Tytuł: | Vat w partnerstwie publiczno-prywatnym | | Autor: | Katarzyna Feldo | | ISBN: | 978-83-264-1484-8 | | Ilość stron: | 312 | | Data wydania: | 07/2011 | | Oprawa: | Twarda | | Format: | 13.0x20.5cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 99.00zł | |
Monografia jest jedyną publikacją na rynku krajowym oraz europejskim przedstawiającą na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług zagadnienie podmiotowości prawnopodatkowej organów władzy publicznej w przypadku realizacji przedsięwzięć w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
Do najważniejszych walorów pracy można zaliczyć: • oryginalne, nowatorskie i szerokie ujęcie tematyki z wielowątkową prezentacją i rzetelną analizą oraz oceną zarówno wspólnotowych, jak i polskich regulacji prawnych; • wysoki merytoryczny poziom rozważań Autorki, niepomijanie przez Nią, a wręcz przeciwnie - świadome eksponowanie trudnych i kontrowersyjnych zagadnień; • konstruktywne, często krytyczne, konkluzje końcowe wieńczące rozprawę i zgłoszone konkretne propozycje zmian zarówno w przepisach Unii Europejskiej, jak i polskiej ustawy podatkowej; • solidną podbudowę źródłową rozprawy w postaci bogatej literatury, w tym w znacznej mierze obcojęzycznej, imponującego przeglądu orzecznictwa ETS (97 orzeczeń), a także orzeczeń krajowych sądów; • wyjątkową dbałość o jasność i precyzję wywodów, o język i styl opracowania
Adresaci: • praktycy prawa, tj. doradcy podatkowi, radcowie prawni, sędziowie; • podmioty sektora publicznego, w tym ministerstwa i jednostki samorządu terytorialnego; • przedsiębiorcy, którzy zawierają transakcje z podmiotami z sektora publicznego
Rozdziały:
Rozdział I. Organy władzy publicznej jako podatnicy w świetle przepisów dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
1. Przesłanki warunkujące uznanie organu władzy publicznej za podatnika podatku od wartości dodanej 1.1. Uwagi wprowadzające 1.2. Definicja podatnika podatku od wartości dodanej 1.3. Działalność gospodarcza a status podatnika 1.4. Uznanie za działalność gospodarczą transakcji wykonywanych okazjonalnie 1.5. Osoby dokonujące dostawy nowego środka transportu jako podatnicy podatku od wartości dodanej
2. Rodzaje działalności podejmowanych przez organy władzy publicznej 2.1. Uwagi wprowadzające 2.2. Działalność podejmowana w ramach władztwa publicznego 2.3. Działalność wykonywana w zakresie użyteczności publicznej 2.4. Działalność natury komercyjnej
3. Kryteria wyłączeń organów władzy publicznej z grupy podatników podatku od wartości dodanej 3.1. Podstawowa zasada: opodatkowanie czy wyłączenie z opodatkowania? 3.2. Posiadanie statusu organu władzy publicznej 3.3. Publicznoprawny charakter czynności wykonywanych przez organy władzy publicznej
4. Kryteria decydujące o uznaniu organów władzy publicznej za podatników podatku od wartości dodanej 4.1. Naruszenie zasad konkurencji na rynku wspólnotowym 4.2. Wykonywanie czynności wymienionych w załączniku I do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
5. Prawne i ekonomiczne skutki przepisów dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych przez organy władzy publicznej 5.1. Konsekwencje natury prawnej 5.2. Konsekwencje natury ekonomicznej
6. Podsumowanie
Rozdział II. Organy władzy publicznej jako podatnicy w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług
1. Przesłanki warunkujące uzyskanie statusu podatnika podatku od towarów i usług 1.1. Uwagi wprowadzające 1.2. Definicja podatnika podatku od towarów i usług 1.3. Prowadzenie działalności gospodarczej jako niezbędna przesłanka posiadania statusu podatnika podatku od towarów i usług
2. Szczególne regulacje dotyczące uznania organów władzy publicznej za podatników podatku od towarów i usług 2.1. Definicja organów władzy publicznej 2.2. Historyczne kształtowanie się zasad dotyczących przyznania organom władzy publicznej statusu podatnika podatku od towarów i usług 2.3. Przesłanki warunkujące wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatników podatku od towarów i usług
3. Podmiotowość prawnopodatkowa organów władzy publicznej 3.1. Rozbieżności w podejściu do podmiotowości prawnopodatkowej organów władzy publicznej 3.2. Przyczyny rozbieżności w zakresie podmiotowości prawnopodatkowej organów władzy publicznej 3.3. Gmina czy urząd gminy podatnikiem podatku od towarów i usług?
4. Wpływ prawa ochrony konkurencji na przyznanie organom władzy publicznej statusu podatnika podatku od towarów i usług 4.1. Brak znaczącego zakłócenia konkurencji jako przesłanka wyłączająca organy władzy publicznej z kręgu podatników podatku od towarów i usług 4.2. Adresaci norm prawa ochrony konkurencji
5. Podsumowanie
Rozdział III. Podmiotowość prawnopodatkowa w podatku od towarów i usług w przypadku realizacji przedsięwzięć w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego
1. Partnerstwo publiczno-prywatne jako forma realizacji zadań organów władzy publicznej 1.1. Definicja partnerstwa publiczno-prywatnego 1.2. Partnerstwo publiczno-prywatne jako instrument realizacji polityki organów władzy publicznej 1.3. Zarys historyczny przedsięwzięć realizowanych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego na świecie 1.4. Stopień realizacji przedsięwzięć w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce 1.5. Prawne aspekty partnerstw publiczno-prywatnych
2. Kryteria klasyfikacji przedsięwzięć realizowanych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego
3. Znaczenie posiadania przez organ władzy publicznej statusu podatnika podatku od towarów i usług dla realizacji przedsięwzięć w ramach partnerstwa publicznoprywatnego
4. Formy wynagradzania partnera prywatnego w umowach o partnerstwie publiczno-prywatnym a status organu władzy publicznej jako podatnika podatku od towarów i usług 4.1. Formy wynagradzania partnera prywatnego jako kluczowy element umów o partnerstwie publiczno-prywatnym
5. Wpływ posiadania przez organ władzy publicznej statusu podatnika na uznawanie podatku od towarów i usług za wydatek kwalifikowany
6. Podsumowanie
Rozdział IV. Zakres harmonizacji polskich przepisów dotyczących przyznania organom władzy publicznej statusu podatnika podatku od towarów i usług z przepisami dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
1. Przyczyny i podstawy prawne wprowadzenia wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1.1. Idea harmonizacji systemu podatków pośrednich w Unii Europejskiej 1.2. Zobowiązanie Polski do dostosowania ustawodawstwa w zakresie podatku od towarów i usług do regulacji wspólnotowych
2. Rozbieżności polskich przepisów z prawem wspólnotowym w zakresie uznania organu władzy publicznej za podatnika podatku od towarów i usług 2.1. Uwagi wprowadzające 2.2. Pojęcie "organy władzy publicznej" w ustawie o podatku od towarów i usług a sformułowanie "krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego" w dyrektywie 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 2.3. Zwolnienie z opodatkowania czynności wykonywanych w ramach zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego 2.4. Otrzymywanie przez organy władzy publicznej wynagrodzenia z tytułu wykonywania czynności, dla potrzeb których zostały one powołane 2.5. Przyznanie organom władzy publicznej statusu podatnika podatku od towarów i usług a wykonywanie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych 2.6. Kryterium "znaczącego zakłócenia konkurencji" 2.7. Brak implementacji uregulowań nakazujących traktowanie organów władzy publicznej jako podatników w przypadku wykonywania czynności wymienionych w załączniku I do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 2.8. Nieuznawanie za podatników podatku od towarów i usług organów władzy publicznej wykonujących czynności zwolnione przedmiotowo z opodatkowania
3. Prawo podatników podatku od towarów i usług do bezpośredniego stosowania przepisów dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
4. Odpowiedzialność odszkodowawcza państwa na skutek niewłaściwej transpozycji normy prawa wspólnotowego
5. Podsumowanie
Rozdział V. Kierunki zmian legislacyjnych w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych przez organy władzy publicznej
1. Opodatkowanie czynności wykonywanych przez organy władzy publicznej na przykładzie wybranych państw 1.1. Rozwiązania prawne obowiązujące w Kanadzie 1.2. Rozwiązania prawne obowiązujące w Norwegii 1.3. Rozwiązania prawne obowiązujące w Australii i Nowej Zelandii 1.4. Rozwiązania prawne obowiązujące w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej 1.5. Rozwiązania prawne obowiązujące w Chińskiej Republice Ludowej 1.6. Rozwiązania prawne obowiązujące w Danii, Finlandii, Szwecji, Holandii, Wielkiej Brytanii
2. Przesłanki przemawiające za nowelizacją art. 13 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 2.1. Zapewnienie realizacji zasady neutralności opodatkowania podatkiem od wartości dodanej 2.2. Eliminacja zakłóceń konkurencji pomiędzy podmiotami z sektora publicznego i prywatnego 2.3. Wzrost jakości świadczonych usług należących do zadań organów władzy publicznej 2.4. Usunięcie wątpliwości w zakresie przypisywania organom władzy publicznej statusu podatnika podatku od wartości dodanej
3. Propozycje zmian legislacyjnych dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej oraz ich skutki 3.1. Wprowadzenie mechanizmu zwrotu podatku od wartości dodanej 3.2. Wprowadzenie zasady pełnego opodatkowania czynności wykonywanych przez organy władzy publicznej
4. Propozycje zmian legislacyjnych w polskich przepisach dotyczących podatku od towarów i usług oraz ich skutki
5. Podsumowanie
|