Tytuł: | Waldorfski program nauczania Cele i zadania edukacyjne oraz treści nauczania Wersja angielska | | Autor: | Martyn Rawson, Tobias Richter | | ISBN: | 978-83-7587-282-8 | | Ilość stron: | 590 | | Data wydania: | 03/2011 | | Oprawa: | Twarda | | Format: | B5 | | Wydawnictwo: | Impuls | |
| Cena: | 63.00zł | |
Szkoły waldorfskie są znane ze swej awangardowej roli w dążeniach o niezależność szkół od instytucji państwowych oraz innych grup nacisku. Są również pionierami w zakresie struktur organizacyjnych opartych na kolegialnych samorządach złożonych z nauczycieli i rodziców.
Szkoły waldorfskie opracowują własne programy nauczania, korzystając przy tym z doświadczeń innych szkół. Książka pod redakcją Martyna Rawsona i Tobiasa Richtera jest udanym przykładem takiego programu nauczania.
Został on samodzielnie opracowany przez zespół młodych angielskich nauczycieli we współpracy z Uniwersytetem w Plymouth i może stanowić inspirujący przykład dla tych wszystkich, którzy zadają sobie dziś następujące pytanie: Jak w nowy sposób wykorzystać to, co w dwudziestym wieku zainicjował ruch pedagogicznej reformy?
Rozdziały:
1. Antropozofi a jako podstawa edukacji waldorfskiej, M. Rawson 1.1. Antropologia antropozoficzna 1.2. Indywiduacja
2. Fazy rozwoju dziecka a program waldorfski, J. Burnett ,T. Mepham, M. Rawson 2.1. Okres od narodzin do 7 roku życia 2.2. Gotowość szkolna 2.3. Okres od 7 do 14 roku życia 2.4. Okres od 7 do 9 roku życia 2.5. 9/10 rok życia 2.6. Od 10 do 12 roku życia 2.7. Od 12 do 14 roku życia 2.8. Wiek młodzieńczy 2.9. Struktura szkoły
3. Metodyka nauczania w szkołach waldorfskich, J. Burnett , T. Mepham, M. Rawson 3.1. Nauczyciel klasowy 3.2. Struktura dnia szkolnego 3.3. Lekcja główna 3.4. Znaczenie rytmu w nauczaniu 3.5. Zapominanie i zapamiętywanie 3.6. Uczenie się etapami 3.7. Nauczanie całej klasy 3.8. Znaczenie opowiadania 3.9. Język obrazowy i wyobrażeniowy 3.10. Podręczniki 3.11. Autorytet nauczyciela 3.12. Dyscyplina 3.13. Wartości
4. Ewaluacja i ocenianie, T. Mepham, M. Rawson 4.1. Dokumentacja 4.2. Stale prowadzona obserwacja dziecka 4.3. Świadectwa opisowe 4.4. Opisowy obraz ucznia (sylwetka) 4.5. Obserwacja i omawianie dziecka 4.6. Obserwowanie i omawianie klasy
5. Samorządność w szkołach waldorfskich, M. Rawson, J. Swann 5.1. Republika nauczycieli 5.2. Współpraca rodziców i nauczycieli 5.3. Ciągłe podnoszenie jakości
6. Program nauczania przedszkolnego, S. Jenkinson 6.1. Przedszkole (wiek od 3 do 6 lat) 6.2. Ogólne zasady 6.3. Charakterystyka wczesnego dzieciństwa 6.4. Nauczanie w okresie wczesnego dzieciństwa – cele 6.5. Jeden dzień w przedszkolu (przykład) 6.6. Wprowadzenie do formalnego nauczania
7. Horyzontalny program nauczania, M. Rawson, K. Podirsky, T. Richter, H. Schirmer 7.1. Nauczanie początkowe: klasy 1–3 7.2. Klasy 4–6 7.3. Klasy 7–8 7.4. Sumaryczne ujęcie okresu szkoły średniej (klasy 9–12) 7.5. Klasa 9 7.6. Cele nauczania w 9 klasie 7.7. Klasa 10 7.8. Cele nauczania w klasie 10 7.9. Klasa 11 -04 09:23:31 7.10. Cele nauczania dla klasy 11 7.11. Klasa 12 7.12. Cele nauczania w 12 klasie
8. Wertykalny program nauczania 8.1. Matematyka, G. Kniebe, K. Podirsky, T. Richter, D. Urieli 8.2. Zajęcia artystyczne, T. Richter, U. Rolfi ng, M. van Santvliet, M. Rawson 8.3. Chemia, G. Kennish, W. Oppolzer 8.4. Prace ręczne i rzemiosła, M. Rawson (redakcja) 8.4.1. Prace ręczne, koszykarstwo, krawiectwo, przędzenie, batik, tkactwo, kartonaż i introligatorstwo, H. David, J. Milne 8.4.2. Stolarstwo, ciesielka, obróbka metali i wykonywanie masek, B. Graves, H. Seufert 8.4.3. Lalkarstwo, T. Richter 8.5. Język ojczysty i literatura, J. Alwyn, M. Rawson 8.6. Eurytmia, R. Bock, B. Reepmaker, E. Reepmaker 8.7. Języki obce, M. Rawson 8.7.1. Język niemiecki, W. Forward, M. McGovern, M. Rawson 8.7.2. Język francuski, A. Denjean, A. Kux, M. Scott , A. Tandree 8.8. Ogrodnictwo, S. Gill man, K. Matzke 8.9. Geografi a, C. Gopfert, M. Rawson, T. Richter 8.10. Historia, M.W. Gott e, R. Kneucker, C. Lindenberg, M. Rawson 8.11. Informatyka, R. Jarman, M. Rawson 8.12. Nauki biologiczne, G. Kennish, E.-M. Kranich, W. Schad 8.13. Zajęcia ruchowe, M. Baker, D. Harr ap, M. Rawson, R. Sim 8.14. Muzyka, B. Masters, P.M. Riehm, S. Ronner 8.15. Filozofi a, E. Dick, R. Zienko 8.16. Fizyka, G. Kniebe, K. Podirsky, D. Urieli 8.17. Praktyczne projekty i praktyki zawodowe, E. Dick, K. Podirsky, M. Rawson, T. Richter 8.18. Kompetencje społeczne, M. Rawson, C. Strawe 8.19. Nauka o sztuce i estetyka, M. Rawson, M. Schuchardt 8.20. Technologia, K. Hruza, R. Kneucker
|