Tytuł: | Wsparcie publiczne dla MSP | | Autor: | Marta Gancarczyk | | ISBN: | 978-83-255-1534-8 | | Ilość stron: | 280 | | Data wydania: | 2010 | | Format: | 16.5x24.0cm | | Wydawnictwo: | C.H. Beck | |
| Cena: | 44.00zł | |
W książce przedstawiono całościowe ujęcie problematyki wsparcia dla MSP, obejmujące jego projektowanie, realizację i ocenę wpływu. W warstwie teoretycznej odwołano się do podstaw decydowania, z wykorzystaniem koncepcji zawodności rynku i teorii kosztów transakcyjnych według O.E. Williamsona.
W pracy przedstawiono też propozycję metodyki podejmowania decyzji co do:
• przesłanek publicznego zaangażowania w sektor MSP,
• wyboru instrumentów oraz struktur zarządzania i form dostarczania wsparcia,
• oceny interwencji publicznej.
Autorka łączy koncepcje teoretyczne z wynikami polskich i międzynarodowych badań empirycznych, w tym badań własnych, dotyczących m.in. transferu informacji i wiedzy do MSP. Teorię i wyniki badań odnosi do obecnej praktyki działań na rzecz MSP w Polsce i krajach UE, formułując zalecenia co do kierunków, instrumentów i grup docelowych wsparcia.
Publikacja kierowana jest do studentów i wykładowców zainteresowanych przedsiębiorczością, zarządzaniem małymi i średnimi firmami oraz stymulowaniem ich konkurencyjności. Powinna również zainteresować praktyków gospodarczych zarządzających programami na rzecz MSP, a także doradców i konsultantów, zarówno publicznych, jak i prywatnych, pozyskujących finansowanie dla przedsiębiorców
Rozdziały:
Część 1. Teoretyczne podstawy podejmowania decyzji o wsparciu publicznym
Rozdział 1. Procesy decyzyjne dotyczące wsparcia publicznego 15 1.1. Istota i elementy procesu podejmowania decyzji o wspieraniu MSP 15 1.2. Specyfika podejmowania decyzji o wsparciu publicznym dla MSP 19 1.3. Rozwój interwencjonizmu państwa 21
Rozdział 2. Uwarunkowania decyzji o interwencji państwa z perspektywy zawodności rynku 2.1. Źródła i główne przesłanki zawodności rynku 23 2.2. Tradycyjne przesłanki niesprawności rynku – efekty zewnętrzne i dobra publiczne 26 2.2.1. Efekty zewnętrzne 26 2.2.2. Dobra publiczne 29 2.2.3. Krytyka podejścia do interwencji opartego na efektach zewnętrznych i dobrach publicznych 2.3. Współczesne przesłanki zawodności rynku 37 2.3.1. Asymetria informacyjna 38 2.3.2. Krytyka podejścia do interwencji opartego na asymetrii informacyjnej 43 2.3.3. Efekty zewnętrzne sieci 45 2.3.4. Krytyka podejścia do interwencji opartego na efektach zewnętrznych sieci 51
Rozdział 3. Interwencja państwa z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej 53 3.1. Źródła i kierunki nowej ekonomii instytucjonalnej 53 3.2. Znaczenie instytucji w nowej ekonomii instytucjonalnej 56 3.3. Koszty transakcyjne 59 3.4. Krytyka podejścia opartego na kosztach transakcyjnych 67
Rozdział 4. Metodyka decydowania o interwencji publicznej 71 4.1. Zależności między przesłankami zawodności rynku i kosztami transakcyjnymi 71 4.2. Procedura podejmowania decyzji o interwencji 73 4.3. Rola państwa w świetle ewolucji teorii niesprawności rynku i kosztów transakcyjnych 4.4. Przejawy zawodności rynku i kosztów transakcyjnych w odniesieniu do MSP 77 4.4.1. Zawodność rynku w podaży finansowania 78 4.4.2. Zawodność rynku w podaży informacji i wiedzy 80
Część 2. Istota wsparcia dla MSP i jego wdrażanie
Rozdział 5. Właściwości MSP i ich wkład w gospodarkę 87 5.1. Kryteria identyfikacji MSP 87 5.2. Rola małych i średnich przedsiębiorstw we wzroście gospodarczym 89 5.3. Znaczenie firm wzrostowych w strukturze zatrudnienia i w przyroście miejsc pracy 5.4. Tworzenie innowacji 106 5.5. Działalność eksportowa 110 5.6. Budowa struktury gospodarczej poprzez kooperację i sieciowe powiązania 112 5.7. Przedsiębiorczość jako tworzenie nowych podmiotów gospodarczych i „zalążek” dużych firm 5.8. Polski sektor MSP i jego wkład w gospodarkę – podsumowanie 122
Rozdział 6. Istota polityki wobec MSP i jej miejsce w polityce gospodarczej 125 6.1. Istota i zakres polityki wobec MSP 125 6.2. Źródła i przedmiot polityki wobec MSP i polityki wspierania przedsiębiorczości 128 6.3. Cele polityki wobec MSP i polityki wspierania przedsiębiorczości 132 6.4. Polityka wobec MSP w polityce gospodarczej 134
Rozdział 7. Obszary i instrumenty wspierania MSP 139 7.1. Wsparcie pośrednie i wsparcie bezpośrednie 139 7.2. Obszary i instrumenty wsparcia bezpośredniego dla MSP 141 7.3. Obszary i instrumenty wsparcia pośredniego dla MSP 147 7.4. Cele a obszary i instrumenty wsparcia dla MSP w Polsce 150 7.5. Cele, obszary i instrumenty wspierania MSP w Polsce i w krajach UE – wnioski 157
Rozdział 8. Struktury zarządzania i formy dostarczania wsparcia dla MSP 159 8.1. Zarządzanie publiczne 159 8.2. Struktury zarządzania wsparciem dla MSP z perspektywy kosztów transakcyjnych 8.3. Struktury zarządzania a formy dostarczania wsparcia publicznego 173 8.4. Struktury zarządzania pomocą dla MSP w krajach Unii Europejskiej 177 8.5. Struktura zarządzania pomocą dla MSP w Polsce 179 8.6. Benchmarking doświadczeń brytyjskich 185
Część 3. Model oceny wsparcia publicznego dla MSP 193
Rozdział 9. Metodyka i model oceny wsparcia dla MSP 195 9.1. Koncepcja oceny w instytucjach publicznych 195 9.2. Ocena wsparcia dla MSP w badaniach naukowych 199 9.3. Integrująca metodyka oceny 201 9.4. Propozycja modelu oceny 206
Rozdział 10. Ocena usług informacyjno‑konsultacyjnych ze środków publicznych w województwie małopolskim 10.1. Metodyka oceny obszaru pomocy dla MSP w postaci informacji i konsultacji 210 10.2. Analiza źródeł wtórnych 213 10.3. Analiza porównawcza usług ze środków publicznych i usług prywatnych 214 10.4. Weryfikacja hipotez i wnioski z analizy porównawczej 226
Rozdział 11. Ocena procesu wyboru beneficjentów do wsparcia 229 11.1. Pojęcie i kryteria identyfikacji firm wzrostowych 229 11.2. Determinanty wzrostu w badaniach empirycznych 233 11.3. Diagnoza potencjału wzrostowego – propozycja metodyki 237 11.4. Weryfikacja empiryczna metodyki 239 11.5. Metodyczne i praktyczne aspekty oceny 245
|