Tytuł: | Utwór muzyczny i jego twórca | | Autor: | Piotr F. Piesiewicz | | ISBN: | 978-83-7601-340-4 | | Ilość stron: | 216 | | Data wydania: | 2009 | | Oprawa: | Twarda | | Format: | 15.0x21.0cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 69.00zł | |
Niniejsza monografia stanowi próbę omówienia prawnoautorskiej problematyki utworu muzycznego, z uwzględnieniem zarówno kwestii teoretycznych, jak i zagadnień natury praktycznej. Autor definiuje pojęcie utworu muzycznego poprzez omówienie jego elementów. Zasadniczym celem pracy było ustalenie zakresu praw przysługujących twórcy utworu muzycznego i próba odpowiedzi na pytanie, czy i na ile pod wpływem rozwiązań technicznych zakres ten zmienił się w odniesieniu do utworów współczesnych, zwłaszcza muzyki popularnej. W książce podjęto również próbę ustalenia, na czym współcześnie polega twórczość muzyczna, jaka jest istota utworu muzycznego, a w szczególności - jak rozumieć obecnie oryginalność takiego utworu. Rozważania są ilustrowane bogatym orzecznictwem - nie tylko sądów polskich, lecz również sądów Stanów Zjednoczonych.
Monografia z pewnością zainteresuje przedstawicieli środowisk akademickich oraz praktyków, a także osoby chcące poszerzyć swą wiedzę z zakresu prawa autorskiego.
Rozdziały:
Rozdział I.Dzieło muzyczne jako przedmiot prawa autorskiego 1. Przesłanki ustalenia autorstwa utworu muzycznego 1.1. Oryginalność i indywidualny charakter utworu muzycznego 1.2. Idea a uzewnętrznienie (sposób wyrażenia) 2. Budowa dzieła muzycznego 2.1. Słowa 2.2. Melodia 2.3. Harmonia 2.4. Metrum i rytm 2.5. Inne elementy utworu muzycznego 3. Utrwalenie i ustalenie dzieła muzycznego 4. Podsumowanie
Rozdział II.Nowe rodzaje muzycznej twórczości zależnej 1. Twórca muzycznego dzieła zależnego 2. Re-edit, remix i mash-up jako szczególne rodzaje dzieł zależnych 3. Disc jockey jako twórca zależny – problematyka miksowania utworów 4. Sampling 5. Sampling a cytat i wariacje muzyczne
Rozdział III.Podmioty prawa autorskiego i praw pokrewnych a dzieła muzyczne 1. Twórca, podmiot autorskich praw majątkowych, osoba wykonująca prawa autorskie 2. Artyści wykonawcy 3. Producent fonogramu 4. Podmiot praw rzeczowych do substratu materialnego (corpus mechanicum) dzieła muzycznego 4.1. Zarządzanie prawami autorskimi w oparciu o kontrolę dystrybucji (Digital Rights Management) 4.2. Wymiana plików muzycznych za pośrednictwem sieci komputerowej 4.2.1. „Peer-to-peer”. Aspekty technologiczne 4.2.2. Zagadnienia prawne związane z sieciami „peer-to-peer”
Rozdział IV Ochrona nazw i pseudonimów artystycznych 1. Nazwa lub pseudonim artystyczny jako znak towarowy 2. Nazwa lub pseudonim artystyczny jako przedmiot uregulowań umownych 3. Nazwa lub pseudonim artystyczny jako dobro osobiste 4. Nazwa lub pseudonim artystyczny jako przedmiot ochrony prawa autorskiego
|