanie 4. Utwór multimedialny jako utwór pracowniczy 5. Ochrona interesów producenta 5.1. Określenie problemu 5.2. Sytuacja producentów multimediów 5.2.1. Kwalifikacja jako utwory zbiorowe 5.2.2. Kwalifikacja jako bazy danych 5.2.3. Kwalifikacja jako utwory audiowizualne 5.3. Poprawa sytuacji producentów 5.3.1. Brak pewności prawnej 5.3.2. Uprzywilejowanie producenta multimediów 5.4. Producenckie prawo autorskie 5.4.1. Leitmotyw twórcy-samotnika 5.4.2. Zmiana warunków tworzenia 5.4.3. Wprowadzenie prawa producenta 5.4.3.1. Pierwotne nabycie prawa autorskiego 5.4.3.2. Wątpliwości natury dogmatycznej 5.4.3.3. Przełamanie zasady twórcy
|