Tytuł: | Uwikłani w świat pieniądza i konsumpcji O socjalizacji ekonomicznej dzieci i młodzieży | | Autor: | Maryla Goszczyńska | | ISBN: | 978-83-7641-640-3 | | Ilość stron: | 168 | | Data wydania: | 04/2012 | | Format: | 16.5x23.8cm | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 38.00zł | |
Książka powstała w celu przedstawienia najważniejszych problemów związanych z tworzeniem się w umyśle dzieci i młodzieży subiektywnego obrazu świata ekonomii. Zdarzenia, zjawiska, procesy i instytucje ekonomiczne, istniejąc obiektywnie, są jednocześnie odbierane subiektywnie i wywierając silny wpływ na stany emocjonalne dziecka, kształtują jego postawy, opinie, poszerzają jego wiedzę, a w konsekwencji decydują o jego zachowaniach.
W publikacji omówiono m.in., czym jest socjalizacja ekonomiczna, przedstawiono wyniki współczesnych polskich badań, charakteryzujących poszczególne elementy dziecięcej wiedzy ekonomicznej. Omówiono także formy aktywności ekonomicznej dzieci i młodzieży oraz działania edukacyjne poszerzające ich świadomość w tym zakresie.
Rozdziały:
Rozdział 1. Socjalizacja ekonomiczna - zakres problematyki badań i ich metodologia 1.1. Czym jest socjalizacja ekonomiczna? 1.2. Kontekst teoretyczny i główne kierunki badań nad socjalizacją ekonomiczną dzieci i młodzieży 1.3. Metodologia badań socjalizacji ekonomicznej
Rozdział 2. Struktura i elementy wiedzy ekonomicznej dzieci i młodzieży 2.1. Co dzieci wiedzą o pieniądzu i jego funkcjach? 2.2. Rozumienie funkcjonowania banków przez dzieci i młodzież 2.3. Praca i bezrobocie 2.4. Ubezpieczanie dóbr materialnych 2.5. Nierówność statusu materialnego - percepcja bogactwa i ubóstwa 2.6. Rozumienie podstawowych praw ekonomicznych
Rozdział 3. Aktywność ekonomiczna dzieci i młodzieży 3.1. Źródła dochodów dzieci i młodzieży 3.1.1. Rola kieszonkowego w nabywaniu wiedzy ekonomicznej 3.1.2. Stała i dorywcza praca dzieci i młodzieży 3.2. Inwestowanie czy wydawanie pieniędzy? 3.2.1. Postawy, motywy i formy oszczędzania 3.2.2. Zasięg i formy zachowań konsumenckich
Rozdział 4. Rola oddziaływań społecznych i edukacyjnych w socjalizacji ekonomicznej dzieci i młodzieży 4.1. Edukacja ekonomiczna w rodzinie i oddziaływanie osób znaczących 4.2. Oddziaływania rówieśników 4.3. Pozytywne i negatywne aspekty przekazów reklamowych 4.4. Źródła i konsekwencje stereotypów ról płciowych 4.4.1. Proces kształtowania się ról płciowych 4.4.2. Negatywne konsekwencje stereotypów płciowych dla socjalizacji ekonomicznej 4.5. Instytucjonalne formy edukacji ekonomicznej
|