Tytuł: | Wokół czytania Proces czytania i jego zaburzenia oraz drogi do efektywnego czytania | | Autor: | Zofia Pomirska | | ISBN: | 978-83-7641-358-7 | | Ilość stron: | 224 | | Data wydania: | 03/2011 | | Format: | B5 | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 42.00zł | |
Książka ma służyć upowszechnieniu wiedzy na temat mechanizmów czytania, trudności związanych z opanowywaniem tej umiejętności oraz optymalizacji procesu dydaktycznego odnoszącego się do efektywnego nauczania czytania.
Publikację można podzielić na 2 części: rozdziały 1–4 zawierają teoretyczne rozważania na temat umiejętności czytania, zaś w kolejnych rozdziałach znajduje się omówienie badań własnych autorki nad czytaniem wraz z przykładami propozycji dydaktycznych wspierających proces odbioru tekstu.
Książka dostarcza wielu wartościowych informacji na temat złożonego procesu odbioru tekstu pisanego, toteż zainteresuje czytelników poszukujących rzetelnej i aktualnej wiedzy na ten temat. Pozycja powinna spotkać się z zainteresowaniem wielu odbiorców, np. wychowawców, dydaktyków w zakresie nauczania początkowego i języka polskiego, a także kandydatów do zawodu nauczyciela, czyli studentów studiów o profilu pedagogicznym. Wiele pożytecznych wskazówek znajdą w niej także rodzice dzieci mających problemy z czytaniem.
Rozdziały:
Rozdział 1. Wieloaspektowość procesu czytania 1.1. Czytanie a akty komunikacji 1.2. Psychofizjologiczne i lingwistyczne podstawy czytania 1.3. Definicje czynności czytania 1.4. Czynniki warunkujące efektywność procesu czytania 1.4.1. Właściwości czytającego podmiotu 1.4.2. Własności czytanego tekstu 1.4.3. Okoliczności towarzyszące czytaniu
Rozdział 2. Nauka czytania 2.1. Dojrzałość dziecka do nauki czytania 2.2. Przebieg procesu nabywania umiejętności czytania 2.3. Cele nauki czytania 2.4. Metody początkowej nauki czytania w Polsce 2.5. Eksperymentalne metody nauczania czytania
Rozdział 3. Ocenianie poziomu czytania 3.1. Funkcje oceny czytania 3.2. Cechy dobrego testu 3.3. Rodzaje testów czytania 3.4. Testy oceniające umiejętność czytania 3.4.1. Seria Testów Czytania i Pisania dla klasy I–III szkoły podstawowej 3.4.2. Test „Czytanie” Marii Grzywak-Kaczyńskiej 3.4.3. Domek krasnoludków 3.4.4. Test cichego czytania dla klas IV–VIII 3.4.5. Test do badania techniki czytania głośnego dla klas I–VII 3.4.6. Test Czytania Głośnego 3.4.7. Pomiar poziomu umiejętności czytania Bronisława Rocławskiego 3.4.7.1. Tempo czytania 3.4.7.2. Technika czytania 3.4.8. Testy PROLEXIA 3.4.9. Test czytania pseudowyrazów „Łatysz” 3.4.10. Testy Czytania dla Sześciolatków 3.5. Polonistyczne testy czytania 3.5.1. Test czytania ze zrozumieniem 3.5.2. Test szybkości czytania 3.5.3. Test czytania z konspektowaniem 3.5.4. Spory wokół wykorzystania literatury pięknej jako materiału do testu 3.5.5. Zaniedbania związane z testowaniem umiejętności uczniów z „języka polskiego” 3.5.6. Postulowane zmiany dotyczące testowania umiejętności czytania
Rozdział 4. Dysleksja – zespół specyficznych trudności w nauce czytania i pisania 4.1. Terminologia związana z dysleksją rozwojową 4.2. Definicje dysleksji rozwojowej 4.3. Typy dysleksji 4.4. Dysortografia i dysgrafia jako odmiany dysleksji 4.5. Etiologia dysleksji 4.6. Objawy dysleksji 4.7. Częstotliwość występowania 4.8. Językowe funkcjonowanie dzieci z dysleksją w świetle badań
Rozdział 5. Dysleksja a inne trudności w czytaniu 5.1. Czytanie głośne 5.1.1. Test Konopnickiego 5.1.2. Test Chłop i niedźwiedź 5.2. Czytanie ciche 5.2.1. Test Chylińskiej 5.2.2. Test Orzeł i sowa (Krasicki) 5.2.3. Test I w sto koni… (Porazińska) 5.3. Badania nad czytelnictwem uczniów klas szóstych z dysleksją i bez zaburzeń w czytaniu 5.4. Wnioski z badań 5.5. Edukacyjne uwarunkowania trudności w czytaniu 5.5.1. Programy nauczania 5.5.2. Podręczniki 5.5.3. Sposób nauczania 5.5.4. Podsumowanie
Rozdział 6. Usprawnianie umiejętności czytania 6.1. Program nauki efektywnego czytania Eve Malmquist 6.2. Kształcenie głośnego czytania 6.3. Kształcenie cichego czytania 6.3.1. Rozsypanki 6.3.2. Wyszukiwanie określonego elementu w tekście 6.3.3. Uzupełnianie tekstu zdania opuszczonymi wyrazami 6.3.4. Odpowiadanie tekstem na postawione przez nauczyciela pytanie 6.3.5. Wyszukiwanie materiału związanego z określonym zagadnieniem 6.4. Przyjemność czytania najlepszą motywacją do nauki czytania
|