Wrażenia użytkownika, czyli User Experience (UX), to jeden z najważniejszych czynników, które decydują o sukcesie produktu cyfrowego. Ostatnio UX staje się szeroką dyscypliną, która wykracza daleko poza tworzenie prostych w obsłudze, estetycznych interfejsów użytkownika. Obecnie uważa się, że o wrażeniach użytkownika decyduje rozbudowany zbiór wielu powiązanych ze sobą komponentów. Najważniejszym z nich jest użyteczność, ale trzeba też uwzględniać kompleksowość funkcjonalności, w odpowiedni sposób zaprojektować interakcje z użytkownikiem, zapewniając również dostępność produktu dla osób o szczególnych potrzebach.
Ta książka jest praktycznym przewodnikiem po metodykach UX dla witryn internetowych, dzięki któremu łatwiejsze staje się zrozumienie zachowań i potrzeb użytkownika. Pokazano tu, jak można zdobyć zaufanie użytkownika. Opisano metodyki UX potrzebne podczas badań, projektowania, tworzenia i testowania produktów. Konsekwentne stosowanie tych metodyk pozwala na zwiększenie współczynnika retencji użytkowników. Opisano wdrażanie zasad UX przy projektowaniu przepływów zadań, szkieletów i prototypów oraz techniki wykrywania luk w ścieżkach wędrówek użytkowników. Omówiono także konwencjonalne standardy dostępności witryn dla wszystkich użytkowników.
Najważniejsze zagadnienia:
- Podstawy UX i tworzenie więzi emocjonalnej z użytkownikiem
- Standardy użyteczności UX
- Przygotowanie, wdrażanie i optymalizacja strategii UX
- Dostępność witryny i testowanie pod kątem dostępności
- Wdrażanie Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0
UX: użytkownicy pokochają Twoją witrynę!
Rozdziały:
Zespół wydania oryginalnego
O autorkach
O recenzencie
Wstęp
- Zawartość tej książki
- Czego będziesz potrzebować?
- Do kogo ta książka jest skierowana?
- Konwencje
- Kolorowe wersje ilustracji
Rozdział 1. Podstawy UX
- UX na początku XX wieku
- UX od każdej strony
- Myślenie projektowe i projektowanie zorientowane na człowieka (HCD)
- Projektowanie zorientowane na użytkownika (UCD)
- Metodyki wytwarzania oprogramowania
- Lean UX kontra Agile UX
- UX i dziedziny projektowania
- Podsumowanie
Rozdział 2. Wyróżnij się na tle konkurencji
- Współczesne kreowanie marki
- Studium przypadku tożsamość a wizerunek marki Jeep
- Kreowanie marki motywy graficzne
- Kreowanie marki osobowość
- Kreowanie marki relacja
- W jaki sposób UX pozwala wyróżnić markę na tle konkurencji?
- Przeprowadzenie analizy UX konkurencji
- Studium przypadku analiza UX konkurencji w branży fastfoodowej
- B2B kontra B2C
- Studium przypadku B2C i UX
- Studium przypadku B2B i UX
- Podsumowanie
Rozdział 3. Tworzenie więzi emocjonalnej z użytkownikiem
- Tworzenie cyfrowej tożsamości, z którą użytkownik może nawiązać relację
- Posługiwanie się jasnym językiem
- Utrzymywanie odpowiedniego tonu
- Pokaż ludzką twarz
- Nagrody wizualne
- Mikrointerakcje w UI
- Eksploracja UI i zachęty
- Kierowanie poprzez przewidywanie zachowań użytkownika
- Podawanie użytecznych informacji
- Budowanie zaufania i wiarygodności
- Podsumowanie
Rozdział 4. Zapewnianie użyteczności interfejsu użytkownika (UI)
- Wprowadzenie do tematyki UI
- Psychologia koloru
- Koło barw
- Barwy ciepłe i zimne
- Symbolika barw
- Studium przypadku nr 1 niebieskie latarnie w Glasgow
- Studium przypadku nr 2 niebieskie oświetlenie na stacjach kolejowych w Japonii
- Kolor a dostępność
- Najlepsze praktyki projektowe
- Wytyczne Material Design firmy Google
- iOS Human Interface Guidelines
- Studium przypadku projektowanie UI witryn internetowych
- Brief witryny MTH
- Projekt UI
- Język i semiotyka
- Najlepsze praktyki tworzenia czytelnej ikonografii
- Studium przypadku języki a flagi
- Podsumowanie
Rozdział 5. Badania i analiza solidny fundament
- Kategoryzacja i definiowanie rodzajów badań
- Badania ilościowe a jakościowe
- Wybór etapu prac odpowiedniego do prowadzenia badań
- Opis metod badań UX
- Przygotowanie planu badań
- Sformułowanie pytania badawczego
- Przegląd aktualnego stanu wiedzy i literatury
- Wybór metod i planowanie logistyczne
- Przekształcenie deklaracji problemu w mierzalne wskaźniki
- Wybór metody badawczej
- Planowanie logistyczne i tworzenie list kontrolnych
- Prowadzenie testu pilotażowego
- Prowadzenie badań
- Analiza danych
- Przedstawienie wyników
- Analizy eksperckie
- Analiza heurystyczna
- Audyt treści
- Techniki jakościowe
- Wywiady
- Obserwacja
- Analiza materiału badawczego
- Przykładowe badania etnograficzne portal brokerski
- Techniki ilościowe
- Wykorzystanie statystyk
- Wybór testów statystycznych
- Podsumowanie
Rozdział 6. Przygotuj strategię UX użytkownicy i treść
- Tworzenie person kierujących strategią UX
- Charakterystyka użytecznej persony
- Tworzenie solidnej architektury informacji
- Sortowanie kart
- Jak przeprowadzić sortowanie kart?
- Studium przypadku ewaluacja stopki Leadtrekker
- Tworzenie mapy witryny
- Etapy tworzenia solidnej mapy witryny
- Tworzenie wędrówek użytkownika
- Kluczowe komponenty wędrówki użytkownika
- Cztery kroki tworzenia udanej wędrówki użytkownika
- Studium przypadku księgarnia internetowa Book Galaxy
- Tworzenie przepływów zadań
- Kluczowe komponenty poprawnego przepływu zadań
- Przykładowy przepływ zadań
- Podsumowanie
Rozdział 7. Wdrożenie strategii UX za pomocą szkieletów i prototypów
- Tworzenie moodboardów i scenorysów
- Moodboardy
- Tworzenie moodboarda
- Scenorysy
- Tworzenie scenorysu
- Studium przypadku tworzenie scenorysu
- Co, kiedy i jak prototypować?
- Co i kiedy prototypować?
- Jak prototypować?
- Tworzenie szkieletów i prototypów interaktywnych
- Narzędzia do prototypowania
- Tworzenie szkieletu
- Projektowanie interfejsu
- Komponenty szkieletu
- Komponenty narzędzia do tworzenia szkieletów
- Przykładowa witryna Etsy
- Responsywność
- Typowy proces tworzenia szkieletu
- Najlepsze praktyki tworzenia szkieletów
- Tworzenie prototypu interaktywnego
- Najlepsze praktyki tworzenia prototypów interaktywnych
- System kontroli wersji
- Tworzenie biblioteki wzorców
- Projektowanie z myślą o responsywności i dostępności
- Podsumowanie
Rozdział 8. Tworzenie produktu urządzenia, przeglądarki i technologie asystujące
- Znaczenie projektowania opartego na responsywności, dostępności i uniwersalności
- Projektowanie dla zróżnicowanych technologii
- Projektowanie z myślą o danych wejściowych i wyjściowych
- Responsywność
- Projektowanie na potrzeby różnych przeglądarek i systemów operacyjnych
- Projektowanie z myślą o dostępności i technologiach asystujących
- Zasady projektowania uniwersalnego
- Testowanie projektów z uwzględnieniem wielu technologii
- Podsumowanie
Rozdział 9. Optymalizacja strategii UX za pomocą iteracyjnych testów użyteczności
- Maksymalizacja wartości testów użyteczności
- Planowanie, prowadzenie i analiza wyników testów użyteczności
- Planowanie testów użyteczności
- Projektowanie testu formułowanie celów i struktury
- Projektowanie zadań i określanie wskaźników
- Formułowanie pytań i planowanie obserwacji
- Przygotowanie scenariusza
- Przygotowanie lokalu i zaproszenie uczestników oraz członków zespołu
- Rekrutacja uczestników
- Przygotowanie sprzętu, oprogramowania i materiałów testowych
- Prowadzenie testów użyteczności
- Najlepsze praktyki moderowania testów użyteczności
- Analizowanie i raportowanie wyników testów
- Raportowanie wyników testów użyteczności
- Inne formy testów użyteczności
- Skuteczna analityka konstrukcja przydatnego testu A/B
- Wykorzystanie danych analitycznych w testach A/B
- Podsumowanie
Rozdział 10. Podstawy dostępności i płynące z niej korzyści
- Definicja dostępności witryn internetowych
- Zaspokajanie tymczasowych i trwałych szczególnych potrzeb
- Niepełnosprawność wzrokowa
- Niepełnosprawność słuchowa
- Niepełnosprawność motoryczna (ruchowa)
- Niepełnosprawność poznawcza (intelektualna)
- Niepełnosprawność neurologiczna
- Korzyści płynące z zapewnienia dostępności produktu
- Prawne skutki niezapewnienia dostępności
- Technologie asystujące i ich rola w projektowaniu z myślą o dostępności
- Testowanie dostępności
- Podsumowanie
Rozdział 11. Praktyczny przewodnik po dostępności
- Od czego zacząć?
- Praktyczne wytyczne analizy dostępności witryny
- Przegląd WCAG 2.0
- Percepcja
- Funkcjonalność
- Zrozumiałość
- Rzetelność
- Przegląd WAI-ARIA
- Role
- Właściwości i statusy
- Wymagania z zakresu dostępności z perspektywy projektowej
- Studium przypadku analiza Booking.com pod kątem wymagań WCAG 2.0